Okami

I disse tider hvor Wii, Xbox 360, Playstation 3 tager en stor del af opmærksomheden, er du sikkert blevet lidt usikker omkring din Playstation 2's fremtidige eksistensberettigelse. Det er der ingen grund til, skulle jeg hilse og sige fra en japansk solgud.

Eventyret starter

Okami henter sit indhold fra japansk mytologi, hvor guder og mennesker lever side om side. Helt konkret er historien centreret omkring legenden om gudinden Amaterasu (dig), der i skikkelse af en hvid ulv, slutter sig til menneskene i kampen for at rede Japan fra en livsdrænende forbandelse skabt af en ottehovedet drage. Sammen med sin lille kvikke makker, Issun, drager Amaterasu ud i det japanske rige for at gøre en ende på de mørke kræfter.

Okami er endnu en levende fortælling om det godes kamp mod det onde, men modsat mange andre spil i action-adventure genren, evner Okami at præsentere historien modent og troværdigt, men samtidig også med en tilpas lethed, der gør at ingen falder af. Spillets forholdsvis lange intro med forhistorie holder din opmærksomhed klistret til TV'et, og betyder at du ved spilstart hopper ind i eventyret med begge ben og nærmest beæret overtager styringen af den snehvide ulv.

Nogle sjældne gange oplever man spil, der gør indtryk udover det sædvanlige, og lad mig sige det med det samme: Okami er et af disse spil. Visuelt har du ikke set noget lignende - jo, måske hvis du har fortid som blomsterbarn med hang til psykedeliske syretrip - men ikke i et konsol- og computerspil. Okamis visuelle univers kan bedst beskrives som en levende akvarel, der kun efterlader benovelse hos den, der beskuer den. Så vær forberedt på kronisk løftede øjenbryn.

I alt kan du se frem til ca. fyrre timer som guddommelig ulv. Din rejse igennem det kunstnerisk præsenterede Japan sker gennem et utal af landskaber, små landsbyer og fældebefængte grotter, hvor væsner, gode som onde, vil tage varmt imod dig.

Amaterasus opgaverne er mange, og manifesterer sig bl.a. i gode gerninger for skovens dyr, udfordring af fascinerende monsterbosser, samt et passende antal intelligente puzzles, hvor der er brug for din guddommelige opfindsomhed. Alle opgaverne belønnes enten med penge, som du kan spendere på udstyr, eller med tilbedelse fra menneskene i form af en slags XP. En stor del af spillet tilbringes dog i løb i alle kroge af det 'forbandede' Japan, hvor du har travlt med at genskabe liv i natur og menneske.

Til din humanistiske mission har du udover hjælp fra mikro-væsenet Issuns gode observationer, en 'Quest log' der gemmer tidligere samtaler og et kort over områderne, som du færdes på. Du er dermed aldrig helt fortabt, hvorfor eventyret aldrig dør ud i frustration over, at man ikke kan løse opgaverne.

På rejsen møder du megen ondskab, men heldigvis giver Okami dig mulighed for at sortere i udfordringerne. Nogle fjender fremstår nemlig som "valgfrie destinationer" og er markeret med en talisman på dit hjælpekort. Så er du blevet træt af kampe, kan du blot liste dig uden om disse forbryderzoner og fortsætte dit hellige projekt et andet sted. Dette betyder, at du selv er med til at bestemme hvor balancen mellem action og eventyr skal ligge. Praktisk - selvom ignorering af ondskab ikke ligefrem er noget du bør prale af som gud.

Sværhedsgraden, som man møder i kampene, vil nogle måske finde lav, og det er da heller ikke usandsynligt, at du kan gennemføre spillet uden at møde ordene "Game Over". Men et bonussystem, der belønner hurtig og effektiv slagtning med flere XP betyder heldigvis, at udfordringen og motivationen bestemt er til stede i kampene. Modstanderne er som regel udstyret med hemmelige svaghedspunkter, som du hurtigt må afsløre og udnytte med en intelligent anvendelse af dit evigt voksende gude-arsenal.

Amaterasu og den himmelske pensel

Amaterasu guddommelige kræfter er til at starte med ret begrænsede, men bl.a. igennem gude-ulvens gode gerninger og kampenes bonussystem, udvikler Amaterasu en imponerende værktøjskasse af våben og evner.

Her kommer vi ikke uden om Amaterasus særlige gave: 'den himmelske pensel', der fungerer som gudens mirakelskaber. Ved den kunstneriske anvendelse af halen kan du fryse tiden og manipulere med den virkelighed du står over for. Eksempelvis kan hun gøre nat til dag, vække døde træer til live, fremkalde vindstød og reparere ødelæggelser med lette strøg med halen. I alt vil du i takt med, at eventyret skrider frem, kunne lære op til 13 forskellige penselteknikker, der alle let håndteres med R1-knappen kombineret med bevægelse af analog-sticket. Dette giver gameplayet en sjov og original oplevelse, som man ellers kun ville forvente fra af Wii-spil.

Løbende finder vil du finde på nye kreative måder at kombinere de tilegnede teknikker, og hermed finde på nye måder at løse både nye og gamle udfordringer på. Dette gør simpelthen, at spillet aldrig bliver kedeligt.

Skal der findes svagheder i Okami er man nødt til at grave dybt. Eksempelvis kan den tekstbaserede dialog akkompagneret af volapyk-stemmer være en smule trættende at lægge øjne og øre til. Samtidig vil man opleve, at spillet har en række loading-ophold og cut-scener, der til tider forstyrrer spillets ellers fremragende flow. Men disse mindre irritationsmomenter drukner i den overflod af skønhed, som Okami pryder sig med - både i form af imponerende visuel fremtoning, musikalsk elegance, en gribende fortælling og originale gameplay-elementer.

Alt i alt kan man opsummere Okami, som en tredive timer lang levende drøm. Spillet omhylder dig i et surrealistisk og gudesmukt univers, så du lige skal have et par minutter til at komme dig over det. Og med den storslåede historie og det gode gameplay er ren indlevelse simpelthen uundgåeligt. Okami er en revival af Playstation 2.

Om Beni Maroc Mikkelsen