Det er åbenbart på mode at udgive opsamlinger af spil - en stor flok konsolspillere er åbenbart blevet så velhavende, at spilfirmaerne regner med, at de ikke har noget imod at betale endnu engang for de samme spil, som de betalte for tilbage i firserne og halvfemserne.

Masser af fede klassikere

Disse opsamlinger af retro-spil kan være en lidt blandet fornøjelse. Nogle af dem indeholder en hel del elendigt og ukendt fyldstof, som man skal være ualmindelig nørdet for at finde underholdende i ret mange minutter, mens andre opsamlinger indeholder gyldne klassikere, der i sig selv gør investeringen i opsamlingen hele beløbet værd. Heldigvis hører Sega Mega Drive Collection til i den sidste kategori, for iblandt de 28 spil i samlingen, er absolutte klassikere, som enhver Sega Mega Drive ejer, vil blive henrykt over at se genskabt pixel for pixel på PlayStation 2.

Spillene i opsamlingen er: Alex Kidd, Altered Beast, Bonanza Bros., Columns, Comix Zone, Decap Attack, Ecco the Dolphin, Ecco Tides of Time, Ecco Jr., Flicky, Gain Ground, Golden Axe, Golden Axe II, Golden Axe III, Kid Chameleon, Phantasy Star II, Phantasy Star III, Phantasy Star IV, Ristar, Shadow Dancer, Shinobi III, Sonic, Sonic 2, Super Thunder Blade, Sword of Vermilion, Vectorman, Vectorman 2 samt Virtua Fighter 2. Det er desuden muligt at låse op for nogle tidlige Sega-spil, samt en glimrende arkadeversion af Altered Beast og det klassiske skydespil Zaxxon.

Nogle af disse er helt oplagt fyldstof og næppe værd at investere mange minutter i, med mindre man har et eller andet ønske om at pine sig selv og er løbet tør for rustne fiskekroge, som man kan stoppe ind under øjenlågene. Men der er også en solid række klassikere, som alle, der kender lidt til Sega, burde være interesserede i at spille.

For konsolrollespillerne er dette noget så sjældent som en retro-opsamling med en god del rollespil - endda stort set udelukkende kvalitet. Phantasy Star-serien er et af Segas helt store mesterværker, i hvert fald hvis I spørger undertegnede, og tilstedeværelsen af tre af disse spil i opsamlingen er mere end grund nok til at investere i spillet, hvis man er fan af klassiske konsolrollespil. Oven i hatten får man endda rollespillet Sword of Vermilion, der dog ikke er helt på højde med det fantastiske Phantasy Star IV.

På action-siden finder vi multiplayer-klassikerne Golden Axe, som ældre spillere nok husker fra de mange timer, som de har brugt i den lokale grillbar, hvor ventetiden på en Jumbo Burger og ekstra fritter kunne fordrives ved at spille arkadeversionen af Golden Axe. Heldigvis har Sega inkluderet alle tre Golden Axe-spil i samlingen, for det første er suverænt det bedste og det er stadig værd at finde frem, hvis man har en retro-nørd på besøg. Det er naturligvis også svært at komme udenom de absolutte Sega-klassikere, som f.eks. Sonic-spillene og Ecco-serien (selvom disse måske nok mest henvender sig til kendere af de originale Ecco-spil).

Personligt kunne jeg godt undvære Columns, en form for Tetris-puzzler, Virtua Fighter 2, der bare er helt ubeskriveligt dårligt, samt Decap Attack, som simpelthen er for mærkeligt til min smag. Men med opsamlinger som disse, er der jo en masse smag og behag involveret, men det er sikkert at sige, at denne opsamling, takket være rollespil, nok er en af de bredeste og bedste, som vi har set i lang tid - og klassikere som Phantasy Star, Sonic og Golden Axe burde alle kunne værdsætte.

Alle kan også værdsætte hvor flot spillene er gengivet i PlayStation 2-versionen af Sega Mega Drive Collection. Spillene ligner de originale Sega Mega Drive-spil på en prik og de er, sammen med en række bonusmateriale, nemme at tilgå fra spillets simple, men meget funktionelle menu. Dybest set er det sådan her alle retro-opsamlinger burde være skruet sammen!

Jeg har skrevet dårlige ting om tidligere retro-opsamlinger, fordi de ikke indeholdt klassikere nok - men det er ikke tilfældet med Sega Mega Drive Collection. Man sidder ikke med en snigende mistanke om at Sega har forsøgt at gemme nogle af deres bedste spil til en Sega Mega Drive Collection 2 - selvom en sådan med sikkerhed nok skal dukke op. På bundlinjen er der derfor ikke så meget mere at sige: dette er en af de definitive opsamlinger, som man absolut bør anskaffe sig, hvis man bare har den mindste interesse i retro-spil.