Pixelines Regneræs

At klare sig godt i skolen er vigtigt. Og med en søn i første klasse har jeg indset, at alle kneb gælder, når kundskaberne skal hjælpes lidt på vej. Jeg har prøvet snart sagt alt; omvendt psykologi, lokke med chokolade, ja jeg har sågar fremvist fotos af GameSector.dk's blegfede anmeldere for at vise hvor langt nede på den sociale rangstige man kan havne, hvis man ikke hører efter i skolen. Men nu har jeg fundet en ny fidus - og den er endda sjov for både børn og voksne!

Pixeline er en gammel traver på danske computere, men minsandten om hun nu ikke også er begyndt at lære fra sig på sine gamle dage. I serien "Pixeline Skolehjælp" mestrer hun disciplinerne dansk, engelsk, trafiksikkerhed, og nu også matematik.

Pixelines Regneræs er titlen, og her dyrkes mange af de dyder vi kender fra klassiske brætspil. Vi taler op til fire spillere, og en bane hvor man i bedste Ludo-stil rykker frem ved hjælp af terningslag. Man vælger figur fra det klassiske Pixeline-galleri (Pixeline, Lillebror, Max og Boye). Computeren styrer de figurer, som man ikke selv bemander, således at der altid er fire racerkørere på banen.

Ud over antallet af omgange skal man også vælge sværhedsgrad, og allerede her excellerer Regneræset, da der minsandten også findes et niveau for voksne. Det er generelt vældig hyggeligt at spille computerspil med ungerne, men det bliver ikke mindre underholdende af at man som forælder også kan få lidt motion til de små grå. Der er yderlige to niveauer mellem let og voksen, så ældre søskende har en god chance for også at finde udfordring.

Klar, parat, regn!

Når spillet er i gang, skiftes man til at klikke på terningen. Der er fem forskellige slags felter man kan lande på.

Minispilfeltet: Denne type er den mest almindelige. Når man lander på sådan et felt, får man en opgave som (ikke overraskende) er relateret til matematikkens verden. Der er i alt syv forskellige opgaver. Man kan f.eks. blive sat til at placere tal i rigtig rækkefølge, lægge tal sammen i en pyramide, balancere lodder på en vægtskål, udregne en længde på et antal streger, osv. Opgaverne foregår på tid, og selv om de på voksen-niveau ikke er specielt svære (de foregår efter samme principper som på de lettere niveauer), så kræver de dog at man holder tungen lige i munden. At far og mor også kan få sved på panden, er virkelig med til at motivere de yngste spillere. Dette gør at oplevelsen ved Regneræset hæver sig op over mange af de andre børnespil vi kender.

Eventfeltet: Giver adgang til en quiz, hvor man kan vinde specielle brikker til senere brug. Ud over regnefærdigheder og rent terningkast-held, er der således også et strategisk element til stede. Man kan f.eks. vinde dråbebrikker, som kombineret med terningens øjne kan hjælpe en til at lande på de mest fordelagtige felter.

Spørgsmålfeltet: Her trækker man et lykkekort (som dog også kan vise sig at være et ulykkeskort).

Stjernefeltet: Ud over at komme først i mål, kan man også dyste om at få flest stjerner. Disse indhøstes på forskellig vis, ikke bare ved at lande på stjernefelter, men også ved at ved at lande ovenpå konkurrenterne.

Farefelter: De suverænt mest irriterende felter, hvor man risikerer at skulle sidde over, eller endda rykke tilbage.

Teknisk set er der ikke noget at sætte fingeren på. Grafikken og den indlagte dialog er klart i den gode ende af skalaen, og spillet kører både på PC og Mac. Et mindre irritationsmoment er at de "friske" kommentarer Pixeline og hendes venner (især den nævenyttige højttaler, der kommenterer alt og alle i ét væk) kan godt blive en smule enerverende at høre på, men det synes kun at være noget voksne lægger mærke til.