Viva Piñata

Lad os bare være ærlige... gode gamle Rare, der var et af mine favorit-spilfirmaer i Nintendo 64-dagene, har ikke rigtig leveret, varen siden de blev købt af Microsoft. Men det skal alt sammen være slut nu - for nu er gode gamle Rare tilbage i velkendt stil med både humor og utraditionelt gameplay i Viva Piñata.

Legeplads for Piñataer

Viva Piñata er en usædvanlig størrelse, der bedst kan beskrives som en kombination imellem Harvest Moon og The Sims - hvis man overhovedet kan sige, at Viva Piñata ligner andre spil. Helt konkret bliver det din opgave at forvandle en trist og misligeholdt park til et hjemsted for de farverige og aktive Piñataer - der alle er baseret på forskellige virkelige dyr. Du har frie hænder til opgaven, så hvordan du griber den an, er helt op til dig. Denne åbne form for gameplay vil helt sikkert appellere til de mere tilbagelænede spillere, men der er med sikkerhed også andre, der vil føle af Viva Piñata mangler retning og flow.

Der er omkring 70 forskellige Piñataer, som du kan tiltrække til din nyetablerede koloni, hvis du ellers opfylder de krav, som de enkelte væsener har for deres tilholdssted. De letteste og laveste level Piñataer dukker op i din have stort set med det samme, bare du planter en enkelt blomst eller sår noget græs. Der er naturligvis også en lang række Piñataer, der er meget mere besværlige at lokke til - nogle af dem har ret store krav til bevoksningen, mens andre først dukker op, når der er nok andre Piñataer at æde - ja, nogle Piñataer er rovdyr.

Du kan også være så uheldig at lokke direkte onde Piñataer til dit lille Piñata-paradis. Disse Piñataer har ikke andet end ballade og ødelæggelse i hovedet, og indtil du får gennemskuet, hvordan du får dem jaget væk eller får dem tæmmet, kan du se frem til en ordentlig omgang vandalisme og måske endda syge Piñataer, som er resultatet af de mange slagsmål, de onde Piñataer kaster dig ud i.

Du stiger gradvist selv i level, efterhånden som spillet skrider frem. Erfaringspoint imod den næste level tjenes ved at tiltrække nye Piñataer eller ved at opdage nye farvevarianter af allerede kendte Piñataer. Når en Piñata kun besøger din have er den sort og hvid, men når den flytter ind får den farver. Der er forskellige farvekombinationer at finde frem til, hvilket du bliver belønnet for med flere erfaringspoint.

Idet du aldrig får andre mål end dem du selv skaber, kan det virke lidt overvældende at arbejde sig i gang i starten af spillet, men takket være en perfekt indlæringskurve, går alting hurtigt som en leg i Viva Piñata. Når du stiger i level får du adgang til nye værktøjer og flere typer af såsæd, som du kan ændre din Piñata-park med. På denne måde introduceres nye koncepter og ikke mindst nye Piñataer langsomt i spillet og indlæringen kan ske i et glidende og effektivt tempo.

Efterhånden som spillet skrider frem og du får åbnet op for alle dine egenskaber, værktøjer og planter, begynder Viva Piñata for alvor at tage en drejning i retning af spil som Harvest Moon. Pladsen til din rådighed løber nemlig hurtigt ud, så når man skal forsyne den eksisterende flok Piñataer med næring og omgivelser de kan lide, samtidig med at man skal forsøge at tiltrække nye typer af Piñataer, får man virkelig hænderne fulde. Man kan eksperimentere med at gøde forskellige planter med forskellige typer af gødning eller erstatte mindre planter, med større træer og buske, der tjener samme formål, men giver flere afgrøder. Det er helt op til dig selv og det er også op til dig selv at regne ud hvordan din Piñata-park bliver mest effektiv.

To Piñataer, der er blevet beboere i din have og som har det godt, kan vise at de er klar til "romance", hvilket dybest set er parring, hvor du får to Piñataer kædet sammen, så de kan skabe et æg i det Piñata-hus, du skal have bygget til dem. I dette tilfælde kommer du til at spille et lille minispil, der desværre godt kan blive en smule trivielt i længden, men det er omtrent også det eneste virkelig irriterende ved Viva Piñata.

Chokoladepenge

Et andet element, der minder om Harvest Moon, er din økonomi. Det er naturligvis ikke gratis at opbygge en Piñata-park. Du kan tjene penge ved at sælge afgrøder eller endda enkelte Piñataer. Nogle Piñataer giver dig også varer at sælge, såsom mælk. Alle disse ting kan sælges for chokolademønter, som du kan anvende i en række butikker, hvor du kan forsyne dig med forskellige ting til at udbygge din Piñata verden. Du kan vælge selv at indsamle alle de ressourcer, som du kan sælge, eller du kan begynde at hyre personale til at ordne det for dig, så du kan fokusere på mere presserende opgaver.

Du kommer til at lave din Piñata-park om igen og igen alt efter hvilken type af Piñataer, som du ønsker at tiltrække. Der er derfor ingen idé i at blive alt for tilknyttet til de ting, som du har bygget, for skal du pludselig tiltrække en anden type af Piñataer, så kan du godt forvente, at du skal rive helt svineriet ned igen og bygge en ny type terræn op fra grunden af. Er man af den meget beregnende og planlæggende type, vil man med sikkerhed ikke kunne se det sjove i at man skal ødelægge en masse ting, som man har brugt tid og kræfter på at bygge op - men sådan er Viva Piñata. Intet er permanent og din evne til at omstille din Piñata-verden er faktisk den vigtigste egenskab i spillet.

De eneste typer af missioner, som du kommer til at støde på undervejs igennem Viva Piñata er bestillinger på Piñataer. Idet en Piñata i realiteten er en container i skarpe klare farver, som især mexicanere, spaniere og italienere banker i stykker med bind for øjnene ved festlige lejligheder, så hænder det, at du får en bestilling fra Piñata Center, der gerne vil aftage en bestemt udseende Piñata til brug ved en fest. Det er alle Piñataers drøm at blive udvalgt til denne tjeneste og dit job at levere den type og farve Piñata, som centret vil have.

Über Nuttet

Visuelt er Viva Piñata meget nuttet - men samtidig ganske smukt. Tiden går helt automatisk i spillet, så du kommer til at opleve din farverige og meget tegneserieagtige have i både solskin og mørke. De enkelte Piñataer er meget nuttede - i en sådan grad at det kan blive lige lidt for meget til tider - især når man skal se på væsenernes parringsdans. Men kan man lige komme ud over den meget sukkersøde grafiske stil, så er Viva Piñata er smukt spil med flotte animationer og imponerende effekter. Lydmæssigt er der ikke så meget at sige - musikken er afdæmpet og passende til stemningen i spillet, mens talen er klar og let forståelig, uden at imponere på nogen måde.

Viva Piñata er noget af det bedste Rare har leveret siden Microsoft slog kløerne i dem. Spillet er bestemt ikke for alle og enhver, men hvis man er til fredelige strategispil, der foregår i spillerens eget tempo, kan man virkelig ikke gå galt i byen med Viva Piñata, der vil gå rent ind hos Harvest Moon-fans. Giv det en chance, hvis du har modet på et smukt og anderledes spil, hvor det ikke er nødvendigt at skyde hovedet af fjender for at more sig.