Score: 4

Med spillet Trafiksikker, har Pixeline nu taget springet fra leg og lær spil og undervisningsspil til trafikken udenfor. Læs her om hvorvidt det er endnu et område, de mestrer hos KREA Media.

"Det hedder ikke et vejskilt, det hedder en færdselstavle" er der en rotte med styrthjelm, der prøver at belære os. "Hvilken færdselstavle betyder: Ophør af forbud mod overhaling med lastbiler?" fortsætter den kloge gnaver og giver os mulighed for at vælge mellem tre skilte ... undskyld færdselstavler, hvor de to andre er "farligt vejkryds forude" og "kørebane med 10% hældning". I et galgenhumoristisk sekund sidder jeg pludselig og glæder mig til at min datter på otte år i næste omgang bliver bedt om at kende forskel på skil... tavlerne med "max. 2 tons boogietryk" og "max. 2 tons akseltryk".

KREA media har i længere tid lavet mere fokuserede læringsspil med Pixeline som hovedfigur under fællesnavnet Pixeline Skolehjælp. Nu er Skolehjælpen rykket ud af klasseværelset og ud i trafikken med spillet Pixeline: Trafiksikker - Pixelines skolevej, et spil der har til mål at lære de fire til otteårige at færdes i trafikken.

Trafiksikker er opbygget præcis som alle de andre spil, der bærer Pixeline-navnet. Det vil sige, at det er en klar og tydelig tegneseriestil, der fortsat holder fast i en klassisk 2-dimensional stil uden brug af nogen former for 3D effekter eller andet moderne hurlumhej. I lighed med andre Pixeline-spil er alting også fortsat holdt helt og aldeles på børnenes præmisser. Det vil sige at al tekst i spillet også er suppleret med taleforklaringer, der aktiveres når musen holdes hen over teksten. Men så holder den positive sammenligning med resten af Pixeline-familien også op. For handling og indhold i Trafiksikker er simpelthen rædsomt kedsommeligt og der er svært at se hvad det er spillet prøver at lære vores børn om trafik.

Hele spillet er bygget op omkring fire minispil bundet sammen af en oversigtsskærm, hvor Pixeline skal traske hen ad fortovet mod sin skole. I første minispil skal Pixeline hjælpe Bette Ræv over gaden i et fodgængerfelt. Det er her Trafiksikker kommer tættest på et trafikspil, selvom hele minispillet i bund og grund bare går ud på at trykke på en stopknap, hvis ræven prøver at stæse over for rødt. I andet trafikspil skal man vælge den rigtige færdselstavle, mellem tre mulige og i det tredje spil skal man vælg et af tre mulige svar til et spørgsmål om færdselsloven. Det fjerde og sidste spil har intet som helst med trafik at gøre, her skal man spurte hen af fortovet med Pixeline, så hun kan nå i skole inden klokken ringer. På vejen skal man skiftevis undgå at blive ramt af fugleklatter fra oven og træde i hundelorte på fortovet. Mere har spillet faktisk ikke at byde på, og de fleste børn vil have set det hele indenfor den første halve time de spiller. Til gengæld har de så måske fundet ud af at en færdselstavle med en tegning af en ko ikke betyder "køer på vejen" men derimod "kreaturer" og at den både advarer mod køer og grise.

Når man tænker på hvor mange fantastisk gode Pixelinespil, der er blevet lavet, så er det en gåde hvordan Trafiksikker er blevet så kedeligt og indholdsløst og værst af alt, blottet for nogen nævneværdig brugbar træning i trafiksikkerhed. De point vi ender med at give til Pixeline: Trafiksikker er givet for det topprofessionelle arbejde med at gøre spillet børnevenlig og for, trods alt, at prøve på at formidle noget lærdom om trafik. Men hvis I vil ruste jeres børn til at færdes i trafikken, så vil vi på det kraftigste anbefale, at I melder jeres barn ind i "Børnenes Trafikklub" i stedet for.

"Far, hvorfor siger de at skiltene hedder tavler?" spørger Laura og tager min hånd. "Jeg ved det ikke. Det er nok bare noget, de har fundet på oppe på kommunen, en dag de ikke kunne finde på andet at lave" svarer jeg. "Men husk at se dig for, når vi skal over gaden."