Se børnlille, dengang far gik i skole, handlede det bare om at passe sine lektier og blive god til blækregning og den lille katekismus. Lavede man fejl, eller blev lektielæsningen glemt, vankede der prygl med et rustent jernrør dyppet i en nænsom blanding af tidsler og rensebenzin. Men nu til dags skal alting leges ind, hah! "Edutainment" i mit bare penalhus. Hvad skal den slags tossestreger nu gøre godt for?

Hun holder sig meget godt

Når vi taler spil-hovedpersoner, er det fristende at opremse navne som Master Chief, Snake og Gordon Freeman. Men disse digitale celebriteter er (i hvert fald aldersmæssigt) bare en samling n00bs ved siden af en af dansk spilindustris mest produktive kendisser: Pixeline. Lige siden CD-ROM-drevet begyndte at være almindelige i hjemmecomputere, har hun holdt de allermindste ved selskab ved skærmen, og sørget for at de små lærenemme fingre opdagede hvad en mus bruges til.

Efter mange år med ren underholdning, er Pixeline nu også begyndt at lære de små poder noget. Derfor sidder vi nu med "Pixeline Skolehjælp: Dansk 2" i drevet.

Selve plottet er akkurat så surrealistisk, som vi er vant til det, fra mange andre børnespil; Pixeline er med sin flyver drattet ned i bogstavjunglen. Stjernekiggeren Alfabeticus vil gerne afhjælpe den unge dames nød, men den slags er naturligvis ikke gratis. Man skal med andre ord hjælpe den gode stjernekigger med at indsamle skovens alfabetdyr, og så starter løjerne i fire små minispil.

I kamp mod alfabetdyrene

I denne scene skal Pixeline bekæmpe og indsamle alfabetdyr. Opgaverne varierer efter sværhedsgraden. I den nemme ende skal der gættes begyndelsesbogstav, og i den lidt sværere gælder det om at gradbøje ord, det vil sige gætte om det hedder "alle dyrer", "alle dyrene" osv.

Lillebror Livingstone

Mindre søskende er, som mange ved, en plage på niveau med redaktører kort før deadline (hold kæft og skriv hurtigere, Bo! -Red.). Lillebror Livingstone er desværre ingen undtagelse. Han vil gerne sælge alfabetdyr til Pixeline, og han tager sig godt betalt i ædelsten og urter (opsamlet i andre minispil). Tilmed snyder han, for selv efter modtaget betaling skal Pixeline gætte et bogstav før dyret er i hus (eller skulle man sige stalden).

Bongo Bjørn

Hos Bongo Bjørn kan man på mystisk og udsyret vis gøre sig fortjent til urter, hvis man kan tromme et ords stavelser i rigtig rækkefølge.

Diamantminen

I minen skal man først hakke bogstavsjuveler ud af klippestykkerne, og derefter sætte dem sammen så danner et simpelt ord, f.eks. "Ged" eller "Fod".

Og det er faktisk dét. Opgaverne er glimrende og meget pædagogisk strikket sammen, og min 7-årige søn går forbløffende meget op i legen (alders-anbefalingen er 6+). Grafikken er nydelig, og stemmeskuespillet er i den bedre ende. Men man kunne godt have ønsket sig lidt flere forskellige opgaver til at forlænge spillets levetid.

En fiks feature er den skjulte forældremenu. Her kan man i tal og grafer følge podernes fremskridt. Det er jo mægtig smart at kunne parkere afkommet foran computeren, snuppe en morfar på sofaen, og bagefter skimme igennem hvordan ungerne udvikler sig sprogligt (den politisk korrekte forælder vil nok foretrække at følge udviklingen ved selv at sidde på sidelinien under spillet, men lad det nu ligge). Den allersmarteste feature i menuen er, at man kan indstille hvor længe Pixeline gider spille. Når der er gået et indstilleligt antal minutter, vil hun dukke frem og sige, at nu orker hun ikke mere. Så slipper man som forælder for dét skænderi.

Pixeline har mange år på bagen, og man kan tydeligt mærke, at de mange års indhøstede erfaringer kommer dette spil til gode. De små minispil engagerer ungerne udmærket, samtidig med at de trænes op i at bruge bogstaver, lytte efter stavelser mm. Teknisk set fejler spillet ikke noget, men jeg kunne godt ønske mig lidt flere minispil.