PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

De Dragon Ball spil, som vi tidligere har stiftet bekendtskab med, har været af svingende kvalitet. Det er tydeligt, at udviklerne gerne vil udvide den klassiske fighter-genre, men det er ikke altid det lykkedes, og ofte er det gået ud over spillenes levetid og underholdningsværdi. Men det er slut nu, for Tenkaichi 2 rammer sømmet på hovedet.

Ultimativ Dragon Ball Z action

Akira Toriyama har med sin Dragon Ball serie skabt en solid fanskare, som verden over efterspørger alt, der har med hans manga-tegneserier at gøre. Det er meget heldigt, at der er så mange fans af tegneserien, for kender man ikke Dragon Ball-universet, er det nok tvivlsomt, om man vil finde Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 2 underholdende ret længe af gangen. Der er altså tale om et spil, der udelukkende henvender sig til kendere af serien og universet, men er man det, så er Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 2 faktisk det bedste Dragon Ball spil, vi endnu har oplevet.

Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 2 er naturligvis en efterfølger til Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi. Det første Tenkaichi spil havde en række fejl og mangler, der forhindrede spillet i at hæve sig over en middelmådig karakter, men i Tenkaichi 2 er der blevet rettet op på alle fejlene og slutproduktet er et fantastisk flot og tempofyldt kampspil, solidt funderet i Akira Toriyamas figurer og univers.

Der er hele ni spilmodes i Tenkaichi 2, men den centrale singleplayer mode er Adventure, hvor man bevæger sig fra kamp til kamp, og efterhånden som man vinder dem, låser man op for det grotesk store persongalleri, der er i spillet. Man kan også befri nye powers eller lede efter Dragon Balls imellem kampene, men det er slagsmålene og de små historiesekvenser, der fortælles imellem dem, der er kronen på værket i denne mode.

De andre modes er forskellige former for dueller eller turneringer, hvor man kan anvende de næsten 130 forskellige spilbare karakterer, der er i Tenkaichi 2. Det store persongalleri er naturligvis kun interessant, hvis man har fulgt med i Dragon Ball og kender lidt til personerne, men det er stadig imponerende i sit omfang.

Stjernen i showet er selve kampene - naturligvis. Dragon Ball kampspillene har altid handlet om action og højt tempo og disse to begreber tager Tenkaichi 2 til nye ekstremer. Kampene er både komplekse og ekstremt hurtige og som traditionen foreskriver i Dragon Ball-universet, er det ikke tøseslagsmål med hænder og fødder vi snakker om her. Der bliver fløjet, kastet, kæmpet i luften, brugt magiske kræfter og så videre til den helt store guldmedalje. Man har masser af kombinationsmuligheder og når man først mestrer kontrollen og har vænnet sig til spillets utrolige tempo, så vil man opleve, at Tenkaichi 2 er et fabelagtigt og omfangsrigt kampspil.

Det eneste rigtige problem, der kan ødelægge lidt af det sjove ved at spille Tenkaichi 2, er din modstanders AI - eller måske mangel på samme. Fjenderne fungerer meget simpelt og ofte er de lidt for nemme at narre med comboer og specielle angreb. Det kan man heldigvis komme ud over ved at spille Tenkaichi 2 i multiplayer, hvilket naturligvis er fantastisk underholdende. Men fans af Dragon Ball Z bør ikke snyde sig selv for selve Adventure-delen af Tenkaichi 2, for plottet i spillet er faktisk ganske godt.

En stor del af fornøjelsen ved Tenkaichi 2 er ikke kun mængden af karakterer, de vilde moves og spillets høje tempo, men også den visuelle stil. Spillet ligner tegneserien til forveksling og ligesom sin forgænger præsenterer Tenkaichi 2 nogle fantastisk flotte og farverige omgivelser og karakterer i tegneseriestil. Der er omkring 20 forskellige arenaer, der spænder vidt og bredt i stil, men for det meste er der så megen aktivitet imellem de to kæmpende figurer på skærmen, at man ikke har tid til at studere sine omgivelser nærmere. Eneste problem med den tekniske side af Tenkaichi 2 er, at man fra tid til anden kan opleve en smule hakken i grafikken, som følge af et fald i spillets framerate.

Før man render ud og køber Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 2, skal man være klar over, at spillet udelukkende henvender sig til Dragon Ball-fans. Har man ikke den fjerneste idé om hvad Dragon Ball er, så er man meget bedre stillet med at købe et traditionelt kampspil, som f.eks. Tekken. Men vil man have et spil, der genskaber intensiteten i kampene, som man kender de fra Dragon Ball-universet, så kan man ikke gå galt i byen med Tenkaichi 2, der, til trods for en svag AI og lidt hakkende framerate, nok er det bedste Dragon Ball-spil til dato.