Zoo Tycoon 2: Marine Mania er den tredje udvidelsespakke til Zoo Tycoon 2, der udkom for godt og vel to år siden. Denne nye udvidelse tilføjer blandt andet en bunke nye dyr, maritime bygninger og maritime shows til din zoologiske have. Der er med andre ord fokus på havets glade dyreliv i denne omgang, og det giver Zoo Tycoon 2 et helt nyt og spændende område at udforske.

Man kan vælge enten at starte med at tage den lille introduktion til udvidelsen eller blot hoppe direkte ind i spillets nye missioner. Introduktionen er ikke dybdegående, idet det forventes at spilleren allerede kender til gameplayet, men den giver et godt indtryk af hvad man kan forvente af nye muligheder, når man giver sig i kast med en mission. Der er jo trods alt en helt ny måde at indlogere dyrene på. Nu skal de bo i såkaldte vandtanke, der er lidt anderledes end de sædvanlige indhegninger. Det kan derfor være ganske smart lige at få styr på disse før det virkelig gælder.

Der er tyve nye dyr, og hvilke fantastiske dyr. Der er alt lige fra delfiner, skildpadder og spækhuggere til hajer og ikke mindst Steve Irwins overmand, rokker. En af de virkelig fede nyheder i Zoo Tycoon 2: Marine Mania er utvivlsomt muligheden for at optræne de fleste af dyrene til at optræde i særlige shows. Det kan hurtigt give ens zoologiske have et hak opad på popularitetskurven. Det er både sjovt og indfriende, når man får opstillet nogle vellykkede shows. Hvem har ikke drømt om at lave sit eget delfinshow!

Som vi kender fra tidligere er der en solid portion forskellige spilmodes. Disse inkluderer udfordringsdelen, kampagnespil og den klassiske sandkasse, hvor alt er tilladt og alt er tilgængeligt. I udfordringsdelen kan man selv opstille nogle opgaver i en bane, man så skal udføre for at vinde, mens man i kampagnespillet bliver sat på en række opgaver i en lang række forskellige baner. Vælger man sandkassen, har man uendeligt med penge og alle bygninger og dyr til rådighed fra starten.

Selvom vi bliver lovet en masse nye baner, er der egentlig ikke mange missioner når det kommer til stykket. Der er et par kampagner at give sig i kast med, men blot lidt over ti deciderede missioner samlet set. Nogle missioner fokuserer på at opbygge en zoologisk have og få den til at blomstre, mens andre fokuserer på at lave vandshows, der kan få publikum til at juble. Gennemfører man den første mission, åbnes den næste og sådan fortsætter det. Holdbarheden på dette område må desværre siges at være lidt tvivlsom.

Også grafikken er en blandet landhandel. En del af den er faktisk begyndt at se ud som om sidste salgsdato er overskredet. Tilføjelsen af vandtanke gør det lidt mere tilgiveligt at ikke alt ser lige sprødt og blødt ud i kanterne, idet vand har en slørende effekt. Man kan også opstille det på denne måde: Tæt på ser det hele halvgrimt og forældet ud, mens grafikken udefra stadig er ganske nydelig og detaljeret. Der er ikke mange animationer, så både besøgende og dyr virker en smule stive i deres bevægelser, og de ser ud som om de godt kunne trænge til en tur med grovfilen for at fjerne de skarpe hjørner.

På lydsiden er udvidelsen meget stille. Når man først har startet Zoo Tycoon 2, er der kun enkelte lydeffekter i ny og næ og det er det - i form af mennesker og dyrs jubel og brølen (ikke nødvendigvis i nævnte rækkefølge). Til gengæld tilføjer Zoo Tycoon 2: Marine Mania nogle nye former for lyde. Nemlig alt godt fra havet.

Zoo Tycoon 2: Marine Mania kan anbefales til alle fans af spillet, idet det tilføjer en vigtig del af en zoologisk have og et gameplaymæssigt nødvendigt aspekt. Det er sjovt at optræne ens havdyr, hvad enten det er delfiner, spækhuggere eller andre arter, og bagefter se dem imponere publikum i storslåede shows. Og så er de mange nye dyrearter, nye missioner og meget andet samtidig med til at gøre denne udvidelsespakke til den hidtil bedste til Zoo Tycoon 2.

Om Lars Haslev