Det er altid sjovt til en afveksling at få lov til at spille bad guy. For et års tid siden fik vi lov til at spille en led klassisk 50'er alien, hvis eneste mål var, at smadre alle mennesker. Toeren foregår i 60'erne, men målet er det samme - sådan cirka.

Så kan man da tale om at komme ned på jorden igen. Ikke at Destroy All Humans er noget dårligt spil, for det er det på ingen måde. Men sidste spil, jeg anmeldte, var altså Gears of War - og kontrasten mellem det ypperste på den nye generation og noget lidt-over-middel-agtigt på den gamle er voldsom.

Konceptet bag Destroy All Humans 2 er - ikke overraskende - det samme som i Destroy All Humans 1: Du spiller en alien, der render rundt og hærger på jorden. Og med "alien" mener jeg klassisk amerikansk tyggegummi alien taget direkte ud af halvtredserne. Tænk Mars Attacks! Det vil også sige, at humor er en vigtig drivkraft i spillet, fordi alt er overdrevet, og der leges meget med diverse klicheer. Der er spraymalede folkevognsrugbrød overalt, og det vrimler med både hippier og KGB-agenter. Mere stereotypt kan man vel knap forestille sige tresserne: Summer of Love og Den Kolde Krig i skøn forening. Men ganske sjovt er det. Omvendt er det heller ikke vildt sjovt. Bare sådan hyggesjovt.

Det er gået ret godt for spillets hovedperson Crypto, siden vi sidst så ham - ved spillets begyndelse sidder han som præsident i USA og vælter sig i løsslupne kvinder. Det bliver der dog sat en brat stopper for, da hans chef Pox bliver skudt ned i sin UFO af russiske kommunister. Via en downloadet version af Pox's hjerne (tænk Cortana i Halo) begiver Crypto sig på en færd for at straffe misdæderne. Selve gameplayet ses i tredje person, men der er fps-styring med sigte på den ene styrepind og bevægelse på den anden. Der er en del forskellige våben - flere end i etteren - og Crypto har også andre kræfter. Han kan f.eks. telekinese - altså dvs. at han kan flytte enkelte objekter ved tankens kraft. Crypto kan også besætte en jordboers krop og derved udgive sig for at være et menneske. På banerne er skjult diverse ting, men kan samle op, og der kan godt være lidt puzzle-agtigt platform-gameplay, hvis man vil have fat i alle ting.

Cryptos UFO vender også tilbage fra det tidligere spil, hvilket giver afveksling i gameplay'et. Ud over at kæmpe mod underlegne mennesker kan man også bortføre i klassisk "I was abducted på aliens"-stil, hvilket kan give nye evner. Spillet indeholder også en hel del sidemissioner, som man ikke nødvendigvis behøver gennemføre, så der er også et element af frihed.

To er sjovere

En rigtig god ting ved spillet er, at man kan spille co-op i splitscreen med en ven, der kan hoppe ind og ud af spillet, så ofte man har brug for det. Selvom spillet kører i opdelt skærm vil jeg dog lige gøre opmærksom på, at man ikke kan løbe specielt langt væk fra hinanden, før man bliver samlet hos den spiller, der er tættest på noget relevant. Det gør ikke alverden, og muligheden for co-op er kærkommen.

Grafisk set imponerer spillet ikke, og der er ikke fordi jeg sammenligner det med Gears of War. Det er mest fordi grafikken er lidt kedelig og generisk med mange mennesker, der er fuldstændig ens. Generelt set er detaljegraden lav. Lyden er for så vidt bedre. Men man behøver jo heller ikke just at være nogen mesterskuespiller for at lægge stemmer til en overdrevet gammeldags sci-fi-parodi.

Destroy All Humans 2 er et hyggeligt lille spil, der nok er en gennemspilning værd, men som jeg ville have været ked af at have betalt fuld pris for. Fin humor og godt gameplay, men ikke ligefrem nogen stortitel. Hold øje med tilbudskasserne efter jul.