Hvis det havde været USA, så havde vi sikkert allerede haft stribevis af filmatiseringer og utallige TV serier, samt computerspil i stribevis med udgangspunkt i H.C. Andersens liv og eventyr. Men her i vores egen lille andedam gør man ikke så meget væsen af sig og der skulle et helt H.C. Andersen jubilæumsår til for at få pustet noget af støvet af.

Der var engang

Nu har vi så endelig fået en computerspilsversion at se der, som en lille grim ælling, først dukker op nu næsten et år efter jubilæumsårets afslutning. Som en rigtig eventyrhistorie er spillet blevet til helt uden kulturstøtte eller støtte fra HCA fonden. Modsat Tina Turner koncerter er computerspil nemlig ikke kultur.

HCA: Prinsessen og fyrtøjet er en slags krydsning mellem et klassisk adventurespil og et rollespil, med hovedvægten lagt på adventuredelen. Du spiller rollen som en ung H.C. Andersen, der ankommer til København fra Odense - fattig som en kirkerotte eller en spilanmelder. Herfra skal du både bevæge dig gennem spillets historie ved at løse en lang række adventure opgaver, men samtidig skal du også skaffe dig mad og nyt tøj og stige i social status, så du kan begå dig i Københavns finere kredse.

Spillets historie holder sig på ingen måde til eventyret om Fyrtøjet, men er en skøn sammenblanding af H.C. Andersens eget liv og historierne fra hans eventyr og linjen bliver allerede lagt fra første øjeblik, hvor den grimme ælling assisterer den unge H.C. som fortæller af historien og højlydt brokker sig over ikke at være historiens midtpunkt. Undervejs i historien vikles man ind og ud af en skøn sammenblanding af virkelige personer fra datidens København og en perlerække af besynderlige væsener og personer fra Andersens fantasiunivers.

Far, hvor køber man en død krage og en sko fyldt med mudder?

Kernen i et adventurespil, er de opgaver du som spiller skal udføre for at få handlingen til at bevæge sig fremad. Her er det ikke de store komplicerede gåder, der har været i højsædet, eller for den sags skyld den store fantasi i at udvikle nye udfordringer. Her holder spillet sig stort set til den vej, der er prøvet og testet af generationer af adventurespil. Forvent derfor opgaver som at give gulerødder til en ged for at få den til at flytte sig, så du kan gå forbi. Heldigvis er H. C. Andersens originalmateriale så fyldt med overnaturlige væsener og fantastiske bedrifter, at selv de mest besynderlige indfald virker naturlige i spillet. Hvor mange andre spil vil man for eksempel slippe helskindet af sted med at have en opgave, der involverer at skaffe snogefedt fra nissemøllen?

Spillet er helt og holdent lavet i ægte 3D og har nogle fantastisk flotte og detaljerede gengivelser af København, som byen så ud i 1820'erne. Alene det at starte spillet, er næsten som at gå en tur på Kastellet selv. Desværre er det ikke en sammenhængende verden, som du bevæger dig rundt i som 1. eller 3. persons actionspil, men derimod "faste" scener, som H. C. skifter mellem ved at gå ud til skærmkanten. Selve figurerne i spillet er lavet i en karikaturstil, der mest af minder om klassiske dukkefilm og det fungerer ganske glimrende til at skabe den rigtige eventyragtige stemning i spillet. Desværre er al flødeskummet for øjnene ikke uden omkostninger, for selvom spillet kører fuldstændig flydende selv på ældre maskiner, så er de mange loadtider i spillet alt for lange.

Spillet foregår naturligvis 100 % på dansk og med kapaciteter som Niels Olsen, Søren Sætter Lassen og Pernille Højmark bag figurernes stemmer, så kan man næsten ikke forlange bedre. Hvis man skal være i det kritiske hjørne, så kunne man måske kunne ønske lidt mere variationer i personers ordforråd, hvor de samme personer hver gang vil svare med nøjagtigt samme sætning hver gang man henvender sig til dem.

HCA er udviklet med de 8 - 14-årige i tankerne. Desværre er der ingen mulighed for at justere sværhedsgraden i spillet for eksempel i form at hjælpetips af hensyn til de yngste spillere, så HCA vil nok appellere allerbedst til de 10-12-årige. Der er også flere af menufunktionerne i spillet, der tydeligvis er bygget op efter de voksnes måde at bruge computere på, som kan forvirre i starten, men det er ikke mere kompliceret end at de små poder, med en smule hjælp, hurtigt lærer at styre det selv.

Og af den historie kan man lære...

Historien om spillet HCA: Prinsessen og Fyrtøjet er næsten et helt eventyr i sig selv. Uden nogen former for kulturstøtte fordi computerspil ikke er godkendt som kultur, har udviklerne hos Guppyworks fået deres projekt til at vokse sig fra en lille grim og uønsket ælling til en stor og smuk svane. Og at kunne præsentere verden for et så professionelt og gennemarbejdet spil i anledning af H.C. Andersens 200 års fødselsdag tjener er en langt flottere måde at ære fødselsdagsbarnet på end at kunne lokke Tina Turner til at synge en enkelt sang for ham.

Og det er ganske vist.