PEGI 18+PEGI Violence

Metal Gear Solid 3: Subsistence kunne også kaldes Metal Gear Solid 3: Snake Eater Special Edition, for det er i realiteten præcis hvad det er. Spillet kommer nemlig med en række ekstra features, der forstærker det i forvejen utroligt flotte og underholdende Metal Gear Solid 3, så fans kan altså godt finde Pondus og slagtekniven frem.

Nu med masser af ekstra lir

Kort fortalt er Metal Gear Solid 3: Subsistence en samling af alt det ekstramateriale, ekstra features, ekstra minispil og ekstra filmklip om Snake Eater som du nogensinde kunne drømme om. Udover at Metal Gear Solid 3: Subsistence indeholder en forbedret version af Snake Eater, er der timevis af anden underholdning at hente i denne massive opsamling, der også inkluderer en række online spilmodes. Men lad os starte med at tage et kig på den centrale del af spillet.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Et af de bedste, hvis ikke det bedste, stealth-spil nogensinde lavet er Metal Gear Solid 3: Snake Eater fra 2004. Det er i sin helhed inkluderet i Metal Gear Solid 3: Subsistence, dog med den meget markante forskel at du i Subsistence får fri kontrol over kameraet i stedet for det fastlåste kamera, som var tilgængeligt i det originale spil. Det lyder måske ikke af fygelig meget, men hvis du nogensinde har spillet Snake Eater, så ved du hvor begrænset kameraet i det spil var og hvor irriterende det kunne være at blive set og dræbt af fjender, som man ikke selv havde opdaget på grund at elendige kameravinkler. Tro mig - for os skete det mere end tit!

Den nye kamerastyring er mere end grund nok til at gennemspille Snake Eater igen. En anden grund kunne være at spillet stadig er både bjergtagende smukt og har en fantastisk veldesignet setting og en lige så fantastisk handling, der udbygger karakteren Solid Snake.

Har du ikke spillet Snake Eater før, kan jeg kort fortælle at man spiller superagenten Naked Snake, der nedkastes over en jungle. I denne jungle skal han snige sig forbi fjendtlige soldater og patruljer for at finde og infiltrere et laboratorium, der arbejder på at udvikle en ny form for våben som kan forskyde magtbalancen under den kolde krig. Spillet byder på noget af det bedste stealth-action endnu set i et spil, komplet med muligheden for at anvende camouflageuniformer eller den velkendte klassiker med at gemme sig i papkasser. Desuden byder spillet, ligesom de andre Metal Gear Solid, på fantastisk krævende, men intense og imponerende, bosskampe. Det er under alle omstædigheder alle pengene værd, hvis du ikke har spillet det før, selvom spillet allerede har et par år på bagen.

Ekstramateriale

Subsistence kommer med en del ekstramateriale fra Snake Eater. Du har mulighed for at kigge alle spillets filmsekvenser igennem (som der er over tre timer af), inklusiv nogle af de mere sjældne, hemmelige filmsekvenser, som du måske slet ikke har set, selvom du har gennemført spillet tidligere. Disse sekvenser kan desuden ses selvom du endnu ikke har gennemført spillet. Du kan også kaste dig over bosskampene i Snake Eater - altså uden at du skal spille dig frem til dem. Du bliver bedømt efter hver bosskamp, så der kan gå lidt konkurrence i hvor god du er til at håndtere de meget varierede bosskampe, som de fleste, der har spillet Snake Eater, nok vil kunne nikke genkendende til. Andet ekstramateriale er den række af små filmsekvenser, der parodierer Metal Gear Solid, som fans af serien måske kan huske fra spillets hjemmeside. De er alle tilgængelige i Subsistence.

Dertil kommer det obskure, men meget morsomme, Snake vs. Monkey minispil. Der er ekstra baner til Snake vs. Monkey i Subsistence, hvilket kort fortalt går ud på at man som Snake skal fange aber (dont ask!). Snake vs. Monkey er nok ikke et minispil, som man vil fordrive mange timer med, men ikke desto mindre er det et lille humoristisk afbræk fra et ellers meget seriøst og selvhøjtideligt spil.

Snake online

En ret stor del af Subsistence er fem multiplayer online-modes. Der er Deathmatch, Team Deathmatch Rescue, Capture og Sneaking. De to deathmatch modes burde være temmelig selvforklarende, men de tre andre er et nærmere studie værd, da de er mere interessante og mere underholdende end de traditionelle deathmatch modes. I Capture skal de to hold forsøge at snuppe en frødukke fra fjendens base, imens de beskytter deres egen - ergo en form for Capture the Flag. I Rescue skal et hold angribe, mens et andet hold forsvarer et mål, som det angribende hold skal forsøge at få fingre i og slæbe tilbage til deres base. I Sneaking er der kun én spiller på det ene hold - nemlig Snake, der skal forsøge at infiltrere en base, foran næsen på alle de andre spillere, der naturligvis skal forsøge at stoppe Snake. Meget interessant.

Det, der er kendetegnende for alle disse online modes, er at de fungerer forbløffende godt - måske på nær de to deathmatch modes, der er en smule for trivielle i længden. Man har alle de smarte moves, som Snake har til rådighed, så man kan camouflere sig, skjule sig, bruge miner og fælder eller bare gemme sig i en papkasse, hvilket er vores favorit-trick og efter vores mening et af Metal Gear Solid-seriens absolutte højdepunkter.

Old Snake

Sidst, men ikke mindst, så inkluderer den imponerende Metal Gear Solid 3: Subsistence de to første Metal Gear Solid i nyoversatte udgaver. Det er samme versioner, der i sin tid blev udgivet i Japan på MSX - blot oversat til engelsk. Det er måske ikke noget, der vil feje benene væk under dig, men i det mindste er de to spil med til at tegne det komplette billede af Solid Snakes eventyr, idet Metal Gear Solid 3: Snake Eater skal forestille at være en forgænger for alle de andre spil i serien.

Med Metal Gear Solid 3: Subsistence får man altså timevis af filmklip, en forbedret kamerastyring i Snake Eater, der gør spillet værd at gennemføre på ny, mulighed for at prøve samtlige bosskampe, to af de første Metal Gear Solid, minispil samt en række bizarre og morsomme parodier. Kombinerer man det med at man også får det kritikerroste Metal Gear Solid 3: Snake Eater, så skal man være mere end almindelig dum for ikke at gå ud og investere i denne pakke. Det bliver stort set ikke bedre.