Football Manager 2007

Kongen af managergenren er tilbage i sin årlige opdatering, og heller ikke denne gang er der tvivl om udfaldet. Football Manager 2007 fortsætter sidste års udgave med storm - og lidt til. Foruden den opdaterede database, er der en ordentlig portion nye features. De er ikke nyskabende, men de er der, og de er alle med til at gøre dette til en endnu bedre og mere personlig manageroplevelse.

Princippet bag et fodboldmanagerspil er ret enkelt og nemt at forstå. Vælg et favorithold, en passende taktik og se kampen på grønsværen udfolde sig på en intens 2D-fodboldbane. Herefter bruger man uger, ja, ligefrem måneder på at skabe sig det helt rigtige fundament, der kan bringe ære, penge og berømmelse hjem til holdet. Mange råber stadigvæk Championship Manager, når de skal udpege det bedste managerspil gennem tiderne, men Sports Interactive forsøger igen i år at ændre denne holdning - og det lykkes!

Folkene bag det hæderkronede Championship Manager, Sports Interactive, forlod nemlig Eidos for nogle år siden, og dermed skiltes en fantastisk spilserie for tid og evighed. Sådan så det i hvert fald ud til for en kort bemærkning. For det forholdt sig nemlig sådan at Eidos beholdt navnet, mens Sports Interactive bragte hele indholdet, herunder den store database, med sig. Der gik dog ikke lang tid før det kom frem at begge parter ville fortsætte hver deres managerserie. Sports Interactive opfandt et nyt navn, et navn som faktisk siden hen har vist sig at besidde lige så stærk gennemslagskraft, og herefter var vejen banet for det Football Manager vi kender i dag - en serie som stadig, med sit let genkendelige interface, vækker eminente minder fra de glade Championship Manager-dage. Championship Manager findes stadig som spilserie, men for mange er det stadigvæk denne udgave fra Sports Interactive, som er den rigtige af slagsen.

Football Manager 2007 er langt mere brugervenligt end sin forgænger, når det kommer til at komme hurtigt i gang med en managerkarriere, og i løbet af få minutter er man i gang med en ny karriere. Det tager næsten ingen tid at sætte et spil op, og selvom man måske ikke har verdens hurtigste computer, har det en meget fornem hastighed - noget som Football Manager virkelig har fokuseret på at forbedre i de senere år. En ny glimrende ting er at man som ny manager kan fastsætte sin egen fodboldmæssige fortid - det vil altså sige at man kan starte et spil som en uerfaren knøs fra serie 6 eller såmænd også som international fodboldstjerne. Dette valg påvirker og varierer ens jobmuligheder senere i spillet. Samtidig har det selvfølgelig også indflydelse på hvor stort et pres der hviler på ens skuldre og hvor store forventningerne er til at man præsterer godt.

En af de helt store udvidelser i årets udgave er muligheden for, som manager, at udsende officielle kommentarer på endnu flere ting. Nu er det ikke blot andre managere man kan kritisere, rose til skyerne eller skabe venskab med, men også spillerne selv. Der er bunkevis af forskellige måder at interagere med omverdenen på nu, og samtidig er pressen mere nærgående. Man kan selvfølgelig altid vælge at nægte at udtale sig om en kommende kamp, en skade hos en stjernespiller eller et rygtet spillersalg, men det giver selvsagt større respekt at komme med den helt rigtige udtalelse end at lukke sig selv inde bag kontoret. Det er også muligt at henvende sig direkte hos en af sine spillere og høre dem om hvad de synes mangler på holdet - for eksempel et nyt spillerindkøb. Men hvis Thomas Gravesen anbefaler at man køber Daniel Agger fra Liverpool, bør man dog have selvkontrol nok til at vurdere om det blot er mandens gode ven, der klager sig over ikke at få nok spilletid hos sit nuværende hold, eller om det virkelig er et fremtidssikret køb for holdet. Det giver spillet et mere personligt præg og noget som måske i fremtiden vil ændre serien til et rollespil?

Det er altså ikke længere blot statistikker, stjernenavne og kampenes resultater som betyder noget i managergenren. Med tiden er det også blevet vigtigt at skabe sig et personligt og socialt omdømme. Det gælder nemlig om at holde moralen oppe på ens hold, opmuntre dem i hårde tider og holde sig gode venner med dem i alle henseender. Peptalk under kampe er et af de særligt brugbare aspekter, og denne del er blevet udvidet i Football Manager 2007. Nu kan man også rakke ned på dem før kampen overhovedet er fløjtet i gang, som tilbygning til peptalken i halvlegen og efter kampen, og man kan senere undersøge hvilken reaktion og effekt ens brandtale har på hver enkelt spiller. Det tager en del tid at lære at bruge disse features på effektiv vis, men med tiden, og jo mere man spiller Football Manager, borer man dybere ind i spillets mange features og forstår at bruge dem. Mange af spillets features kan automatiseres af ens assisterende manager, så man ikke føler sig overbetynget fra starten.

Den nye rugekassefeature er også et glimrende tiltag. Hvis man er manager for en storklub, kan man slå sig sammen med en lille klub og udvikle talentfulde spillere. Man kan også kalde det et tæt samarbejde, for klubben kan udveksle spillere frem og tilbage. Hvad den egentlige fordel for små klubber er, udover at de slipper for at betale for høje lønninger til kommende stjernespillere, det er desværre ikke helt udpenslet for denne anmelder. Featuren lover dog godt for fremtiden, idet det giver et realistisk pust til serien.

Foruden førnævnte nye features, en finpudsning af pressen i spillet og en opdateret database, fungerer Sports Interatives seneste udspil præcis som tidligere kapitler i serien. Ingen karriere føles ens, og variationen er så stor at man aldrig helt kommer igennem alle features og muligheder, selvom det umiddelbart kunne se sådan ud. En lille tilvænning af menuernes opbygning og placering er alt hvad der kræves for at man får den størst mulige manageroplevelse nogensinde. For Football Manager 2007 slår simpelthen samtlige konkurrenter til jorden på næsten alle tænkelige måder. FIFA Manager har måske flottere grafik og lyd under kampene, men kampmotoren i Football Manager er stadig den mest charmerende og velfungerende - og mange vil også sige mest realistiske på trods af at det stadig er udført i 2D. Football Manager 2007 er endnu et fantastisk skridt mod den ultimative manageroplevelse. Dette afspejles selvfølgelig i karakteren.

Om Lars Haslev