Over Hækken

Over the Hedge er en online-tegneseriestribe, der nu er endt som en animeret film. Film, både dem med rigtige skuespillere og dem med små nuttede computeranimerede dyr som hovedpersoner, bliver ofte fulgt op af en eller anden form for computerspil. Sådan går det også med Over the Hedge, der på dansk har fået den direkte oversatte titel Over Hækken.

Byliv for begyndere

Tegneserien Over the Hedge (og filmen af samme navn) følger en gruppe "vilde" dyr. Blandt andet en vaskebjørn, RJ, en skildpadde, Verne, og et egern, Hammy, der flytter fra skoven, over hækken som det jo hedder, og ind i en amerikansk forstad. Dyrene i tegneserien tilbringer det meste af deres tid på at diskutere, hvor dumme de ting er, som vi mennesker foretager sig, og hvad meningen med livet, sådan i det store hele, er. Den del af deres tid, som dyrene ikke bruger på billig lommefilosofi, bruger de på at diskutere muligheden for at hugge mere mad fra de lokale mennesker. Men så fredeligt forløber tingene ikke i filmen og ej heller i spillet. De ondsindede mennesker synes sjovt nok ikke alt for godt om de halvretarderede dyrs hærgen igennem villakvarteret (fik jeg nævnt at den samlede IQ for de tre dyr næppe overstiger 25?), så derfor indkaldes en skadedyrsbekæmper og nu er gode dyr rådne... nej... gode råd er dyre!

Det er der kommet et spil ud af, der desværre på alle tænkelige måder er en middelmådig filmlicens, der i det store hele hverken overrasker eller formår at underholde ret længe. Som så mange andre spil, baseret på film af denne type, byder Over Hækken på alt for mange gentagelser, alt for lidt nytækning og før man ved af det, er det hele forbi og man sidder tilbage med en tom fornemmelse (forstærket af den nu tomme sparegris). Har man set filmen, og er man dybt forelsker i figurerne, kan det måske hjælpe lidt på begejstringen for spillet, men i så fald kan vi i stedet anbefale online-tegneserien - den er nemlig gratis.

Spillet er en form for 3D action adventure, hvor man som de tre førnævnte og lettere retarderede dyr, der får følgeskab af stinkdyret Stella, skal rende rundt på en række baner i en amerikansk forstad. Der skal samles dimser op, hvilket primært beløber sig til ædelse, som fylder en hel del i dyrenes hverdag, men der er også forskellige skydevåben at finde og andre bonusdimser, der kan låse op for lidt ekstra godter. Udover at finde og samle ting, så er de fire skadedyr på lidt af et hærge-togt, så masser af ting i haverne skal smadres og ødelægges - vaser, postkasser, skraldespande og alt andet, der kan tænkes at indeholde noget af værdi, skal helst tilintetgøres.

Desuden er der blevet plads til en simpel lille puzzle eller to, men det er næppe noget, der vil teste dine små grå alt for meget, så selv de mindste kan altså være med her. Denne form for gameplay burde være velkendt for enhver, der nogensinde har spillet et 3D action adventure, så de fleste burde også have gættet at der på banerne er forskellige typer af fjender - for eksempel andre skadedyr i form af rotter, der på den ene eller den anden måde skal have et par på låget.

Banerne er relativt små, så man får aldrig rigtig fornemmelsen af at have fuldstændig fri bevægelighed i en forstad, selvom man i realiteten har fri bevægelighed på de afgrænsede områder banen tilbyder. Dog er banerne så pakket med skrammel, fjender, dimser og andet ragelse, at man har så travlt med at navigere imellem alle tingene, og smadre dem, at man ofte slet ikke bemærker hvor små og lineære baner i realiteten er. Der er enkelte episoder, hvor spillets action tager lidt andre dimensioner - såsom en sekvens, hvor man skal løbe ned af en vej og samtidig forhindre at man ender som road-kill ved at undgå biler, men desværre er der for langt imellem disse korte, men ganske gode og underholdende afbræk fra resten af det alt for trivielle gameplay.

Det er muligt at spille Over Hækken med en ven, idet der altid er to af dyrene sammen på banerne. Det giver spillet et betydeligt løft og er med til at redde det et ekstra lille kryds i karakterbogen, for alting på en PlayStation 2 er nu engang sjovere, når man er flere om det (ligesom så mange andre ting her i livet). Spiller man i enkeltspiller-delen, har man en computerstyret ven med sig, som man frit kan skifte til, dog uden at dette har nogen synderlig effekt på spillet, idet dyrene opfører sig stort set ens.

Over Hækken byder, traditionen tro, også på en række små minispil, der inkluderer væddeløb med fjernstyrede biler, en konkurrence i hvem som kan skyde længst med en golfbold - golfkøller er nemlig dyrenes foretrukne våben, når de skal hærge ting - eller et sæt radiobiler man kan more sig med. Alle minispillene i Over Hækken kan spilles i multiplayer, og det er faktisk en af de mere positive ting ved spillet.

Der, hvor det går helt galt for Over Hækken, og hvor man virkelig kan se hvilket højrehåndsarbejde spillet på mange områder er, er når snakken falder på den tekniske udførsel. Stemmeskuespillerne fra filmen, der blandt andet inkluderer Bruce Willis, er intet sted at finde i spillet - i stedet er der nogle halvdårlige efterligninger. Sjovt nok er der heller ingen klip fra filmen i spillet, men i stedet præsenteres man for filmklip lavet i spillets grafik. Det er beklageligvis bare ikke det samme, som at se scener fra filmen, og hvorfor disse ikke er brugt i spillet, vil være mig en kilde til evig undren. I det mindste er figurerne let genkendelige, hvis man har set filmen eller kender tegneserien, men generelt er der ikke meget positivt at sige om grafikken - udover at den er farverig. Den er langt fra detaljeret og samtidig ensformig, og den kan bedst beskrives som værende, ligesom resten af spillet, middelmådig.

På bundlinjen vidste vi jo allerede godt hvilken type spil Over Hækken var, da vi pakkede det ud. Vi har set denne type spil tusind gange før: Der kommer en animeret børnefilm i biffen, og dagen efter dukker der et spil med samme navn op på hylderne i de danske butikker. Disse spil formår sjældent at leve op til humoren i filmene, og de er ofte middelmådige platformspil, der i bund og grund er bygget over den samme halvgamle formel. Dette er præcis hvad Over Hækken er - hverken mere eller mindre. Spillet får dog lige reddet sig en ekstra karakter til sig på grund af de gode multiplayer-muligheder.