Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Den anden udvidelse til Rome: Total War tager fat i Alexander den Stores fantastiske militære ekspedition igennem Asia Minor og hele vejen ind i Indien. Du kan følge med og prøve kræfter med supermagten Persien eller se om du kan gøre Alexander kunsten efter i belejringen af Tyre!

Begrænset udvidelse

I forhold til den første udvidelse til Rome: Total War, nemlig Rome: Total War Barbarian Invasion, er Rome: Total War Alexander en mere overkommelig størrelse. Med det menes at udvidelsen reelt set ikke byder på nær så meget nyt, som Barbarian Invasion, men det nye, der så til gengæld er i Rome: Total War Alexander, er af høj kvalitet og hele pakken er temmelig billig.

Det mest interessante ved udvidelsen er en Alexander-kampagne, hvor man har 100 træk til at følge i Alexanders fodspor fra han i år 335 f.kr. begiver sig ud på sit militære felttog mod supermagten Persien. Først skal man dog lige sikre sig ro i sit bagland ved at pacificere de umiddelbare trusler mod Makedonien - for eksempel stammerne fra Illyria. Derefter kan man begynde at fokusere på kampagnens mål: en række byer mellem Pella (Makedoniens hovedstad) og Indien skal være på makedonske hænder inden der er gået 100 ture.

Det er en kamp op ad bakke, der ikke efterlader megen plads til diplomati. Der er ikke mange nationer at forhandle med og de få, der er, er alle sure på dig fra starten af. For at gøre ondt værre kan du ikke udbygge dit rige vestpå, da Grækenland befinder sig i den venstre udkant af kortet, der strækker sig langt østpå, hele vejen til Indien. Så selvom den makedonske økonomi ligger i ruiner fra spillets start, er der ikke nogen umiddelbar kortsigtet løsning på problemet udover at gå i en lynoffensiv imod de persiske besiddelser i Tyrkiet.

At man er under et tidspres kan virke lidt distraherende og måske endda frustrerende på nogle Rome: Total War spillere. På den anden side er 100 træk lang tid når man først kommer i gang, og det giver faktisk spillet en ekstra dimension at man ikke har tid til at finde diplomatiske løsninger eller vente på langsommelige belejringer. Effekten er at man slås mere - udkæmper flere slag, hvor man ikke nødvendigvis har gode odds. Byer skal stormes, man skal anvende lejetropper og der skal tages større cancer, og det giver hele kampagnen en ekstra dimension af intensitet.

Udover at introducere et nyt kort kommer Alexander-kampagnen også med en lang række nye enheder og bygninger. Selvom man fra starten af kampagnen har massive odds imod sig, kan man glæde sig over at kontrollere den mest effektive og bedste hær, som verden nogensinde havde set i år 335 f.kr. Alexanders tunge rytteri og hans falankser er selv persernes tunge infanteri knusende overlegne. Problemet er blot at når man står med sine hære dybt inde i Persien, er det stort set umuligt at bringe de få forstærkninger, som man kan producere hjemme i Pella, frem til fronten. Derfor må man "nøjes" med en bred vifte af forskellige lejesoldater, hvoraf nogle typer er nye, mens andre er kendt fra det originale Rome: Total War, og anvende dem omkring en kerne af veltrænede makedonske falanks.

Udover den ovenfor omtalte Alexander-kampagne byder Rome: Total War Alexander også på nye multiplayer-modes og ikke mindst seks af Alexanders tidlige slag, kædet sammen i en form for mini-kampagne. Disse slag er temmelig krævende og vil med sikkerhed være en udfordring, selv for erfarne veteraner som har mange timers Rome: Total War bag sig. Sidst, men ikke mindst, er der nye multiplayer-muligheder for at lave online-turneringer og mulighed for to-mod-en og tre-mod-en kampe. En kærkommen mulighed, men bestemt ikke Rome: Total War Alexanders mest interessante element.

For erfarne spillere er Rome: Total War Alexander en velkommen udvidelse, der i form af en ny og anderledes kampagne formår at puste noget friskt ind i spillet. Tidspresset og det deraf efterfølgende større fokus på krig vil sikkert ikke appellere til alle, men alt i alt er den nye kampagne et positivt tiltag og så kan den anskaffes temmelig billigt.

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).