LEGO-spil er noget som længe har splittet Gamesectors redaktion i to lejre. Den ene anmelder-fraktion anser spillene for generelt at være ringe, mens den anden lejr mener de er rystende ringe. Bevares, der har været små optræk til underholdende momenter fra tid til anden, men ikke noget der har kunnet løfte mange øjenbryn. Sidste års LEGO Star Wars viste sig omsider at være en uventet positiv overraskelse. Men kan LEGO og LucasArts holde dampen oppe i en toer?

At kombinere to nostalgiske nørd-områder fra vores barndom, LEGO og Star Wars, var et dristigt træk der havde stort potentiale for at gå helt fuldstændig galt, da det første LEGO Star Wars udkom for et års tid siden. Det skete ikke. Tværtimod. Spillet var sødt og sjovt at se på, og selv om det var alt for svagt til at udfordre voksne spillere, var det alligevel svært at holde fingrene fra. Især var det et hit ved undertegnedes seks-årige søn (faktisk det første spil nogensinde han har gidet/kunnet gennemføre). Sværhedsgraden var lige tilpas for unge spillere i støbeskeen; for gamle til Magnus og Myggen og for små til Counter Strike. Det første LEGO Star Wars var aldrig for voldeligt og altid med nogenlunde logiske puzzles.

Spillet baserede sig på handlingen i de tre nye Star Wars-film på godt og ondt. Ja, man kunne spille som Jarjar og ja, efter at have valgt ham ved et uheld måtte jeg straks tage et langt varmt brusebad. Føj.

For aldrende nørder, som undertegnede, er en af de absolut mest positive aktiver i det nye LEGO Star Wars at den tager udgangspunkt i de tre gamle (man fristes til at sige de tre rigtige) film. Således starter man ud i Mos Eisleys hyggelige bar, en slags intergalaktisk version af den lokale Cafe Vognstangen.

Baren danner udgangspunkt for spillets baner, akkurat som vi kender det fra det forrige LEGO Star Wars. Det er også her vi finder et af de ret få nye tiltag: man kan selv sammensætte sin figur. I starten er der ret beskedne muligheder, men efterhånden som man pløjer sig igennem handlingen, får man flere figur-elementer. En stor herlighed for påklædningsdukke-fanatikere og ret ligegyldigt for alle os andre. Der er trods alt grænser for hvor sjovt det er at se en LEGO-udgave af Darth Vader med brystholder. Hvis du har spillet det tidligere spil på din Xbox, kan du tilmed hente figurer fra dette ind i LEGO Star Wars 2. Juhuu! Wee! Eller noget...

Spilmodes som før

Hvis du kender spiltyperne fra etteren, kender du dem også i toeren. Man kan spille sig igennem filmenes handling i historiedelen, hvor man tildeles relevante figurer fra hver scene. Når en historie er låst op, kan man genopleve løjerne i Frit Spil med en selvvalgt figur og et antal computervalgte figurer fra standardgalleriet.

Der er desuden mulighed for at spille to ad gangen og på den måde hjælpe hinanden med at nedkæmpe fjender og låse op for døre. Denne spiltype er afgjort en af de stærkeste features, hvor ældre søskende eller forældre kan træde til og hjælpe i vanskelige passager. I modsætning til mange andre spil i familiens samling er LEGO Star Wars noget man kan samle sig om, i stedet for noget man kan solo-sumpe til når en stump tid skal slås ihjel. Men ellers gælder det bare om at fræse derudaf. Der skal samles LEGO-valuta op overalt, og undervejs skal broer og andre nyttige dimser bygges ud af de elementer man finder. Det kunne være kompliceret og besværligt, men det er pærelet og ligetil for alle aldersgrupper.

Det er tilmed ret svært for alvor at sidde fast. Gameplayet er meget tilgivende overfor fejl, og selvom det forkorter levetiden væsentligt for de mere erfarne spillere, er det et designmæssigt fornuftigt valg udviklerne har taget, den unge målgruppe taget i betragtning. En dejlig ændring i forhold til forgængeren er, at det nu ikke kun er jedi-riddere som kan bygge. Alle ikke-druider kan sammensætte klodserne. Herligt.

Generelt er der gjort pænt meget ud af banernes grafik og lyd. Ikke mindst taget i betragtning at vi reelt set her sidder med et børnespil. Selvom spillet holder sig til handlingen i de første tre film, er der foretaget små ændringer for at gøre det hele mere spilbart. Et helt igennem okay valg.

Generelt er spillet ganske veloplagt, og man kan næsten fornemme skabernes glæde flyde ud gennem fjernsynet. Der er masser af lun humor og fine detaljer drysset ud over de forskellige baner. Nogle gange ligger fornøjelsen alene i animationerne. Min favorit er når Chewbacca river armene af en fjende. Det lyder måske drabeligt for et børnespil, men animationen er udført i Legos univers, så det virker naturligvis slet ikke voldeligt at se en figur blive skilt ad.

Drilsk kamera

Det suverænt største irritationsmoment i det første LEGO Star Wars lå i det fastlåste kamera. I mange lokaliteter vadede man badus ind i en samling fjender på klods hold, udelukkende fordi de kom fra en for kameraet blind vinkel. Og du skal slet ikke få mig i gang med at jamre over hvor irriterende kameraet opførte sig, når man spillede to sammen. I tide og utide skubbede jeg min medspiller ud over en kant eller ind i en forhindring, blot fordi jeg bevægede mig for langt væk fra ham.

Hvor åbentlyse disse uhensigtsmæssigheder end var, så har udviklerne valgt at ignorere alle nødråb og simpelthen løftet kameraproblemerne direkte over i LEGO Star Wars 2. Et stort rungende øv skal der lyde herfra. En anden åbenlys mangel er online-delen. Det kunne være super fedt at spille med eller mod andre over Xbox Live, men al onlinefunktionalitet er af uvisse årsager blevet udeladt. Suk. Især fordi spillet er så nemt og lineært at gennemføre, havde det været rart med en online-del der kunne trække os tilbage, når historien er fuldført, og alle baner er lukket og slukket.

Til gengæld er der blevet lagt mere vægt på fartøjerne. Du kan blandt andet fragte dig selv rundt på AT-ST'er ("gangstativerne"), landspeeders og så videre. Ikke noget vi ikke har prøvet før i andre ikke-LEGO Star Wars spil, men en udmærket udvidelse til den evindelige trasken rundt til fods.

Mere af det bedste - og det er godt

Der er små forbedringer at spotte i det nye LEGO Star Wars II: The Original Trilogy. Det bedste er dog at det foregår med historierne fra de tre gamle film. Det vil være indlysende at anklage LEGO og George Lucas for at malke en eksisterende success med kun få nye teknologiske landvindinger, ja, det vil faktisk ikke være forkert med en sådan anklage. Der er bare den hage ved det at trods små fejl og irritationsmomenter, er LEGO Star Wars-konceptet bare så fordømt godt og hyggeligt skruet sammen. Det er svært at være rigtig sur, når man står i nostalgi til op over begge ører. Hvis du kunne lide forgængeren, vil du finde LEGO Star Wars 2 mindst lige så underholdende. Og det siger ikke så lidt.