Fortællingen om Jack Sparrow og hans besætning blev for nylig fortsat på det store lærred. I samme omgang udkom tre spil baseret på filmen, til de tre mest populære håndholdte platforme. Den mest interessante version er nok den til Game Boy Advance, da der ikke blot er tale om et traditionelt action-spil, men om en spændende genrefusion.

De første minutter af Pirates of The Caribbean: Dead Man's Chest lover meget. Spillet indledes som var det et af de nyere Castlevania-spil; piratkaptajn Jack Sparrow søger at undslippe en fangekælder, og han må på sin vej passere en række traditionelle platformudfordringer, samt lære at dobbelthoppe for at åbne op for nye veje. Spilleren forledes straks til at tro, at der er tale om et spil der, som Castlevania-spillene, følger Metroid-formlen: platformudforskning muliggjort af voksende evner. Hurtigt viser det sig dog at det ikke helt er tilfældet. For det første er spillet, ganske som et traditionelt platformspil, opdelt i baner, og dernæst er det kun i den første bane en ny evne læres. Der er ikke alternative ruter gennem banerne, og generelt virker banerne enormt traditionelle og kedelige.

Spillet overrasker til gengæld ved at sætte Jack Sparrow i sit piratskib og lade spilleren sejle ham omkring i det caribiske hav. Helt som i det klassiske sørøverspil Pirates!, skal spilleren sejle mellem forskellige havne, udkæmpe dueller til søs og købe proviant og udrustning til skibet og dets besætning. Det tilfører spillet et spændende krydderi, der endda viser sig at være spillets væsentligste kvalitet. Det er bare langt mere interessant at sejle rundt mellem spillets baner, og tilmed møde udfordring på vejen, end blot, som i et almindeligt platformspil, at gå direkte fra den ene bane til den anden.

Den overordnede navigation og selve kampene er adskilt, sådan at spilleren kan sejle rundt fra havn til havn i fred. Først når et andet skib påsejles, indledes en kamp, hvor de to skibe forsøger at udmanøvrere hinanden, mens kanonerne affyres. Er spilleren varsom med brugen af sin kanon, er det muligt at svække modstanderen netop så meget, at hans skib kan bordes og plyndres for guld. Selve plyndringen foregår i en platformbane, og det indsamlede guld kan i enhver havn byttes til for eksempel nye kanoner, stærkere skrog og ikke mindst proviant til besætningen; uden begår de mytteri og smider Jack i fængsel. Spilleren må altså både pleje sit skib og sin besætning med det guld, der plyndres i platformbanerne.

Konceptmæssigt fejler spillet altså ikke noget, og blandingen af sørøverspil og platformspil er et perfekt match på filmen. Det giver god afveksling med både platformbaner, søkampe og sejlads, men spillet er dog ikke uden problemer. Det kedelige banedesign i platformdelen er nævnt, men også styringen halter her. Hop mellem platforme fungerer fint, men kontrollen med Jacks klinge er lidt langsom og utilgivende; er der først trykket på knappen kan angrebet ikke afbrydes. Det betyder at hvis spilleren rammer ved siden af med et angreb, så står Jack fastlåst i et splitsekund mens han færdiggør angrebet. Lang tid nok til at fjenden kan nå at angribe. Det forårsager dog sjældent den store skade på energibaren, så trods sådanne små frustrationer er spillet ganske let at gennemføre.

Faktisk er spillet ikke meget længere end fire timer, hvad der for et spil som dette er alt for lidt. Havde banerne haft mere indhold, og et snildere design, kunne den kortvarige længde tilgives, men når de er så trivielle, som de er, burde der i det mindste være mange af dem. Den gode musik, som er i alle spillets dele, får tilmed tiden til at føles endnu kortere. Et andet problem er at der ikke er nogen nævneværdig forandring i sværhedsgraden igennem spillet. Det er let fra start til slut. Måske lige bortset fra den sidste kamp, som er ganske udfordrende. Er ens skib dårligt udrustet, for eksempel efter et mytteri, er det i øvrigt heller ikke let at vinde en kamp til søs. Men overordnet set er det et meget let spil.

Pirates of The Caribbean: Dead Man's Chest er en skuffelse. Ikke fordi der var store forventninger til spillet, men fordi det konceptmæssigt lover meget mere end det kan holde. Den alt for lave sværhedsgrad, de trivielle platformbaner og den korte længde får de gode idéer og intentioner til at falde til jorden i ren middelmådighed. Det er synd og skam.

Om Jimmy Marcus Larsen