Det ville være en fed løgn at påstå, at Koei, der står bag Dynasty Warriors serien, er mestre i nytænkning eller udvikling. Dynasty Warriors-serien er glanseksemplet på at de ikke er meget for at udvikle sig i nogen retning, så den udbyggede Empire Mode i Dynasty Warriors 5: Empires er omtrent det vildeste, som vi kan forvente af nytænkning fra dem.

Samme action, ny strategi

Koei er så småt begyndt, at introducere "nye" elementer i deres Dynasty Warriors-serie, der efterhånden har nogle år og en lang række ganske underholdende titler på bagen. Dynasty Warriors 5: Empires er, ligesom den mindre kendte Dynasty Warriors 4: Empires, et forsøg på at bringe lidt strategisk mening og kontekst ind i de enorme slag, med tusinder af soldater, der siden seriens start har været dens kendetegn. Om det så er nok til at skille dette spil markant ud fra de mange foregående spil er temmlig tvivlsomt, men i det mindste er det et spædt forsøg på at introducere noget nyt til serien.

Actionmæssigt er der ikke sket det store. Dynasty Warriors 5: Empires foregår stadig i det gamle Kina, og spillets fraktioner og slag er løst baseret på den episke saga "Romance of the Three Kingdoms". I spillet oplever man forskellige fraktioner, der af uransagelige årsager er i krig med hinanden og man kan som en kriger for en af fraktionerne få lov til at deltage i nogle af de mange træfninger. Disse kampe er, som i alle tidligere Dynasty Warriors-spil, enorme slag, komplet med tusinder af soldater på slagmarken, som man kan tæve løs på og myrde i hobetal. At kæmpe sig igennem disse horder af fjender er en større opgave, til trods for at man har en allieret hær i ryggen, og man kan da også let ende med at sidde tilbage med krampe i tommelfingeren. Det er dog samtidig seriens største styrke - man får lov til at føle sig som en soldat på en slagmark i det gamle Kina, samtidig med, at man ved at besejre fjendtlige generaler faktisk kan påvirke slagets udvikling. Kombiner dette med en rollespilsagtig mulighed for at gøre din helt bedre ved at tjene erfaringspoint, samt muligheden for at finde magiske genstande og våben og du har omtrent actiondelen af samtlige Dynasty Warriors-spil beskrevet.

Strategisk mellemspil

Det altoverskyggende i Dynasty Warriors 5: Empires er dog en udbygget og forbedret strategisk mode, hvor du kan spille en fraktion i forskellige udvalgte konflikter, som de fleste Dynasty Warriors-veteraner nok kan nikke genkendende til. Din fraktion styres fra et oversigtskort hvor Kina er inddelt i en række store regioner, der enten er under rebellers eller en fraktions kontrol. Hvert træk, som svarer til et kvartal, kan du få lov til at flytte rundt med dine generaler imellem dine kontrollerede proviser og til sidst i trækket angribe en anden provins.

Hver provins du ejer tjener dig guld, hvilket er spillets eneste ressource. For at bruge dit guld skal du have anskaffet dig nogle generaler - alt efter hvilken fraktion du vælger at spille starter du dg med nogle af slagsen, så du ikke er helt på herrens mark. Hver general tilbyder dig hvert træk to forskellige handlinger (disse varierer fra træk til træk), som du kan vælge, at betale for at få gennemført. Dog kan du aldrig gennemføre mere end tre hvert træk. Det er på denne lidt mystiske og lidt indirekte måde du påvirker dit militær, din befolkning og dit rige.

De handlinger, som generalerne kan foretage hvert træk (hvis du ellers har skillingerne i orden til at sætte dem i værk), spænder vidt og bredt. Det kan være et forsøg på at indgå en alliance med en anden fraktion, et forsøg på at rekruttere en ny general, en rekruttering af flere tropper til de enkelte generaler eller måske bare træning af en generals soldater. Der er også handlinger, der påvirker din økonomi og din befolkning, såsom brandbeskatning eller kampagner for at fremme din popularitet hos en regions befolkning. At de enkelte handlinger er tilfældigt valgt hver træk og at de hører sammen to og to, gør systemet en smule kluntet og ofte sidder man og ønsker, at man selv kunne bestemme hvilke handlinger, der blev foretaget hvornår.

Disse forskellige og tilfældigt valgte handlinger du får tilbudt i begyndelsen af hvert træk udgør stort set alle dine muligheder for at interagere med dit rige. Det betyder umiddelbart, at systemet ikke er voldsomt dybt, men det forhindrer også, at du skal sidde og babysitte hver eneste område du kontrollerer, for selvom Empire delen fylder meget i Dynasty Warriors 5: Empires, så er det stadig spillets action, der er det fremtrædende element. Det strategiske element fungerer mest af alt som den røde tråd, der binder slagene sammen og samtidig en mulighed for at du selv kan vælge hvilke generaler du tager med i kamp.

Den sædvanlige action

Når du har udført de handlinger du har råd til hvert træk kan du flytte dine generaler rundt mellem dine provinser og eventuelt invadere en neutral eller fjendtligt kontrolleret provins med en eller flere generaler. Herfra fungerer Dynasty Warriors 5: Empires stort set som alle tidligere Dynasty Warriors-spil, idet man nu får mulighed for at kommandere en person rundt på slagmarken i forsøget på at hjælpe sin fraktion til sejr. Før man kaster sig ud i den lange actionsekvenser, kan man som sædvanligt vælge at udstyre sin helt med de våben og genstande man måtte have erhvervet sig og har man købt en taktik (en handling, som en general kan foretage kan afføde en taktik man kan bruge senere) kan disse også anvendes før kampen starter. Det meste af dette burde være velkendt, hvis man har spillet nogle af de tidligere spil i serien.

Kampene er nemlig præcis, som man kender dem fra de tidligere spil og det kan da også godt gå hen og blive en smule trivielt at myrde horde efter horde af fjender på slagmarken, selvom det som sædvanligt, er muligt at samle nyt udstyr til sin helt og træne ham op i level. Det mest interessante ved kampene er umiddelbart muligheden for at spille sammen med en anden spiller, hvilket desværre kun kan lade sig gøre, hvis man har mindst to generaler med i et slag.

I kontrollerede doser er kampene dog stadig fantastisk god underholdning - der er masser af fjender, gode muligheder for at udforske slagmarkerne og ikke mindst den altid kærkomne mulighed for direkte, at påvirke det strategiske spil ved at klare sig godt på slagmarken. Gider man ikke spille Empire-mode er det muligt bare at slappe af med en ren tæske-fest i en form for quick play, men så mister man en af spillets store styrker - den strategiske kontekst.

Teknisk over middel

Selvom Dynasty Warriors 5: Empires er et ganske nydeligt spil, så kan man ikke lade være med at sidde med fornemmelsen af, at spillet burde være meget pænere end det egentlig er - det er trods alt en Xbox 360 det foregår på og derfor kan forventningerne godt tåle at blive skruet lidt op. Men i det mindste er animationerne hurtige, der er masser af fjender på skærmen og effekterne er spektakulære. Så selvom omgivelserne og de enkelte figurer godt kunne byde på flere detaljer, er det grafiske indtryk nu ganske udmærket, uden at imponere på nogen måder. Det eneste sted spillet faktisk skuffer visuelt er i de forskellige cut-scenes, der efter min mening er både kedelige og hakkende at se på. De positive røster kan i store træk gentages, når det kommer til lydsporet - det opfylder sin opgave udmærket, men imponerende er det ikke.

På bundlinjen falder Dynasty Warriors 5: Empires ikke langt fra stammen. Det er da meget rart, at få flere strategiske muligheder, men når det kommer til stykket er spillets action præcis som den altid har været. Der er ikke sket meget med den del af gameplayet og det er da derfor også tænkeligt, at fans af serien vil blive en smule skuffet, hvis de havde forventet gameplaymæssige landvindinger. På den anden side leverer Dynasty Warriors 5: Empires samme solide action og glimrende underholdning, som alle tidligere spil i serien, så er man endnu ikke blevet træt af konceptet, kan man ikke gå helt galt i byen med gode gamle Dynasty Warriors.