Score: 4

[Gallery not found]

Indrømmet. Der er delte meninger vedrørende filmfortsættelsen Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, som i øjeblikket lokker glade danske biografgængere ind foran det store lærred, om hvorvidt den indfrier de djævelsk høje forventninger som etteren så fremragende lagde op til for år tilbage. Men én ting er dog sikkert. Der er smæk, humor og pirater for skillingen, og samtlige medvirkende fra originalen er tilbage i det, der ligner årets største popcornfilm. Med filmens succes, som et stensikkert springbræt, og forventningerne i tankerne, er det licenserede PSP-spil derfor - desværre - en bombe af skuffelse.

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest følger en del af begivenhederne fra filmen, og spillet er udviklet direkte til PSP. Det er altså hverken en konvertering fra PS2 eller opgradering af DS-versionen som også er udgivet. Umiddelbart ville dette give rig mulighed for at udnytte platformen til fulde og skabe det ultimative piratspil, men dette er desværre ikke tilfældet. I hovedrollen finder man den højrøvede kaptajn Jack Sparrow, spillet af Johnny Depp, og det er dennes personlige oplevelser som bliver genfortalt.

Det egentlige plot fra filmen skal selvfølgelig ikke afsløres her, men hovedskurken er denne gang en blækspruttelignende mester i ondskab, Davy Jones, som tilfældigvis står med en bindende aftale med Jack. Denne lyder blandt andet på at Jack skal aflevere sin sjæl til evig trældom på hans skib, Den Flyvende Hollænder, og selvfølgelig er vor helt ikke begejstret for tanken. Det giver god grund til at tro at det vil være bedst at flygte fra Davy Jones og slæng.

Frustrerende at fægte sig igennem

Gameplayet varierer mellem ren og skær action til lidt hjernevrideropgaver og hoppen på platforme af forskellig slags. Størstedelen af tiden bruges dog på at udkæmpe sværddueller med næsten uendeligt mange onde fyre. Det ville selvfølgelig være helt okay hvis selve kampsystemet da bare havde været sjovt og godt skruet sammen. I stedet for at gøre det til en åben og frihedsbaseret oplevelse, sådan som det for eksempel ses i Prince of Persia, så hamrer man på de knapper som bliver vist på skærmen over den respektive fjende. Efter at have trykket på denne knap et vist antal gange, skifter man til en anden knap - for at færdiggøre arbejdet og slå en fjende ihjel. Det er yderst nemt at håndtere, om end bliver det hurtigt til en flad og ensformig affære.

Det bliver dog ikke nemmere af at man har forsøgt at genskabe de store sværddueller i filmen. Man er ofte ude for at skulle op imod hele fem gale pirater på én gang, og det gør det næsten umuligt ikke at tage skade mellem slagene. Dette skyldes blandt andet også at det ikke er muligt at blokere udefrakommende slag eller på anden vis undvige med listige manøvreringer. På den nemmeste sværhedsgrad er det så nemt at man er færdig med spillet i løbet af få timer, mens det på den højeste sværhedsgrad til tider er så frustrerende at man næsten opgiver at komme forbi bestemte passager i spillet.

Ulogiske opgaver

Når man ikke slås, skal man løse små opgaver som desværre lider af samme frustrerende tynde opbygning som kampsystemet. Hver enkelt opgave er dog ofte fremhævet af et glitrende piratlogo - hvilket blusser op når man kan foretage sig et eller andet fornuftigt. Det indebærer alt lige fra at skulle sparke til en krudttønde eller hive i et håndtag. Problemet ligger ikke i disse alt for børnevenlige opgaver (spillet er jo trods alt frarådet børn under 12 år), men tværtimod i de lidt mere avancerede puzzles som af og til dukker op. De er decideret ulogiske, og det kan tage frustrerende lang tid at gennemskue deres mekanisme. Ikke lang tid som i ordet timevis, men det kan mærkes på tålmodigheden.

Tæt på at gå planken ud, men...

Det ville næsten ikke have været til at bære, hvis ikke Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest kunne leve bare en smule op til dets succesfulde brand. Men heldigvis er multiplayer-delen af spillet ikke baseret på det føromtalte gameplay. Her er nemlig rig mulighed for at tørre sveden af panden og komme med det obligatoriske pyha! Op til fire spillere kan tage et avanceret slag sænke slagskibe. Man bliver udstyret med nogle skibe, hver enkelt med en helt særlig egenskab, og herefter gælder det om at sænke hinanden til sidste mand. Dette har intet at gøre med Jack Sparrows uheldige færd, men det giver dog lidt oprejsning i sidste ende.

Den tekniske præsentationen er en blandet landhandel, men takket være Hans Zimmers lækre musik, er Pirates of the Caribbean-atmosfæren intakt. Det spædet op med Johnny Depps fantastiske kommentarer, som hovedrolleindehaveren Jack Sparrow, og en grafik på det jævne, giver noget der kunne fungere rigtig godt. Hvis selve spillet og dets gameplay bare var blevet mere gennemtænkt, og hvis udviklerne ikke var presset af en filmrelateret deadline.

Absolut kun til fans

Fans vil måske, og her må man sætte en fed streg under måske, finde underholdning i Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, men spillet føles desværre forhastet produceret. Man har måske fået skabt en af de bedste Disney-toere nogensinde, som tjener bunker af penge ind i biografer over hele verden, men som spil er der ikke meget over piraterne med Jack Sparrow i spidsen. Dette må siges at være en kæmpe skuffelse.

Om Lars Haslev