PEGI 18+PEGI DrugsPEGI SexPEGI Violence

Den danske Hitman er tilbage - og aldrig har han været koldere, flottere og mere udfordrende. Hitman: Blood Money er det bedste spil i serien og har du en PC med den rigtige hardware, bliver du vidne til et af de mest stemningsfulde og flotte spil i genren.

Hvis man vil have mest ud af Hitman: Blood Money, skal man tage sin rolle som lejemorder seriøst. Man skal holde sig skjult, ikke efterlade sig spor og forblive den usynlige morder, som alle er rædselsslagen for. Det nye såkaldte Notoriety System ("berygtethed system") opfordrer spilleren til at tage rollen som lejemorder seriøst, da dette system holder øje med hvor god man er som lejemorder og spillets sværhedsgrad ændrer sig alt efter hvor grundig man er. Hvis man f.eks. har efterladt sig vidner eller spor på en opgave, kan disse vidner fortælle politiet hvordan man ser ud og pludselig ser man en beskrivelse af sig selv på forsiden af avisen og man risikere hurtigere at blive genkendt af omgivelserne i de efterfølgende missioner. Hvis man derimod sørger for at holde sig usynlig, sørger for at der ikke er vidner til ens arbejde, og sørger for ikke at blive fanget på overvågningskameraer, vil man efterfølgende have nemmere ved de næste missioner, da ingen har mistanke til én og ingen aner uråd før de ser ens skaldede hoved - og så er det allerede for sent.

Mig? Jeg har ikke set noget!

Skulle man alligevel have overset et vidne eller skulle politiet være ved at komme lidt for tæt på, kan man betale sig til vidners pludselige hukommelsestab og politiet bliver også pludselig til at tale med, når man vifter med et tykt bundt af de grønne foran næsen på dem. Man kan endda købe sig til en helt ny identitet, hvis lokummet virkelig skulle brænde under en. Dette Notoriety System er ganske snedigt udtænkt og uden direkte at tvinge spilleren til at spille spillet på den "rigtige måde", men det opfordrer i hvert fald til det. Desværre undergraver IO Interactive systemet, ved at lade det være alt for billigt at bestikke folk. Man har altid rigeligt med penge til at bestikke hvem det måtte være og dermed er det glimrende incitament for at holde lav profil alligevel lidt væk, da man blot kan "købe sig ren" efter missionen.

Frustrerende AI

Udover det netop beskrevne, minder Hitman: Blood Money en del om de foregående spil på både godt og ondt. Den kunstige intelligens hos spillets computerstyrede karakterer kunne godt have været bedre, da de nogle gange er super skarpe og nærmest kan se igennem vægge mens de andre gange vandrer rundt som blinde høns. Den mest irriterende evne som ens fjender har, er, at er én af dem klar over hvor man er, ved de alle det og efter få sekunder er man omringet. Man kan bruge mange forsøg på at komme igennem de forskellige missioner, for det kan være ret svært at vide hvad man skal gøre. Opgave-briefingen er nemlig ikke særlig udførlig, men det er formentlig med vilje, da det er op til den enkelte hvordan man vil løse opgaven. Man løber ofte ind i øretæver og bliver man opdaget, kan lige så godt vælge "retry", da man sjældent får ret meget ud af at gøre modstand, slet ikke hvis man bekymrer sig om sit ry hos politiet.

Et godt udvalg af våben

Som lejemorder har man brug for et bredt og godt arsenal af våben og Agent 47 har da også adgang til forskellige pistoler, automatiske rifler, shut-guns, bomber, knive, giftsprøjter og naturligvis sin elskede klaverstreng. De fleste våben kan opgraderes med bedre ammunition, lyddæmpere, lasersigte og udstyr som f.eks. gør rekyl mindre og dermed præcisionen større.

Hvor er mit savegame!?

Hitman: Blood Money har et noget mystisk save-system. Det er bygget op sådan, at man kan gemme sit spil syv gange i løbet af en mission på normal sværhedsgrad (tre gange på Expert og ingen save mulighed på Pro), men hopper man ud af missionen, eller slukker man sin maskine, skal man starte forfra, da ens savegames fra midt i missionen er blevet slettet. Man kan altså ikke loade et savegame fra midten af en mission hvis man har forladt missionen, så når man starter på en mission, skal man helst gennemføre den, for først efter missionen, kan man gemme sit spil, hvorfra man kan fortsætte når man kommer igen. Et lidt mystisk og, fra spillerens synspunkt, noget unødvendigt svært save-system.

Fremragende design

Agent 47 er nu langt smidigere end tidligere, han har nogle fede moves hvor han f.eks. kan fravriste fjenderne deres våben, han kan bruge dem levende skjold, han kan puffe dem ud af vinduer og over gelændere og han kan uddele skaller. Styringen er for det meste god, nogle gange bliver man dog irriteret over, at man åbenbart skal stå helt præcist det rigtige sted før 47 udfører det move man gerne vil have ham til, men det lærer man at tage højde for i løbet af spillet. Agent 47's missioner strækker sig fra Paris via Mississippi, San Diego og Las Vegas til et Mardi Gras optog med alt hvad det indebærer. Designet er helt igennem flot og stilrent og alle områderne er flotte, meget stemningsfulde og veldesignede og har man den rigtige hardware, bliver man gang på gang imponeret over den stemning som grafikken opbygger. PC-versionen er f.eks. overraskende meget pænere end Xbox 360 versionen som vi tidligere har anmeldt. Lydsiden er, som altid, ganske god, med gode og troværdige stemmer (dog lidt overspillede af og til), gode lydeffekter og igen er det Jesper Kyd som står bag soundtracket. Det dog ikke så markant og fremtrædende som i Hitman: Contracts, men stadig ganske godt og melodien i credits delen leveres af ingen andre end Swan Lee.

Det bedste til dato

Kan man lære at leve med den lidt mystiske AI og med det besynderlige save-system, så venter der spilleren et glimrende snige-action spil, hvor man virkelig skal tænke sig om, da sværhedsgraden er temmelig høj. Fans vil elske Blood Money og fans af stealth spil vil også falde for dette meget stilrene og intense spil - Hitman: Blood Money er det hidtil bedste i serien. Lad os lige her til sidst understrege, at det ikke er for sjov, at spillet har fået en 18+ rating fra PEGI, da der ikke lægges fingre imellem med hverken seksuelle hentydninger, stoffer eller grotesk vold i Hitman: Blood Money.

Om Palle Jensen