Pac-Man World 3

Sidste år fyldte vores lille gule og kuglerunde ven, Pac-Man, 25 år. For at markere dette, har Namco udgivet Pac-Man World 3 med masser af goodies for Pac-Man fans. Spillet er nu, lidt sent, kommet til Europa og Danmark - vi har påtaget os rollen som Pac-Man og vi er ved at revne efter at have levet af gule piller (nej, ikke den slags!!) og spøgelser i de sidste dage.

Pac-Man skal netop til at puste lyset ud i sin fødselsdagskage, da han pludselig bliver beamet ind i en mystisk og ond verden. Det viser sig, at det er hans tidligere ærkefjende Orson, som noget uelegant har hyret Pac-Man til en helt speciel opgave. Den onde Erwin har nemlig lavet rod i underverdenen hvor spøgelserne bor og det næste han har udset sig er Pac-World. Ikke nok med at man, i øvrigt uden at have ret meget at skulle have sagt, har slået sig sammen med Orson, kommer man sandelig også til at arbejde sammen med de to spøgelser Clyde og Pinky, som man endda selv kommer til at styre i løbet af spillet. Historien er ikke noget specielt ophidsende, men den fungerer da.

Lige ud af landevejen

Pac-Man World 3 er en simpel 3D action-platformer, hvor man bliver ført stille og roligt fra den ene level til den anden. Pac-Man spiser tusindvis af gule piller, hopper fra platform til platform, trykker på kontakter, samler frugter og kort op, som åbner op for spillets mange gemte godter og han tæver løs på Erwins godt dumme kumpaner. Pac-Man kan bl.a. slå med sine små arme, han kan hoppe på fjenderne og ved at spise en speciel pille, kan han slæbe en lysstråle bag sig og løber han i en cirkel rundt om en gruppe fjender, og får dem dermed indkredset med lysstrålen, vil de omgående blive udslettet så snart cirklen er komplet. Det mest interessante er, at man på udvalgte steder kan tage kontrol over spøgelserne Clyde og Pinky - de hjælper Pac-Man med forskellige ting, som vores gule ven ikke selv kan klare.

God underholdning for de mindre

Missionerne er forholdsvis afvekslende - man kommer til at spille en række minispil, f.eks. både 2D og 3D udgaver af det originale Pac-Man. Spillet tilfører ikke genren noget nyt men det er et gedigent 3D action-platform spil, som for Pac-Man fans er god og afslappende underholdning. Da sværhedsgraden er temmelig lav, vil det hurtigt blive kedeligt for spillere som søger en udfordring - på den anden side vil de yngre spillere finde god og let tilgængelig underholdning i selskab med Pac-Man World 3.

Museer kan være sjove

Normalt er det fødselsdagsbarnet som skal modtage gaver, men i Museum delen af Pac-Man World 3 er det Pac-Man som er den glade giver. Her er masser af godter for kendere, man kan bl.a. læse om Pac-Man-spillenes historie, der er et interview med skaberen af Pac-Man, man kan spille det 25 år gamle originale spil og se trailere fra kommende Pac-Man spil. Denne del er rent guf for Pac-Man elskere og retro-spillere, da man fodres med en del sjove oplysninger.

Velfungerende

Teknisk er Pac-Man World 3 velfungerende, uden at gøre det store væsen af sig. Grafikken ser fin ud og styringen er i langt de fleste tilfælde god. Kameraet kan drille en smule ved at sætte sig fast i omgivelserne, men det er ikke alvorligt. Lydsiden er god, med de klassiske lydeffekter de fleste steder, gode og humoristiske stemmer og et velfungerende soundtrack. Noget meget overraskende er, at Pac-Man for første gang nogensinde (så vidt vi erindrer) taler. Det er en stor opgave at finde en stemme som passer til et ikon som Pac-Man, men det er faktisk lykkedes meget godt. Fans vil dog nok ikke bryde sig om det, lige meget hvor god stemmen er.

For fans og de yngre

Pac-Man World 3 har ikke de store problemer eller fejl. Det er hele vejen igennem et gennemsnitligt spil, som ikke tilfører genren noget nyt og man føler, at man har gjort det meste andre steder før - og i en række tilfælde var det sjovere end det er her. Det er dog dejligt at spille et platformspil, som rent faktisk indeholder et klassisk platform gameplay - noget man ikke ser ret meget af i de nye platformspil. Fans af Pac-Man vil elske museumsdelen med muligheden for at spille originalen, mens den lave sværhedsgrad vil tiltale de yngre spillere. Hører man ikke til disse to nævnte grupper, bør man nok tænke sig om en ekstra gang, inden man slagter sparegrisen, på trods af den lidt lavere pris på under 400 kr.

Om Palle Jensen