Sports Interactive har altid holdt deres managerspil til simpelhedens principper. Først var det med Championship Manager-serien under vingerne af Eidos, og siden er det blevet til nu to udgaver af det nye Football Manager. Det seneste, Football Manager 2006, er netop udkommet til Xbox 360, og vi undersøger om det er lige så fantastisk sjovt som på PC.

Vælg et favorithold, en passende taktik og se kampen på grønsværen udfolde sig på en intens 2D-fodboldbane - hvorefter man bruger uger, ja ligefrem måneder på at skabe sig det helt rigtige fundament, der kan bringe ære, penge og berømmelse hjem til holdet. Football Manager 2006 er en ren tidssluger, og det svære valg, om hvorvidt man vil spendere tid sammen med alle andre end sin elskede Xbox 360, skal tages, før man overhovedet overvejer at investere i dette glimrende fodboldmanagerspil.

Med tiden mere avanceret

Men alt er heldigvis ikke lige så hårrejsende enkelt, som i de glade Championship Manager-tider. Sports Interactive har med tiden tilføjet nye, mere komplicerede aspekter såsom mediernes involvering og effekt, kontraktforhandlinger, behandling af skader, roller og ikke mindst psykologisk påvirkning, der ligeledes har fået større indflydelse de senere år. Men dét gør bestemt ikke oplevelsen mindre appetitvækkende - eller afhængighedsvækkende for den sags skyld. I forhold til PC-versionen, som vi anmeldte i efteråret sidste år, er det sværere at lave et velfungerende interface, når man hverken har mus eller tastatur til rådighed på Xbox 360 (et tastatur kan dog tilsluttes via USB til indtastning af spillernavne og så videre). Men indholdet er ellers noget nær identisk med førnævnte version - styringen og menuerne er blot sat anderledes op.

Svær, men optimal styring

At overføre alt ovenstående til Xbox 360-controlleren synes i sig selv en meget svær ting. Første problem under anmeldelsen af spillet opstod allerede efter få minutter. Idet ingen manual medfulgte denne promotionsudgave, var det svært at vænne sig til det nye styresystem, som FM2006 har indbygget. Der er tonsvis af små undermenuer at holde styr på, om end man ikke skal regne med at det ligger nogenlunde fast i fingrene før efter seks til ti timer. Det er ikke på højde med indlæringen af flysimulatorer, men det optager en god portion tålmodighed at vænne sig til det nye system alligevel - selv for folk som har erfaring med managerspil på konsol.

I stedet for en direkte konvertering med en cursor til at navigere med, har Sports Interactive udviklet et helt nyt knappesystem, der gør brug af samtlige områder af controlleren, men systemet er desværre ikke altid lige logisk opbygget, så det handler altså ikke om én bestemt teknik - og det er dét som tager tid at lære. Hvem er ikke vant til at X er OK-knappen, og B eller Y er tilbage-knappen? Det er det ikke her. Noget stort problem er det dog ikke, for når man som sagt først har vænnet sig til det, er der ingen problemer. Det er stadigvæk den samme dybdegående og komplette Football Manager-oplevelse, selvom en tutorial i hvordan man navigerer og bruger Xbox 360-controlleren ville være kærkommen.

PC-version i konsolklæder

Så snart man har overvundet styringen, er spillet stort set ligesom sin PC-original. Maskinkraften bliver udnyttet udmærket, så ventetiderne ikke overstiger mere end et halvt minut, selv når der virkelig er mange kampe at afvikle på samme dag. Xbox 360 gør et fint arbejde med at håndtere de mange data, og der er ingen tvivl om at det kun er de nyeste computere, som vil kunne køre spillet lige så hurtigt som her. Der er dog en tendens til at hastigheden sænkes, når man læser sine e-mails igennem, og det er underligt at selv noget så simpelt som få linjer tekst kan forsinke bare ét sekund.

Interfacet er desværre et af de ting som også PC-originalen led under. Det er kedeligt og uden nogen lækre effekter og særlig store forandringer i forhold til sidste års udgave. Til gengæld er det enkelt og ligetil, så man farer heller aldrig vild. Der er hverken musik eller dominerende lydeffekter - man bliver med tiden træt af det irriterende bip, der næsten forekommer ved enhver bevægelse med styrepinden. Kampene har en god atmosfære og 2D-simulationen fungerer bedre end nogensinde.

Xbox Live forlænger spilleglæden

Muligheden for at spille liga eller cup-kampe for op til 16 spillere fungerer noget nær gnidningsløst. Man kan eksportere sit hold fra spillet og rent faktisk benytte det til multiplayer-delen, og noget nyt er at man via mikrofon kan svine eller rose sin modstanders hold. Det eneste irritationsmoment, om end nødvendigt og forståeligt, er den lange ventetid, når modstanderen laver taktiske ændringer og stopper kampen midtvejs. Man har dog heldigvis sørget for at man skal udføre sine handlinger indenfor et vist antal sekunder, så helt ulideligt er det skam ikke.

Glimrende fodboldoplevelse

I det samlede billede er Football Manager 2006 - på trods af nogle små, forståelige overgangsproblemer fra PC til konsol - et rigtig godt køb. Ejer man ikke allerede PC-udgaven, er man en af dem som udelukkende spiller konsol og kan man lide at lege professionel magthaver og jonglere med stjernespillere, trænere og unge talenter, har Sports Interactive atter formået at tilbyde et velstøbt, dybdegående og indbydende fodboldmanagerspil med mange, mange timers glimrende underholdning.

Om Lars Haslev