PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
[Gallery not found]

Her på redaktionen plejer vi gerne at fordele spillene til anmeldere, der rent faktisk har interesse for og dermed kendskab til genren. Desværre havde vi ikke lige et sort, graffiti-skrivende medlem fra Vollsmose eller en anden dansk ghetto, så det blev altså 'Vanilla Wehner', der må kigge nærmere på Getting Up.

Getting Up er det første spil, hvor handlingen er centreret omkring at tegne graffiti, jeg har hørt om. Spillet foregår i en nær, dyster fremtid. Lokaliteten er New Radius, hvilket er et ghettobefængt kontrolsamfund i stil med et forvredet New York. Præmissen bag spillet er klar: Du skal styre den unge graffitimaler Trane, så han til sidst ender som en af de graffitilegender, der optræder i løbet af spillet. Mellem Trane og berømmelsen står dels den rivaliserende graffitibande Vandals of New Radius (VaNR) dels fremtidens politistyrke CCK (Civil Conduct Keepers).

Selve gameplayet foregår således: Man løber rundt i tredje person og giver rivaliserende graffiti-malere eller strissere bank via det enkle men alligevel ret gode kampsystem. Kampsystemet er lidt hen ad f.eks. Lord of the Rings: Return of the King - man bruger mest de to knapper, der er henholdsvis slag og spark. Forskellige kombinationer giver så forskellige... well... kombinationer. Man kan også lave kast. Når et område er nogenlunde fredeligt, finder man en væg, der egner sig til dekoration ved hjælp af sin intuition. Man kan altså ikke bare skrive, hvor man vil, underligt nok. Hurtigt og nemt kan man bladre flere forskellige billedmuligheder igennem på d-pad'et. Den skitse, man vælger, outlines som skitse på væggen. Når man har besluttet sig, sprayer man med sin dåse ved at holde en knap nede, mens man bruger den analoge stick til at sørge for, at man kommer hele tegningen rundt. Hvis man dvæler for længe et sted, kan malingen komme til at løbe, hvilket trækker ned i den score, man får for veludført arbejde. Omvendt trækker det også ned, hvis man bruger for lang tid, og i ny og næ skal dåsen rystes. Ganske hæderligt gameplay og det skal lige understreges, at man altså ikke selv kommer til at designe graffiti på nogen måde. Spillet minder ikke om Mario Paint. Billederne ser fede ud, og så vidt jeg kan læse mig til, er de autentiske. Har ikke lige selv været en tur i Queens at tjekke. Ud over graffitimaling og beat'em up så indeholder spillet også platformelementer, da New Radius kan være svær at manøvrere rundt i.

En cool autentisk feature er den sorte bog, der åbenbart er en graffitimalers kæreste eje. I sin sorte bog øver man sig inden man rent faktisk går ud og sviner folks vægge til, men i spillet er dens vigtigste funktion at man får andre graffitimalere til at underskrive den, og man kan også fotografere graffitilegendernes kunstværker og sætte dem ind i bogen. Disse kunstværker er placeret rundt omkring i New Radius, og indsamlingen af disse tilføjer noget collect'em up til gameplayet. Alt i alt har vi altså en meget varieret pakke med slåskamp, graffitimaling, platformelementer og indsamling. Det hele med graffiti som centralt tema.

God grafik - lækker lyd

Grafisk set ligger vi lige lidt over middel, for den dystre New Radius er bestemt kreeret, så den virker dyster og skummel. Områderne virker dog nogle gange lidt tomme og øde, men det passer sådan set godt til spillet. Figurerne ser også ganske pæne ud. De er næsten alle sammen baseret på kendte skuespillere og rappere, der også lægger stemmer til, hvilket de gør rigtig godt. Jeg nævner i flæng Rosario Dawson, Brittany Murphy, Taleb Kweli, MC Serch og ingen ringere end den ægte Batman fra den gamle tv-serie: Adam West. Det er ikke kun skuespillerne, der gør det godt, rent lydmæssigt. Selve soundtracket er også en forrygende gang hip-hop, hvilket altså passer perfekt til et graffiti-spil, så lyden får noget nær topkarakter herfra. Der er i øvrigt godt med iPod product placement i spillet, for sådan en har Trane naturligvis.

Et niche-spil

Getting Up er helt sit eget spil for så vidt, at graffiti-spil ikke just hænger på træerne. Omvendt må vi også erkende, at når man skærer ind til benet, så er gameplayet simpelt om end veludført og set masser af gange før - og også bedre - i andre spil. Derfor er det graffiti-temaet, der skal sælge spillet, og hvis du har interesse i den slags, så er spillet bestemt et køb værd. Et niche-spil altså - og det er der jo heller intet galt i.