Torino 2006

Score: 3

Licensen til årets udgave af De Olympiske Vinterlege er gået til 2K Sports, men desværre er der hverken ishockey, kunstskøjteløb eller curling på programmet. Kun uforløst potentiale.

Torino 2006 er en yderst skrabet udgave af det reelle olympiske program. Der er kun otte forskellige sportsgrene, opdelt under femten forskellige begivenheder, og langt de fleste af disse er rettet mod enten bobslæde, ski eller skøjteløb - opdelt i for eksempel skihop, styrtløb, skøjteløb på tid og lignende. Variationen er ikke særlig stor, og efter få timer (faktisk tager det kun en time at komme hele vejen rundt) er morskaben stort set væk. Både ishockey, kunstskøjteløb og curling, som jo er nogle meget populære og væsentlige sportsgrene indenfor vinterlegene, er slet ikke til stede. Så der er desværre intet gensyn med Dorthe Holm og de andre danske piger, der kaster med sten og fejer med koste, i denne omgang.

De forskellige former for sportsgrene er opbygget på forskellige måder, om end fælles for dem alle er dog en meget simpel styring. Egentlig skal man kun være herre over et par knapper ad gangen - enten ved at trykke meget hurtigt på dem begge, trykke præcist på et bestemt tidspunkt eller trykke på dem i en rytmisk takt. I andre bruger man også den analoge styrepind til at balancere sin sportsudøver, så udfaldet kan blive så kraftfuldt og medaljeindbringende som muligt. Der er nogle gode idéer indimellem, såsom et taktisk aspekt i terrænløbet Cross Country Skiing, men efter godt og vel en times spil har man været alle vintersportsgrene rundt og på letteste niveau er alle rekorder slået på nul komma fem. Holdbarheden er derfor noget af det korteste i noget spil nogensinde.

Uforløst potentiale!

Og det er egentlig det. Torino 2006 er simpel træning af spillerens reaktionsevne og reflekser, men formår slet ikke at fænge eller underholde. Grafikken er faktisk ganske flot, men følelsen af fart er aldrig rigtig dominerende. For eksempel er der ikke stor forskel mellem Super-G, styrtløb og kvindernes slalom, men i princippet blot portene, man skal igennem, som er spredt bredere ud på bakkerne. Lyden er i særlig grad skuffende og kommentatorerne er aldeles rædselsfulde. Og sådan er det over hele linien. Den grafiske motor har bestemt potentiale til meget mere, men de inkluderede sportsgrene bliver aldrig specielt sjove at spille - faktisk er de fleste ganske frustrerende at gennemføre på få minutter.

For det er virkelig ærgerligt at 2K Sports, skaberne af Amped 3 og NHL 2k6, ikke har gjort mere ud af at implementere deres glimrende snowboardspil og ishockeyudspil. Licensen til den verdensomspændende sportsbegivenhed kunne sagtens være brugt bedre. Der er heller ingen muligheder for at spille online, og flerspillermuligheden er markant dårligere end forventet. Dette er desværre ikke split-screen, men ganske enkelt et "man må skiftes"-princip, som faktisk er så hårrejsende enkelt og ensformigt som det lyder.

Dårligt OL-spil

Torino 2006 burde have været en gratis souvenir. Noget man kunne spille et par timer og så smide ud. Det har en ultrakort levetid, det er primitivt skruet sammen og med mindre man er hardcore fan af diverse vintersportsgrene, bør man egentlig lade dette spil være støvopsamler på butikshylderne.

Gamesector Frarder

Om Lars Haslev