SSX On Tour

Spillene til PSP bliver flottere i takt med at udviklerne bliver bedre til at udnytte den stærke hardwarekraft, som Sony har proppet ind i deres lille mediemaskine. SSX On Tour er et tydeligt bevis på at tingene går i den rigtige retning.

EA Sports ventede med fuldt overlæg med at overføre deres populære sportsspilserier til Sonys PSP, så det europæiske marked kunne nå at følge med. Dermed kunne de også nå at lære maskinens kunnen og hardware bedre at kende, hvilket nu har givet os et nyt, velpoleret spil i snowboardspilserien SSX, der denne gang indeholder mange herlige, adrenalinfyldte og underholdende spilletimer - flot præsenteret af en krystalklar og stemningsfyldt menu.

Inden man foretager sig yderligere, efter at spillet er startet, vælger man en karakter, som man vil starte ud med at være, og herefter går det som fod i hose. Det går i alt sin enkelthed ud på, at man arbejder sig op ad rangstigerne ved at gennemgå en række tidsindstillende og pointafgørende udfordringer, lige fra almindelige ræs nedad sneklædte bjergsider til trick-turneringer og konkurrencer med professionelle snowboardere og skiløbere. Sideløbende med at man når længere og længere på sin såkaldte "Tour", vil man åbne for nye udfordringer, tjene flere penge og få adgang til nye karakterer sammen med forbedret udstyr.

SSX som vi kender det

Spillets grundlæggende formel har ikke ændret sig synderligt i forhold til tidligere udspil i serien - selvfølgelig lige bortset fra tilføjelsen af muligheden for at stå på ski. Atmosfæren og stilen er overordnet set den samme, så det er atter en ren lækkerbisken for fans af ekstremsport. Under hvert ræs i bjerglandskabet kan man udføre en lang række forskellige tricks og saltomortaler, der giver points alt efter om man lander oprejst eller ej. Laver man mange tricks, har man mulighed for at udføre et stort monstertrick, der slår alt realisme omkuld, men får adrenalinen til at pumpe og points til at rulle.

Manøvreringen i spillet fungerer nogenlunde ligesom på konsolversionen. Man styrer sin sportsudøver med den analoge styrepind, hopper på X og laver tricks med de andre knapper. Sværhedsgraden er godt tilpasset, og man skal altså derfor ikke være entusiastisk fan af serien, for at kunne sætte sig ind i styringen og gennemføre missionerne. Men 150.000 points, som det senere i spillet gælder om at tilkæmpe sig, er ret svære at vinde. Som bonus kan man spille op til fire personer på hver sin PSP mod hinanden i en række forskellige begivenheder. Det giver en helt uforudsigelig modstand, der selvsagt ikke kan overgås af den computerstyrede modstand. Glimrende.

Grafik og lyd af høj klasse

EA har med al tydelighed forsøgt at presse så mange af godbidderne fra SSX ned på den håndholdte konsol som muligt. Det har resulteret i et grafisk flot spil, der trods enkelte, sjældne framerate problemer og nogle manglende detaljer hist og pist, virkelig ligner en klokkeklar ener. Omgivelserne, karaktermodellerne og horisonten er knivskarpt koblet sammen til en højere enhed - med teksturer af god kvalitet og en glimrende fysik i sneen, når snowboard eller ski drejer i skarpe sving og lignende. Derudover skal menuen også roses for at være ganske original og farverigt præsenteret.

På lydsiden er EA Trax tilbage med endnu et iørefaldende udvalg af forskellige spændende klassikere fra 1980'erne såsom Bloc Party, Hot Hot Heat, Jurassic 5, Iron Maidens Run To the Hills og Def Leppards Let It Go. Der er endda mulighed for at opstille en favoritliste over de numre, man helst vil høre, og så springe over de dårlige af slagsen. Musikken overdøver altså den noget kedelige lydside i selve spillet, hvor man nok hurtigt ville være blevet træt af den hvæsende lyd fra skiene, der glider hen over den sprøde sne.

Et must på skiferien

Som debut på Sonys PSP, og utvivlsomt den bedste håndholdte udgave af serien til dato, er dette et godt sammenskruet, underholdende og flot snowboardspil. Er man fan af ekstremsport, og ejer man en PSP, skal man straks anskaffe sig SSX On Tour. For keder man sig en aften på skiferien, er dette med andre ord et must.

Om Lars Haslev