50 Cent: Bulletproof

Score: 2

PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Det er efterhånden svært ikke at støde på 50 Cent og hans såkaldte team, G-Unit. Radio, tøjbutikker, fjernsyn, biograffilm og nu spilkonsoller bugner med den halve dollar næsten overalt, hvor man går. Det er snart ikke til at bære længere, især ikke når halvdelen af det han sætter sine fingre på faktisk bliver til noget gennemgående juks. Det samme kan man sige om mandens nye videospil, 50 Cent: Bulletproof, der rammer fuldstændig ved siden af.

Man burde forvente lidt mere kvalitet, nu hvor det rent faktisk er en af producerne af den ellers fine tv-serie, Sopranos, der har skrevet manuskriptet. Men noget kunne tyde på at Terry Winter ikke har skrevet andet end et 20 linjers oplæg, som udviklerne så har improviseret ud fra. For kan man overhovedet kalde det et manuskript, når det meste af tiden går med at få kontrol over det kropumulige kamera og grine sin bagdel i laser over det latterlige faktum, at nogle i virkeligheden ganske harmløse rapperknægte pludselig går med håndvåben under tøjet? I rollen som 50 Cent skal man sammen med det øvrige G-Unit (bestående af Lloyd Banks, Tony Yayo og Young Buck) ud og befri verden, hvor utroligt det end lyder.

Og ja, som man nok allerede har gættet, bliver det vist farligere end først antaget, for 50 Cent bliver chokerende nok skudt i ryggen så mange gange, at antallet af patroner skal tælles på to hænder. Hævntørsten vil ingen ende tage - det er jo en stor kolos af en sort rapper, vi har med at gøre her! - og snart er musikken, og den fredelige hverdag som stjerne, udskiftet med maskinpistoler, kraftige håndvåben, skuddueller og et surt gangstersyndikat. Om det så er delvist en biografisk gengivelse af mandens liv eller en livlig fantasi, vil de fleste brække sig over historien, der er så elendig at det halve er nok til at man højere oppe i systemet burde have sat en stopper for udviklingen, mens man stadig kunne.

Ikke den disk værd, det er trykt på

Spillet er meget lineært opbygget. Man ser 50 Cent bag fra i tredje person, der kan løbe rundt og pløkke slemme drenge. Bliver man såret, samler man selvfølgelig de velkendte helbredende pakker op, og løber man tør for skud, samler man selvfølgelig bare et nyt våben op fra gaden. Det er jo normalt at sådan nogle ligger spredt ud, som var det den mest naturlige ting i verden. Sigtesystemet gør det til en besværlig affære. Og det er uanset om man vælger det ene eller det andet våben - man har lige lidt kontrol over kamera og præcisionen. Og når den fjendtlige computerstyrede intelligens samtidig halter bagefter, ved simpelthen at være dummere end Paris Hilton med en mobiltelefon, resulterer det i et meget skuffende gameplay. Selvsagt fungerer intet i gameplayet sammen.

Og nej, denne anmelder har ikke set sig sur på 50 Cent, og derfor automatisk nedsabler vedkommendes eget spil - Bulletproof er simpelthen bare ikke noget at skrive hjem om. Spillets historiedel tager omkring seks timer at gennemføre, hvilket åbner op for historien i en lettere modificeret udgave, hvor det gælder om at skyde fjenderne i hovedet så meget som muligt. Nogen der sagde dårligt sigtesystem? Og når man samtidig ser på grafikken, der kunne kaldes en skrabet udgave af GTA - dog med nogle velpudsede karaktermodeller af især 50 Cent - med flade, utværede omgivelser og med tydelig forkert belysning.

Kan slet ikke anbefales

At 50 Cent: Bulletproof trods alt bliver vurderet til hele 2 i karakter, skyldes lidt af den fine musik, der trods alt bærer en snert af kvalitet. Det er segmenter fra 50 Cent og G-Units øvrige line-up. Desværre ødelægger de mange fejl, de dårlige forsøg på at fortælle en historie, det elendige sigtesystem og den ekstremt korte holdbarhed alt for meget til at spillet overhovedet kan anbefales for fans. 50 Cent skal endda være stolt over at få tildelt en NOT! Award. Dette her kunne ikke blive meget værre!

Gamesector Frarder

Om Lars Haslev