Wrestling har altid været en speciel showbaseret sportsgren. Herhjemme har vi primært set det i fjernsynet, når de store stjerner fra USA boltrer sig i og omkring den ophøjede boksering med alle kneb for at blive den absolutte mester. Wrestlingspil har eksisteret i årevis, hvor flere har forsøgt sig på området. Nogle gange er det også lykkedes at fange hele stemningen og essensen ved det hele, mens småfejl dog har været med til at spolere mange spil. Men med WWE Smackdown vs. Raw 2006 har man tydeligvis fundet den rigtige formel - for det er simpelthen underholdning af høj kaliber!

Serien SmackDown! har altid været en af de større sællerter for THQ og Yuke's Media Creations, der også har udviklet dette sjette spil i franchisen. Af alle wrestlingspil har denne serie altid haft en solid underholdningsværdi, også selvom nogle fejl har gjort det umuligt at opnå samme klassiske status som No Mercy til Nintendo 64, som man ikke kommer udenom er et af de bedste spil af sin slags nogensinde. Vi anmeldte Here Comes the Pain i 2003 og var allerede på det tidspunkt ganske begejstrede for serien med en god styring, en udmærket grafik og mange forskellige muligheder - turneringsformer og spiltyper - for at smadre hinanden. Sidste år kom den første seriøse udgivelse, hvor man indlagde de rigtige stjerners stemmer i mellemsekvenserne og førte serien online - om end dette kom på bekostning af en masse forskellige måder at kæmpe på. Fans af wrestling vil dog denne gang erfare, at det hele er samlet i én stor pakke: der er forbedret grafik, en masse spiltyper, online-muligheder, masser af virkelige superstjerner og arenaer og meget andet.

Meget at give sig til

Spillet starter med en lækkert sammenklippet intro, og herefter går man i gang med de mange forskellige typer wrestling. Man kan spille enkelte matches mellem enkeltpersoner, par eller endda trioer - og man kan vælge om man vil have en manager til at stå på sidelinien, for eksempel som ulovlig hjælp til at finde våben eller bidrage til modstanderens flænge i panden. De forskellige måder at wrestle på, er også mange. Her er alt lige fra stålbure til den helt nye levende begravelse, hvor det gælder om at smadre sin modstander fuldstændig og derefter presse ham ned i en kiste og lægge låg på. Konceptet er sjovere, end det umiddelbart lyder!

Vil man hellere prøve kræfter med en karriere, kan man enten vælge at køre igennem spillets historiedel, der er veludført og tilmed lader spilleren vælge en del af sin vej igennem, eller simpelthen tage turen som General Manager, enten gennem Smackdown! eller RAW, der skal sørge for et helt hold af wrestlere med målet om at opnå popularitet iblandt publikum. Sidstnævnte er en helt ny tilføjelse i denne udgave, og man må sige, at idéen er glimrende, men udførelsen mangler lidt finpudsning for at kunne brillere. Man skal for eksempel sørge for at opsætte et indbringende show-program (for wrestling er jo i bund og grund showbusiness) og tjene penge ved at lade ens bedste wrestlere kæmpe mod hinanden og meget andet. Men sammenkædningen af disse ting virker en smule tilfældig - og egentlig er det bare et oplæg til endnu flere underholdende wrestling-kampe med nye konstellationer af wrestlere. Prøver man til gengæld kræfter med at skabe sin helt egen personlige wrestler, kommer der pludselig nye og sjovere muligheder. Ja, det vil tage lang tid at nå omkring det hele!

Glimrende finpudsning

Som sagt er spillet proppet til bristepunktet med features, både nye såvel som gamle kendinge, der er med til at peppe oplevelsen op. Man behøver egentlig ikke kende så meget til wrestling, da der jo praktisk talt ikke er særligt mange regler. Ligesom i boksning gælder det selvfølgelig om at få modstanderen ned at ligge, enten via knockout, tælling eller for eksempel kvælning. Forskellen mellem wrestling og andre mere humane sportsgrene, er utvivlsomt de tilladte svinestreger. Man kan tilmed slå dommeren ned, hvis man føler, at han dømmer helt ved siden af. Når man står i ringen, er der flere faktorer, der spiller ind, udover selvfølgelig om man magter styringen, og hvorvidt ens wrestler er talentfuld.

For eksempel er momentum-måleren tilbage, der gør det muligt, hvis man udfører svinske eller seværdige tricks og får publikum med sig, at spare op til et helt specielt unikt angreb på modstanderen, der giver ekstrem skade. Publikum spiller en større faktor her, idet det også er deres favorit, der får bedst nytte af dette momentum - for hvem hader ikke tabere? Samtidig giver en god opbakning bedre mulighed for at blokere modstanderens slag. Undervejs taber man energi - især når man løber eller udfører store, bragende tricks - og det nye er at man nu manuelt kan fylde sin energitank op, i stedet for at stå stille og lave ingenting. Det gør gameplayet lidt mere flydende, så man ikke gang på gang ender med at tabe en kamp, fordi man er forpustet alt for længe.

Nyt er også gameplayets små finpudsninger såsom muligheden for at spare sine special-angreb op til senere benyttelse. Når modstanderen forsøger at angribe, handler det om timing, så man kan trykke på den rigtige knap og undvige manøvren eller lave et modangreb. Det samme gælder når man vil vælte modstanderen omkuld. Man vælger om vil gribe fat i vedkommende eller give et knytnæveslag og via styreknapperne kan man vælge imellem en lang række forskellige. Timingen kræver en del træning, hvis man er nytilkommen, og har man aldrig spillet et wrestling spil, bør man nok tage de forskellige tricks trin for trin.

Men der er lidt grums

Der er stadig nogle få, men ret vigtige ting i gameplayet, der trækker lidt ned i den samlede vurdering. Efterhånden som timingen af blokeringer indlæres, hvilket den er i løbet af et par dages spil, er det forholdsvist nemt at klare sin computerstyrede modstander, selv på nogle af de sværere niveauer. Computerens intelligens synes i ny og næ en smule mangelfuld. Især når det gælder evnen til at blokere, hvor man oftere ser sine angreb gå igennem end at blive brudt. Og da timingen for blokeringer og angreb er noget nær essensen i gameplayets udfald, er det en skam, at det efterhånden kan være nødvendigt at spille mod en kammerat, for at få nok udfordring. Det burde man så gøre på nettet via spillets online-del, der understøtter stort set alle spiltyper, men der nåede denne anmelder ikke hen under testningen.

Flot og stemningsfyldt

Grafisk er WWE Smackdown! vs. RAW 2006 en milepæl for serien. De forskellige wrestlere (som der er rigtig mange af - lige fra The Rock, Hulk Hogan og Triple H til Undertaker, Trish Stratus og mange andre) ser realistiske og flotte ud. Især er animationerne flotte og flydende. Detaljerne i kostumer, animationer og muskulaturer er stærke, ligesom frameraten ligger på et konstant højt og solidt niveau. Det må siges at være noget af den bedste grafik set i et wrestlingspil nogensinde. Publikum er knap så detaljeret og fremstår mere kantet end rundt, men det ser man bort fra. Det er jo ikke det man skal sidde og glo på!

På lydsiden er det især de legendariske wrestling-kommentatorer, J.R. og The King Lawler som sprudler af realisme. Har man én gang set et wrestling-show fra USA ved man, at det er disse herrer som gang på gang råber og skriger og giver en stemningsfyldt, autentisk følelse af, at dette virkeligt er et rigtigt show, man ser i fjernsynet. Problemet her er dog at det hele går så stærkt, at der ofte forekommer tidspunkter, hvor de to kommentatorer afbryder hinanden midt i en sætning. Baggrundsmusikken er en smule monoton i længden - især når man i karrieremodulet kommer til at høre det samme remix gentagende gange efter hver enkelt kamp, men samlet set er det en ganske velklingende lyd, der dog ikke er det afgørende for spillets hæderlige kvalitet.

Og dommen på bunden

Der er ingen tvivl om at Yuke's Media Creation har taget ved lære af fejlene i tidligere udspil, og i deres sjette spil om wrestling er der virkelig god underholdningsværdi at hente. Både gameplay, grafik og lyd er forbedret i forhold til tidligere versioner, men det stopper ikke blot ved det. En lang række forskellige typer af wrestling - for eksempel en ny managerdel og andre pyntende tilføjelser - er med til at gøre holdbarheden meget høj. WWE Smackdown vs. RAW 2006 er et glimrende køb for alle med hang til hårdtpumpede bøffer, muskler med steroider og wrestling af den seværdige slags.

Om Lars Haslev