Fanget i et "Live" skakspil med store svedende mænd - sådan føles det at spille Madden. Sjældent er styringen fanget bedre, det her er sjovt. Hvis der nu bare var noget mere dybde under den ellers skinnende overflade.

Det er ikke længe siden, jeg sendte min anmeldelse af NBA Live 06 til min redaktør. Spillet var en klar skuffelse, hvor det var tydeligt, at EA Sports havde smidt et ufærdigt spil på gaden. Selvfølgelig er det vigtigt, at en ny maskine lanceres med en lang række titler. Sportstitler er nærmest essentielle, og det burde jo være noget EA Sports forstår sig på. Alligevel skal spil ikke bare smides på gaden for enhver skyld. Folk betaler dyre penge for skiverne, og det mindste man kan forlange er, at de er gennemarbejdede. Nu er jeg så blevet skuffet af såvel NBA Live som Fifa - og det er desværre en tendens Madden 06 ikke ændrer meget på.

Først skal EA Sports faktisk have en smule ros. I stedet for blot at flytte deres spil fra en konsol til en anden, er versionerne til Xbox360 bygget op fra bunden. Tavlen er med andre ord visket ren, og det er på tide at starte forfra. Det har jo sine åbenlyse fordele og ulemper. Ambitionerne har helt sikkert været der. Man er startet med at skabe nogle fantastiske omgivelser, fyldt disse med lækkert gengivne spillere samt trænere og et velfungerende samspil med flydende animationer. Imens man har været i gang med animationerne er man tilsyneladende pludselig blevet opmærksom på, at sandet var ved at løbe igennem timeglasset. De løse ender er hurtigt blevet bundet sammen, imens man med venstre hånd har sørget for en fjerlet karrieredel.

Det er egentlig ærgerligt, for så længe man befinder sig på banen, er det svært ikke at være positiv. De sidste tiders ændringer i flowet på banen har klart været til det positive, og Madden på Xbox360 er ingen undtagelse. Spillet mellem de offensive og defensive kræfter ligger fint i balance, og man føler at man reelt set har god kontrol over begivenhederne.

Såvel Running Backs som forsvarere kan uddele øretæver. Quarterbacks kan frigives, så de selv løber op af banen. Du kan lægge aftertouch på dine kast, og selv bestemme om de skal flyve i bløde eller skarpe kurver. Du kan let lave finter. Med enkle tryk på knappen kan du ændre løbebaner. Med andre ord har du læssevis af muligheder mellem hænderne. Keypad'et til Xbox360 klarer udfordringen glimrende - sjældent har styringen været såvel så dyb som intuitiv. Det levende skakspil hjælpes på vej af en veludviklet kunstig intelligens. Maskinen formår at yde såvel fin med- som modspil.

Grafikken støtter fremragende op om begivenhederne. Med et HD fjernsyn vil man kunne lade sig henrykke over det arbejde, der tydeligvis er pumpet ind i dette område. Ansigterne ligner umiskendeligt virkelighedens hårde hunde. Øjnene nærmest sitrer med liv og indebrændte aggressioner. Animationerne skifter for det meste flydende, imens de detaljerede kropsdele bevæger sig. Benene pumper af sted. De stærke arme har tydeligvis været en tur forbi det lokale fitnesscenter. Der er lidt fnidder med nogle af overgangene mellem forskellige stadier af animationerne. Det er noget, man ikke kan undgå at bemærke, når nu resten ser så lækkert ud.

Men i al sin vælde bliver jeg nødt til at ærgre mig over den manglende dybde. Uanset om du er alene med maskinen, eller udfordrer en kammerat over Live, så er mulighederne begrænsede. Det er da dejligt at spillet på banen fungerer, men efter noget tid begynder man at kede sig. Hvor er de større mål? Hvad skal retfærdiggøre, at jeg bruger så mange timer foran skærmen. Jeg forventer ikke, at der er kilometerdybt under den skinnende overflade - jeg ville kunne leve med mindre. Men udvalget her er ganske enkelt for snævert. EA indrømmer da også selv at de kom under tidspres, men ud skulle spillene altså alligevel. Derfor skal vi altså betale fuld pris for endnu et ufærdigt produkt. Et produkt som skal fylde noget af ventetiden på det år, det varer, inden version 07 udkommer. I mine øjne er bedste taktik at leje titlen et par dage, og ellers væbne sig med tålmodighed.

Madden 06 er en utrolig flot titel, som fungerer absolut glimrende på banen. Såvel lyd som grafik er med til at skabe en overbevisende kulisse, hvor man hurtigt bliver fanget i et intenst taktisk spil, Det er skak med store svedende kæmper, som ikke er bange for at slå fra sig. Manglende dybde hæmmer helhedsindtrykket. Spillet er tydeligvis kommet for tidligt på gaden, men man aner stadig omridset af noget tiltrækkende.