Crash Tag Team Racing

Crash Bandicoot spillene har altid stået for god og let tilgængelig platform underholdning og på det seneste også kart-racing. Nu blandes disse to genrer sammen i det nyeste spil med Crash og vennerne - læs her om det er en cocktail som fungerer.

Jeg har altid været fan af Naughty Dog's Crash Bandicoot spil. Det simple og let tilgængelige platform gameplay var afslappende og underholdende. For nogle år siden slap Naughty Dog, skaberne af Crash Bandicoot spillene, tøjlerne, bl.a. for at fokusere på Jak & Daxter spillene og siden dengang, er det gået stille og roligt ned af bakke for serien - ikke noget alvorligt, men stille og roligt. Crash Tag Team Racing ændrer desværre ikke på denne uheldige udvikling.

Crash Bandicoot startede ud på PSOne, inden han sprang over på PlayStation 2 og efter Naughty Dog's farvel til serien, så vi også de populære spil på Xbox (Naughty Dog er delvist ejet af Sony). Crash Bandicoot har efterhånden optrådt i de sædvanlige platformspil temmelig mange gange, men bl.a. også i kart-racere. Crash Tag Team Racing er en blanding af netop disse to genrer.

Crash Tag Team Racing foregår i en forlystelsespark styret af Von Hutch. Desværre for ham er alle hans "power crystals" forsvundet, så han beslutter sig for at holde en række væddeløb for at skaffe krystallerne tilbage. Historien tager ingen priser, men den er der da. Løbene foregår på nogle fantasifulde baner, hvor der er spredt massevis af våben og power-ups rundt omkring. Der findes forskellige typer af løb, lige fra standard "kom-først-i-mål-racerløb" til Time Trial, Crashinator og Run & Gun. Det nye ved gameplayet her er, at man i kortere perioder kan smelte sit eget køretøj sammen med fjendernes og dermed skabe et superkøretøj, hvor den ene karakter styrer køretøjet mens den anden betjener våbnene - som spiller kan man vælge, om man helst vil styre eller skyde.

Som vi nævnte tidligere, er Crash Tag Team Racing en blanding af kart-racing og platformspil. Mellem hvert løb, kan man nemlig udforske Von Hutchs forlystelsespark til fods, hvor man kan samle mønter, power crystals, modtage små sidemissioner og spille forskellige minigames, f.eks. en noget anderledes form for bowling. Selv om Crash Tag Team Racing betegnes som en kart-racer, så virker det mere som to spil, da man bruger næsten lige så lang tid på at hoppe rundt på platforme og samle mønter, som at deltage i racerløb. Man kan spille mod sine venner i enten splitscreen for op til 4 spillere eller over LAN netværk. Vi prøvede kun at spille i splitscreen og det fungerede fint.

Crash Bandicoot spillene har altid henvendt sig til et lidt yngre spillere og det gør Crash Tag Team Racing også, hvilket tydeligt afspejler sig i den meget lave sværhedsgrad. Grafikken og karakterdesignet vil også tiltale de yngre spillere, da den er farverig og venlig og karaktererne er morsomme. Set ud fra et teknisk synspunkt, fungerer grafikken godt, frameraten er stabil men det burde den da også være, da der ikke er voldsomt mange effekter og detaljer i omgivelserne. Lydsiden er god, med gode stemmer og passende kaotisk musik.

Crash Tag Team Racing er et fint spil til de yngre, mens fans af Crash Bandicoot nok vil blive en smule skuffet, da det hverken er et specielt godt kart-racing spil eller specielt godt platformspil. Det virker som om, at spillet sætter sig lidt mellem to stole og aldrig rigtigt finder ud af om det vil være det ene eller det andet. Det er underholdende i kortere perioder og de yngre spillere vil sikkert kunne få en del tid til at gå med at rende rundt i den store forlystelsespark og spille de forskellige mini-spil.

Om Palle Jensen