PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Without Warning er første spil fra Circle Studio. Det er altid spændende at se, hvad et nyt softwarehus kan præstere, specielt når udviklingsholdet inkluderer tidligere ansatte fra Core, der jo stod bag Lara Croft-succeserne i 90erne.

Er der nogle af mine læsere, der ser 'Coupling'? Britisk komedieserie, der har kørt på DR2 og andre kanaler i flere omgange? Et fænomen, der bruges en del i den serie, er at man ser den samme situation seks gange i træk - en for hver af de seks hovedpersoners synsvinkel. Det er ambitiøst, fordi man let kan komme til at kede seeren - sjette gennemgang skal ligesom helst være nøjagtig så skæg som den første. Without Warning forsøger noget af det samme. Settingen er at et kemisk kraftværk er blevet overtaget af terrorister, der vil ødelægge alt liv i miles omkreds, ved at lave kæmpe giftudslip. I løbet af spillet skifter man så mellem seks mand (faktisk fem mand og en kvinde), der på hver deres måde spiller en rolle i optrevlingen af det ondsindede plot. Folkene man styrer er en medieluder... jeg mener journalist... der bliver sendt ind af sin nyhedshungrende chef, en kvindelig ansat, en sikkerhedsvagt samt tre soldater fra en specialenhed, der bliver sendt ind for at rage kastanierne ud ad ilden.

Samme tid, samme sted, to personer

Man veksler mellem de seks personer. Modsat Tv-hittet 24 Timer, så udspilles handlingen ikke lineært, men fragmenteret fordi man ser de samme personers oplevelser på samme tid. Tiden bliver altså flere gange spolet tilbage, så man kan spille en ny karakter i samme tidsrum, som man lige har spillet en anden. Således kan en person også blive vidne til noget, du har udrettet med en anden person. Det hele lyder meget godt, og guderne skal vide, at det er en glimrende ide. Desværre er der bare en række minusser, der gør, at når vi skærer ind til benet, så hæver Without Warning sig ikke over mængden af third person shooters.

Det første minus er, at da historien grundlæggende er banal og uinteressant, så er den simpelt hen ikke værd at bygge et historiedrevet spil på. Terrorister besætter, du dræber. Intet nyt under solen. Historien er som i et Tom Clancy-spil. Forskellen er bare, at Tom Clancy-spillene er gameplay-drevne, så der gør det ikke noget. Hvis vi skal snakke gameplay i Without Warning, så må jeg desværre sige, at det er under middel - selv for en tps, der jo ikke er en genre, der just er berømmet for god styring. Man styrer langsomt og kluntet, og den eneste chance for at ramme er ofte det lock-on auto-aim, der aktiveres ved et tryk på L hos nogle karakterer eller blot skyde voldsomt i halvblinde. Under alle omstændigheder vil jeg ikke anbefale nogen at benytte default-styringen. Den er helt håbløs. Det bliver bedre, når man skifter over til ekspert, hvor styringen tilnærmes fps-kontrol, men dog svag og sløv fps-kontrol.

For at fremhæve de forskellige personers forskelle og derved variere gameplayet, er der foretaget den uheldige beslutning, at man ikke kan samle døde fjenders våben op. De personer, man spiller, beholder altså det udstyr, som Circle Studio nu engang har bestemt, at de skal have. Dvs. at sikkerhedsvagten på fabrikken holder sig til en pistol, også selvom han lige har skudt tre terrorister med maskinpistoler. Jeg havde sgu nok samlet en op. Problemet med at adskille persongalleriet kunne være løst mere elegant, ved f.eks. at lave sikkerhedsvagten virkelig præcis med pistolen og knap så dygtig med automatiske våben eller noget i den stil. Det nuværende system virker bare tåbeligt og gammeldags.

Når alt det negative er sagt, så vil jeg da også nævne, at spillet kan være ganske underholdende. Banerne er små, så man skifter ofte karakter, og der er forskel på figurerne. Der er også minispil, når man skal dirke låse op og desarmere bomber, der kan skabe lidt variation.

Grafik og lyd på det jævne

Grafisk set bærer Without Warning præg af at være en multiplatformtitel, der slet ikke udnytter Xboxens grafiske kapacitet. Ikke at grafikken er dårlig, men vi er bare blevet så meget bedre vant specielt det sidste års tid. Stemmerne er af den gamle skole, fra dengang det ikke var nødvendigt at hyre dygtige skuespillere til computerspil.

Jeg har sagt en del grimme ting om Without Warning, og det kan let komme til at lyde som om spillet er helt fatalt, men mere end noget andet er det en spildt chance for at udnytte en god ide. Når det er sagt, så vil jeg hellere spille et spil, der er blevet middelmådigt fordi det er et fejlet ambitiøst projekt, end et spil, der bare er middelmådigt pga. at udviklerne ikke har haft nogen som helst visioner med titlen. Without Warning falder i den første gruppe, og det giver det lige den karakter, der trækker det op på seks. Man har haft en spændende ide, som man desværre ikke har kunnet udføre optimalt. Det er vigtigt, at du prøver spillet inden et evt. køb.