Så prøver EA Sports endnu engang at dunke sig vej ind i alle sportsentusiasters hjerter. NBA Live 2006 kastes på banen i Xboxens efterår, på vej mod den nye generation. Der er forsøg på nytænkning, som faktisk klæder serien.

Et område hvor EA Sports i mine øjne har været godt fremme i skoene er indenfor basketsporten. EA Canada har tidligere gjort et ganske habilt stykke arbejde med NBA Live serien, som har dunket sig ind i mange sportsentusiasters hjerter. Nu vender vi så endnu et kapitel. Det sker i Xboxens efterår, på dørtrinet mod en ny generation af konsoller, som garanteret allerede nu kræver meget af udviklernes opmærksomhed. For en mangearmet mastodont som Electronic Arts, der har sine tentakler ude i alle spilverdens kroge, gør de nye konsoller ikke arbejdet lettere. Man kan vel næsten ikke bebrejde dem, hvis de allerede nu er skridtet længere fremme i deres konceptovervejelser, og blot ønsker at cashe ind på deres eksisterende franchises. Efter at have haft NBA Live roterende i maskinen, må jeg dog indrømme, at de ikke er gået helt sovende til opgaven.

Inden længe er skærmen et virvar af langlemmede, sportstrænede amerikanere, der med legende lethed behandler den relativt store bold som et lille stykke legetøj. Tempoet er skruet godt i vejret imens endnu et angreb bølger, og holder det hujende publikum på kogepunktet. Richard Hamilton fører bolden fremefter. Små finter, hurtige bevægelser. En modspiller sættes elegant af. Inde under kurven slider Rasheed Wallace sig fri. Bolden slipper Hamiltons hænder. Wallace sætter af. Publikum holder vejret. Kontakt. Wallace griber bolden med sine udstrakte hænder, og dunker overlegent bolden ned i kurven. Han holder fast i kurven et øjeblik inden han lader sig falde tilbage til gulvet. Jeg har netop fået yderligere to point på kontoen - det her er slet ikke så tosset.

Lidt i stil med NHL 2006 - som i øvrigt også har været i EA Canadas hænder - er der denne gang et "stjernesystem". I NHL virkede dette lidt som et kuriosum, hvor det mest af alt blev brugt til spektakulære afslutninger. I NBA Live er funktionen i mine øjne en kende mere brugbar. Udviklerne har valgt at tildele forskellige stjernespillere deres egen ikon, som viser hvad pågældende er god til. Herved får du som spiller et let og tilgængeligt overblik, over hvor specielle spidsfærdigheder befinder sig på banen. Opdelingen dækker over alt fra superbe afsluttere over playmakere til defensive jernmænd. Det er et lækkert lille stykke innovation, der kan betyde meget i de vigtige sekunder på banen. Ikke nok med at spillerne er særligt gode til specielle ting, så har de også særlige bevægelser som giver det overordnede flow lidt krydderi. Det kan selvfølgelig godt blive en smule "over-the-top", men det klæder nu mere basket end eksempelvis ishockey.

Generelt er der faktisk øst pænt mange nye features med i pakken. Dynasty Mode er blandt andet blev ekspanderet, og har nu en bedre følelse af evolution. Spillerne udvikler sig fra blomstrende unge talenter til stenhårde veteraner. Det er ting som disse der giver ekstra krydderi, og får én til lige at tage en ekstra sæson. Spillet på banen har ligeledes fået en pæn overhaling. Det første man lægger mærke til i forhold til sidste ombæring er, at tempoet er skruet i vejret. Spillet føles mere flydende, og pasningerne går mere rent igennem. Det er essentielt i en sportsgren som denne, at gameplayet konstant kan føles relativt friskt. I dette tilfælde har man en god fornemmelse af den hektiske stemning, og det føles ofte pænt intenst. Signaturbevægelserne kan til tider godt føles en smule platte, og trækker klart i den arcadeagtige retning. Den kunstige intelligens er ganske fin, og man kan som oftest godt forlade sig på sine holdkammeraters opdækninger.

På den grafiske kant har udviklerne valgt at satse på en ny grafisk motor. Nok meget fornuftigt, når man tænker på at sidste års opdatering så en kende dateret ud. Første indtryk er ikke vildt godt, og spillerne virker noget grynede. Efter lidt tid lærer man dog at sætte pris på de gode animationer, som virker meget levende. Omgivelserne er overbevisende, og skaber gode rammer omkring spillet på banen. Her er der også en god gengivelse af spillernes fysiske statur. Noget som ikke blot er kosmetisk, men som også har en vis indflydelse på gameplayet. Lyden befinder sig på gennemsnittet. Kommenteringerne matcher for hovedparten spillet på banen, men der er tidspunkter hvor der rammes seriøst galt. Dertil er bredden ikke videre god, og man kommer hurtigt til at høre de samme kommentarer. Musikken er det klassiske hiphop setup for genren. Repertoiret lyder skræmmende ens, men det passer stadig fint ind i stemningen.

NBA Live 2006 er på ingen måde det vilde kvanteskridt. Der er enkelte områder, som har fået sig noget tiltrængt afpudsning. Her tænker jeg mest af alt på "stjernesystemet", karrieredelen og grafikken. Om dette alene retfærdiggør et køb er et godt spørgsmål - især hvis man har sidste års udgivelse. Man kommer dog ikke udenom, at det er et velfungerende spil, som bærer præg af, at det er erfarne udviklere, der sidder bag roret.