Far Cry Instincts

PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Sidste år udkom Cryteks Far Cry til PC og det blev omgående et hit. Nu har UbiSoft udgivet Far Cry Instincts til Xbox. Siden spillet blev annonceret, har mange været skeptiske omkring, om UbiSoft kunne presse Far Cry ned på Xbox - det får vi aldrig at vide, for UbiSoft har lavet et helt nyt spil baseret på PC-hittet - om det kan leve op til originalen, kan du læse her.

Far Cry til PC overraskede i den grad vores redaktør Henrik Schou da han anmeldt spillet for godt 1½ år siden og han skrev bl.a.: "Far Cry har samme overraskende charme som Half-Life i sin tid havde og spillet skriger nærmest "klassiker" og "hit" ud i hovedet på dig, i samme sekund du starter det op." - og et hit blev det sandelig. Da UbiSoft senere annoncerede, at de ville tage tyske Cryteks PC-hit og konvertere det til Xbox, var der mange, der troede det ikke kunne lade sig gøre. Far Cry Instincts har haft en noget omtumlet tilværelse allerede inden det udkom - det er blevet udsat nogle gange og har været annonceret til PlayStation 2 for derefter at blive droppet igen. Men man behøver ikke være bange for, at dette er endnu en problematisk konvertering af et ældre PC-spil, for Far Cry Instincts er et helt nyt spil (baseret på Far Cry), bygget op fra grunden med Xbox hardwaren i tankerne og det er tydeligt at se..

I Far Cry Instincts tager man rollen som Jack Carver, den samme fyr som man havde kontrol over i Far Cry til PC. Han lever af at sejle turister på sightseeing ture til gamle skibsvrag, hvilket er et dejligt og roligt liv. Men en dag da han er på tur med "journalisten" Val, bliver hans båd pludselig angrebet af to Black Hawk kamphelikoptere og der går ikke mange sekunder, før båden kan bruges som optændingsbrænde. Jack når at hoppe i vandet og han svømmer alt hvad han har lært og finder ly i et vrag af et gammelt hangarskib. Nu er gode råd dyre, da man sidder på en øde ø vrimlende med specialtrænede elitesoldater og alt hvad man selv er i stand til, er at uddele tøselussinger. Uden at røbe for meget af historien kan vi sige, at Jack, ikke overraskende, tager kampen op og han i løbet af spillet får en række vilde dyriske instinkter. Mere vil vi ikke afsløre af historien her.

Far Cry Instincts er en first-person-shooter, men ikke en helt almindelig en af slagsen, da tricket med at tage hovedet under armen og løbe rundt ala Rambo, ikke virker ret længe. Far Cry Instincts kræver omtanke, taktik, snilde og man skal ofte snige sig uset rundt for så at slå til på det rette tidspunkt. Der hvor Far Cry Instincts adskiller mest fra PC-versionen, er Jacks instinkter, som man får adgang til efterhånden som man kommer igennem spillet. Disse instinkter gør pludselig Jack til jægeren og ikke den jagede - instinkterne er opdelt i tre klasser med forskellige egenskaber i hver af dem; der er Feral Sence, Feral Speed og Feral Strength. De mest spændende og brugbare instinkter er Feral Sence, som gør Jack i stand til at jage og finde sit bytte enten ved hjælp af synet, lugtesansen eller hørelsen. Han kan f.eks. følge et (visuelt) duftspor igennem den tykke underskov og han kan se i mørke - præcis ligesom de største rovdyr. Man har ikke altid adgang til disse instinkter, da det kræver adrenalin at bruge dem (noget som man ikke nødvendigvis har hele tiden) men det er en god tilføjelse og et friskt pust til en lidt stillestående genre.

I løbet af spillet får man forskellige våben, lige fra pistoler, maskinpistoler, rocket launchers, snigskytterifler til den evige klassiker, shutgun'en. Specielt snigskytteriflen er effektiv, da man kan zoome temmelig langt ind og man har mulighed for at få Jack til at holde vejret et øjeblik, så man kan være meget præcis, selv over ret lange afstande. Vil man ikke bruge våben, har man mulighed for, at lave fælder som man kan lokke fjenderne i. Man laver en fælde f.eks. ved at sætte en stor gren med masser af pigge i spænd rundt om et træ og så lokker man en fjende hen til fælden, ved at kaste en sten derhen - og SMACK!, så er han spiddet. Selv om det lyder som en fed idé og det rent faktisk fungerer, er der lidt gimmick over disse fælder, da det oftest er nemmere at skyde fjenderne, så man vil kun bruge fælderne i starten hvor de er sjove og spændende.

Far Cry Instincts kan spilles i multiplayer enten i splitscreen, System Link eller over Xbox Live for op til 16 spillere. Der er de sædvanlige gamemodes; Chaos (Deathmatch), Team Chaos og Steal the Sample (Capture the Flag) og Predator. Predator er klart den mest spændende multiplayer gamemode, hvor én spiller er rovdyret med alle instinkterne intakt, som så bliver jaget af alle de andre spillere, som tager rollen som elitesoldater. Man skulle tro at det var en ulige kamp og det er det faktisk også, for udstyret med et rovdyrs instinkter, har man en god fordel overfor det mere klodsede elitesoldater - hagen er så, at man er alene og de er langt flere. Er man ikke tilfreds med de 14 multiplayer maps, har man mulighed for at lave sine egne i spillets rimelig omfattende level editor. Editoren er nem at gå til og efter ½ times arbejde, har man lavet sin første level, som man med et enkelt tryk på en knap på kontrollen, kan afprøve med det samme. Når man er tilfreds med banen, kan den uploades og spilles via Xbox Live.

Styringen er god, i hvert fald så længe man bevæger sig til fods. Når man bruger nogle af spillets transportmidler (Hummers, ATVs, speedbåde, jet ski, hanggliders) er styringen ikke specielt god og det kan være lidt forvirrende at skulle styre både en Hummer og skyde efter fjenderne på samme tid. Ofte vælge man at stoppe et stykke fra fjenderne og kravle op til bilens påmonterede maskinkanon, men det er vel ikke meningen at køre sekvenserne skal være noget stop-and-shoot gameplay. Men bortset fra disse sekvenser, er styringen som sagt ganske god. AI'en lever ikke helt op til den meget avancerede AI som PC-versionen havde, da den svinger meget. Fjenderne angriber gerne i flokke, de hjælper hinanden og prøver at angribe over flankerne, mens de andre gange står og stirrer tomt ud i luften uden at sanse hvad der sker omkring dem.

Far Cry Insticts er måske det flotteste spil i genren og et af de flotteste overhovedet på Xbox. Det er utroligt hvad UbiSoft i Montreal kan trylle ud af maskinen, vi har tidligere set grafiske tryllerier fra deres side i Splinter Cell: Chaos Theory og Prince of Persia: The Sands of Time. Grafikken byder på meget flotte junglescenarier, hvor solen bager ned fra en blå himmel mens palmer og træer kaster livagtige skygger på omgivelserne og ens våben. Senere bevæger man sig igennem mere dunkle levels, som ligeledes ser godt ud med flotte lyseffekter. De store levels er fyldt med buske, blomster, sivhytter og andet man forventer at finde i jungle og det hele kører flydende og flot. De grafiske effekter er der heller ikke sparet på. Eksplosionerne er flotte og effektfulde og vandløb og floder ser fantastiske ud, når omgivelserne spejler sig i vandoverfladen. Små detaljer, som at Jack ikke kan se helt tydeligt lige når han kommer op til overfladen efter at have dykket under vand, sætter lige prikken over i'et. Aldrig har en hvid sandstrand og en tropisk jungle set bedre ud og man bliver ofte imponeret over, hvor smukt dette spil er - og på samme tid er det dejligt at være befriet fra indelukkede korridorer ude i fremtiden og 2. verdenskrigs scenarier for én gangs skyld. Lydsiden er ligeledes glimrende, med gode lyde fra omgivelserne, rimelige stemmer og realistiske lyde fra våben og eksplosioner. Der er ikke voldsom meget musik i spillet, men den bruges effektivt, når der opstår væsentlige situationer og det er med til at højne intensiteten endnu mere.

Far Cry Instincts er en af de bedste first-person-shooters på Xbox og det siger efterhånden ikke så lidt på en maskine, som i de sidste par år har været oversvømmet med spil i denne genre. Spillet virker utrolig gennemarbejdet og på trods af nogle små irritationsmomenter som f.eks. den lidt underlige AI og den klodsede styring af køretøjerne, er det en sand fornøjelse at spille dette spil. Er man ikke fan af first-person-shooters, vil Far Cry Instincts nok ikke kunne omvende dig, men alle gamere med bare den mindste hang til action, vil juble over det intense gameplay, som dog ofte kræver, at man lige tænker sig lidt om. Desuden er tilføjelsen af rovdyr instinkterne særdeles velkommen og de tilfører spillet ekstra dybde. Det er måske ikke det mest afvekslende spil man kan forestille sig, men alligevel kan kun anbefale Far Cry Instincts, da det er noget af det bedste vi har set på Xbox i lang tid.

Om Palle Jensen