Total Overdose

PEGI 18+PEGI Violence

IO Interactive er ikke de eneste i Danmark, der kan lave spil til det store internationale marked. Deadline Games, som tidligere har lavet mere ukendte spil som Mistænkt, Blackout og Giften, er nu klar med deres første store internationale udgivelse, Total Overdose. Total Overdose er et over-the-top actionspil, som uden skam i livet stjæler fra Max Payne, Grand Theft Auto og forskellige film - men da det gøres med et glimt i øjet og det er lige før spillet slipper af sted med det.

Total Overdose udspiller sig i nutidens Mexico, som er ved at flyde over med kriminelle, narko og vold. Man tager rollen som Cruz, der sammen med sin bror prøver at finde ud af hvad der egentlig skete med din far. Det påstås, at din far, en DEA-agent, døde af en overdosis i 1989, efter at have smagt lidt på varerne, men nye beviser tyder på, at han blev offer for en sammensværgelse - måske endda en sammensværgelse, der strækker sig langt ind i DEA´s egne rækker. For at finde frem til sandheden, drager man til det varme og støvede Mexico for at infiltrere den lokale mafia - et ikke helt ufarligt job.

Grand Theft Auto på dansk

Spillet er bygget op på samme måde som Grand Theft Auto - man bevæger sig rundt (enten i bil eller til fods) i et mexicansk bymiljø, blandt fodgængere og biler. For at påtage sig spillets missioner, skal Cruz bevæge sig hen til nogle personer, der er markeret på hans radar. Der er to slags missioner: De plotdrevne, der bringer spillets handling videre og de små challenges, der stort set kun eksisterer for at Cruz kan tjene point. Nogle challenges skal gennemføres, før man låser op for næste plot-drevne mission. De plot-drevne missioner er længere og mere komplekse (eskortering, tyverier, drab) end challenges, der ofte blot involverer at du skal udrydde et antal fjender på tid eller lignende. Gider man ikke løse missionerne, kan man altid kigge sig lidt omkring i det byområde man er i. Byen indeholder mange gemte bonusser, bl.a. points, der er værd at arbejde lidt for at få fat i. Desværre kan man ikke få et kort frem over byen, hvilket betyder, at man har tendens til at køre i ring når man er på opdagelse. Missioner kan dog nemt og bekvemt findes i en menu, men så går man glip af en masse bonusser og point, som man ellers ville finde ved at bevæge sig rundt i byen - derfor er det ærgerligt, at det manglende kort spænder ben for ens lyst til at udforske byen.

Fede moves

Der hvor Total Overdose virkelig adskiller sig fra andre actionspil, er i ildkampene. Cruz kan foretage en lang række akrobatiske spring, der alle ser ganske lækre ud. Man kan f.eks. springe til siden, fremad eller bagud og mens man hænger i luften går spillet slowmotion, så man bedre kan ramme fjenderne. Står man op af en væg, kan man lave forskellige spring og løb op ad væggen og mens man hænger i luften, kan man lave headshots og endda skyde på to fjender på én gang hvis man har et våben i hver hånd. Det kan måske lyde lidt kompliceret at styre, men spillet starter med en god tutorial, som forklarer hvordan man laver disse moves og snart ligger de nærmest på rygraden. I starten er det ret fedt at hoppe rundt i slowmotion og flippe rundt på væggene, mens man blæser løs med et oversavet jagtgevær i hver hånd, men efterhånden som wow-effekten af disse moves aftager, bliver de en smule trivielle og man bruger dem kun fordi de giver en fordel over fjenderne og ikke så meget fordi de forbliver friske og seje. Men man kan ikke løbe fra, at det ser cool ud og det er noget mere blæret at bruge dem, end bare at uddele lussinger på normal vis.

Loco Moves

Ud over disse moves, får man igennem spillet en række Loco Moves. Disse moves optjenes på missioner og er nogle specielle moves, som man kun har et begrænset antal af og de giver spilleren en kæmpe fordel i meget kort tid. Disse moves er af varierende værdi - de fedeste må være "Mariachi", der i nogle få sekunder giver Cruz to tunge guitartasker med et maskingevær i hver og "Golden Gun", hvor Cruz i nogle sekunder kan dræbe fjenderne med blot et enkelt skud. Af de mere ubrugelige Loco Moves kan vi nævne "El Toro", hvor man render rundt som en olm tyr og skal vælte fjenderne omkuld - det er tåbeligt og det fungerer ikke.

Masser af våben

Våben er naturligvis vigtige når man er ude på at udrydde det meste af Mexico og her skuffer Total Overdose ikke. Man kan anvende alt fra de bare næver over improviserede nærkampsvåben som spader og køller til pistoler, revolvere, haglgeværer, rifler, maskinpistoler, granater, dynamit, molotovcocktails, granatkastere og maskingeværer. Den frækkeste ting er, at man kan kaste en granat og så hurtigt gribe et våben og skyde granaten, mens den stadig hænger i luften hvorefter den eksploderer - ja, så kan de nemlig lære det.

God stemning og stil

Teknisk er grafikken i Total Overdose fin, den kører for det meste flydende, indeholder fine lyseffekter og mappings men den kan dog til tider virke lidt grov. Animationerne er ganske glimrende og der er en del detaljer i omgivelserne, såsom skilte der svajer i vinden og massevis af høns som farer rundt om anklerne på en - disse høns kan naturligvis pløkkes hvis de skulle blive for irriterende (Hej Kenneth!). Dog kan man opleve, at karaktererne pludselig står og svæver ude i den blå luft og at Cruz ikke stiger ud af bilen på den tiltænkte måde, men hvor han et split-sekund efter han sad i bilen, pludselig står udenfor bilen. Det er småting, men det er med til at ødelægge illusionen en smule. Bymiljøerne kan virke lidt tomme og triste at se på mens andre, f.eks. land miljøer er yderst veldesignede og oser langt væk af støvet mexicansk landevej. Der hvor den visuelle del træder et skridt frem, er på stilen og på art direction. Slowmotion effekterne og de vilde spring og moves, skal opleves for at kunne forstås. Karaktererne er karikerede og grafikken er udført med et glimt af humor i øjet og med en forståelse for, hvordan den megen action skal udføres og ikke mindst vises, så den aldrig kommer til at virke plat. Lydsiden er god og meget stemningsfuld. Stemmeskuespillet er nogenlunde, mens soundtracket er præget af hardcore mexicansk rap - grafik og lyd i samspil får spillet til at ose af kikset B-film og bidrager til den meget filmiske stemning, der i forvejen er fremherskende i spillet.

Fint, men plads til forbedringer

Total Overdose er en omgang totalt over-the-top action, som ved første øjekast virker forfriskende og meget spændende. Men wow-effekten fra de vilde moves og de hektiske ildkampe lægger sig når man har set dem 100 gange i løbet af den første time i selskab med spillet og derfra, har Total Overdose ikke så meget nyt at byde på. Missionerne er gode men ikke voldsomt spændende og da spillet ikke byder på ret meget nyt, bliver det hele en smule kedeligt efter noget tid. Tag ikke fejl, Total Overdose er ikke et dårligt spil - det er et actionspil, pakket ind i flotte moves og over-the-top ildkampe, men når fascinationen af disse ting har lagt sig, er der et fint actionspil tilbage, som låner måske lige kraftigt nok fra andre spil og film - lidt mere nytænkning fra Deadline Games' side, ville ikke have skadet spillet. Vi skal dog heller ikke glemme, at dette er det første store internationale produkt fra de danske udviklere og som debut-projekt af den størrelse, har Total Overdose helt bestemt bestået.

Om Palle Jensen