Madagascar

Det er efterhånden ved at være en naturlov - når der kommer en film i biffen, der henvender sig direkte til børn eller en ung målgruppe, så kan man regne med, at et spil er lige i hælene på filmen. Filmen Madagascar har ramt de danske kyster og ganske rigtigt - nu kan du så finde spillet på hylderne hos din lokale spilpusher. Vi har allerede anmeldt xbox versionen, så denne gang skal det gå ud over Playstation 2 udgaven.

Madam græskar?

Hvis du ikke har set filmen endnu eller bare ikke finder det særligt tiltalende at vade i biffen og se film, lavet til en målgruppe, der stadig ikke har fået stemmeret, så lad mig lige berette hvad Madagascar handler om. Filmen, der naturligvis er en computeranimeret film (tegnefilm er totalt yt), følger fire dyr i en zoologisk have. Eller det gør den i hvert fald i starten. Disse fire dyr, en løve, en zebra, en flodhest og en giraf, kommer ud for noget af et eventyr, da zebraen (hvis stemme i filmen for resten leveres af Chris Rock) en dag flygter fra den zoologiske have. Det ender med at fire venner strander på Madagaskar (en længere historie der involverer et fragtskib og en gruppe militante pingviner). Her konfronteres dyrene med de barske realiteter der hersker i naturen og hvor det sjovt nok viser sig at bl.a. zebraer og løver ikke står på samme trin i fødekæden. En sjov og sød lille fortælling, der sikkert nok skal underholde børn og barnlige sjæle (men så heller ikke ret mange andre).

Spillet er præcist hvad man kunne forvente af et spil baseret på en animeret børnefilm: en blanding af små spil og en lang række platform-inspirerede baner, hvor man kan få lov til at spille alle hovedpersonerne fra spillet. Disse har naturligvis forskellige egenskaber, således kan f.eks. zebraen sparke, mens løven kan springe langt og brøle (hvilket tilsyneladende skræmmer fjender). Det er temmelig trivielt og ikke noget der på nogen måde vil revolutionere genren, men i det mindste, så er de forskellige karakterer fra filmen glimrende integreret og deres respektive færdigheder er tilpas langt fra hinanden til at de ikke føles ens at spille. Enkelte af de bedre baner lader dig endda frit skifte imellem karaktererne, så man selv skal regne ud hvilket dyr, der besidder de nødvendige færdigheder for at komme videre - nej det er ikke kernefysik, men det giver spillet et lille puzzle-element, der fungerer taget spillets målgruppe i betragtning.

Man kunne sagtens kaste sig frådende over Madagascar og kritisere det sønder og sammen, men ser man på spillet ud fra målgruppen, så må man indrømme, at spillet faktisk gør rigtig mange ting rigtigt. Det er ikke som om spillet betræder nye jomfruelige græsmarker - alt man oplever i Madagascar er veltestede og afprøvede koncepter, der dukker op i myriader af andre børnespil, så på den konto har udviklerne holdt sig til det sikre og det giver pote, så længe man ikke forventer sig mere. Godt nok er spillet en smule gumpetungt i starten, hvor de første par baner er lidt for proppet med cut-scenes, men jeg er sikker på, at det blot vil hæve banernes appel for børn og fans af filmen (men det kan med lethed frustrere voksne, der bare gerne vil i gang med spillet). Så på bundlinjen skal Madagascar have ros for at præsentere et velfungerende, om end noget genbrugt spilkoncept, der sikkert vil gå rent ind hos børn, der har set filmen og kan relatere sig til figurerne og begivenhederne på skærmen.

Skal man kritisere noget, må det være spillets minispil. Minispil hører bare hjemme i børnespil og de er åbenbart også altid af en temmelig tvivlsom kvalitet. De minispil man præsenteres for i Madagascar svinger rigtig meget i kvalitet. Der er nogle, der er direkte irriterende og stort set umulige at spille på anden måde end efter prøv-og-smid-væk princippet, mens enkelte andre minispil har mere dybde og formår at underholde, om end ikke særligt længe. Enkelte minispil kan befries og så spilles mod en ven, men igen er det slet ikke her spillets levetid skal findes. Det er det tilsyneladende heller ikke i den centrale story - for selvom jeg egentlig ikke havde planlagt at gennemføre hele spillet før jeg skrev anmeldelsen af det, så gik det anderledes. På en kort eftermiddag blæste jeg igennem spillet, der næsten var slut før det startede. Dette skyldes ikke kun, at jeg naturligvis er et super naturtalent til alle spil, det skyldes naturligvis også, at jeg i en sådan grad oser af selvtillid og rå sexappeal, at fjenderne i spillet simpelthen ikke kan modstå min massive charme... ved nærmere omtanke kan det også skyldes, at spillet er alt for kort og helt uhørt let. Selvom spillet er for børn, så er Madagascar simpelthen for let og det koster altså i karakterbogen. Børn er ikke så "dårlige" computerspillere, at de ikke kan klare udfordringer - selvom det er hvad udviklerne åbenbart tror.

Visuelt er Madagascar ganske charmerende. Omgivelserne er en kende simple på nogle af banerne, men fjenderne og især dyrene kendt fra filmen er ganske nydeligt modellerede og de bevæger sig ganske flot. Dog er grafikken på ingen måde imponerende og den vil bestemt ikke imponere hardcore computerspillere, men hvis de har købt Madagascar, så er de også selv ude om det. Det eneste man virkelig kan klage over på den tekniske side er kameraet, der (som sædvanligt i spil, der ses i 3. person) simpelthen ikke kan følge med og alt for tit viser tingene fra en dum vinkel eller skal rettes til manuelt. Det kan lige nævnes, at stemmeskuespillet til spillet ikke leveres af de samme mega-stjerner, som står bag stemmerne i filmen - øv!

Man må respektere at Madagascar gør en række ting ganske godt. Det formidler filmens humor og stemning rigtig godt og spillets action/platform-elementer er så klassiske og velafprøvede, at de er svære at sætte en finger på. Men man må påtale, at spillet dog både er for let og alt for kort og at de minispil, der dukker op som supplement til de klassiske baner, simpelthen ikke er gode nok. Alt i alt trækker det ned i Madagascar´s karakterbog, men det skal ikke stoppe fans af filmen fra enten at købe eller leje Madagascar, der stadig kan levere underholdning... så længe det ellers varer,