Fired Up!

Hvis biler og våben er noget der tænder dig, må Fired Up! kunne gøre dig helt forårskåd. Der er masser af action og masser af biler udstyret med alverdens destruktive våben og snart er luften tyk af biler, lastbiler og tanks der flyver rundt. Men når røgen har lagt sig og alle fjender er udslettet, hvad er der så tilbage?

Fired Up! udspiller sig i et fiktivt østeuropæisk land, hvor den fattige befolkning er blevet invaderet af en fjendtlig styrke med den mystiske Iron Lady i front. Mens befolkningen holdes i et jerngreb, er der en lille gruppe af modstandsfolk, som ikke vil finde sig i situationen - denne gruppe ledes af Addo, søn af en rig oliebaron fra Ghana. Han er uddannet fra Oxford universitet og har tidligere arbejdet for Secret Service i Ghana. Han tager nu, sammen med en række andre frihedskæmpere, kampen op med jernladyens benhårde regime.

Denne historie er egentlig ikke væsentlig for spillet, men blot en undskyldning for at skyde på alt hvad der bevæger sig. Fired Up! er et køretøjsbaseret skydespil, hvor man i buggies, firhjulstrækkere og andre svært bevæbnede køretøjer, skal tage kampen op med regimet. Man kører rundt i store åbne områder, det kan være både byer, bjerglandskaber eller på olieraffinaderier og her kan man påtage sig forskellige missioner, man kan samle såkaldte scavenger-ikoner, som giver adgang til flere våben og man kan spille nogle af spillets side-missioner. Byerne er spækket med fjendtlige køretøjer, så mens man kører rundt og undersøger byen (hvilket er klogt, da det er en fordel at kende områderne i det øjeblik man påtager sig forskellige missioner), er der rig mulighed for også at få indstillet aftrækkerfingeren.

Man påtager sig missioner ved at køre ind i en grøn lyssøjle, hvorefter man får en briefing. Missionerne er ret simple, de er ofte eskorterings-missioner, find et antal våben og aflevér dem et bestemt sted eller udslet et vist antal fjendtlige køretøjer - nogle af dem skal klares på tid og andre bliver belønnet med guld, sølv eller bronze når de er gennemført. I starten virker missionerne underholdende og afvekslende, men efterhånden som man kommer igennem, den i øvrigt ret korte singleplayer del, begynder missionerne at gentage sig selv lige lovligt meget. Beskyder man en bestemt type lastbiler, aktiverer man spillets side-missioner, som er en række "ødelæg X-antal fjendtlige køretøjer indenfor X-antal sekunder". Disse missioner er desværre endnu mere ensformige end spillets hovedmissioner.

Indsamler man et bestemt antal scavenger-ikoner, får man adgang til nye våben. Våben ligger spredt som ikoner rundt omkring på banerne og de er placeret strategisk smarte steder, så man mere eller mindre bliver tvunget til at undersøge banerne godt og grundigt. Bilerne er som udgangspunkt udstyret med maskinkanoner med ubegrænset ammunition, men man får meget hurtigt nye våben. Disse våben er f.eks. forskellige missiler, granater og EMP-kanoner. Styringen er simpel og ligetil og bilfysikken, både hos spilleren og fjenderne, er som i en bedre Hollywood film og så snart der er kampe i gaderne, er luften bogstaveligtalt tyk med flyvende og brændende biler. På en eller anden måde virker den totalt overdrevne fysik logisk i et spil som dette og det er sjovt at se på.

Ud over spillets singleplayer del, kan Fired Up! spilles i multiplayer for op til 8 lokale spillere. Der er en lang række spilmuligheder i multiplayer (f.eks. Deathmatch og Capture the Flag) som spilles på nogle specielle multiplayer baner. Fired Up! understøtter Game Sharing hvilket betyder, at du kan spille mod andre spillere, som ikke har Fired Up! siddende i deres maskine. Grafikken er acceptabel, med gode effekter som røg og eksplosioner og både biler og de store områder er godt designet. Mappings kan virke lidt utydelige og grafikken hakker kraftigt når der sker meget på skærmen - det generer dog ikke gameplayet synderligt.

PSP lanceringstitlerne er præget af gamle PlayStation titler, som har fået nyt liv på PSP (Wipeout Pure, Ridge Racer, MediEvil, Everybody's Golf) og konverteringer af PlayStation 2 spil (NFL Street 2 Unleashed, NBA Street Unleashed, Need for Speed Underground Rivals,), så det er dejligt at se et nyt spil fra Sonys side. Fired Up! er et kort men ganske underholdende spil, med masser af action, en god styring og imponerende store områder at udforske. Desværre er det hele ret hurtigt slut og det bliver en smule ensformigt efter noget tid. Fired Up! byder på et hurtigt action-fix til gamere som husker tilbage på Twisted Metal og Smuggler's Run med et smil på læben.

Om Palle Jensen