Total Overdose

PEGI 18+PEGI Violence

Hvis der er en ting Hollywood har lært mig, så er det, at man aldrig kan slå nok mexicanere ihjel. Sådan er det bare. Gud hader dem og de har alligevel ikke fortjent bedre, når det kommer til stykket. Så grib et par revolvere og tag med danske Deadline Games på mexicaner-jagt... jagtsæsonen er nemlig lige gået ind!

Total Overdose er noget så sjældent som et actionspil, der vil mere end bare vade i andres fodspor og så er det endda dansk (hvilket ikke nødvendigvis er en kvalitetsbetegnelse vil jeg skynde mig at indskyde). Spillet udspiller sig i nutidens Mexico - et sted, der åbenbart er ved at flyde over med narko, vold, kriminelle og affald... lidt som Vollsmose herhjemme, bare uden det høje skattetryk. Settingen og ikke mindst spillets action, er som taget ud af tidlige Robert Rodriguez film som f.eks. Desperado og El Mariachi, hvilket sætter den helt rigtige stemning til et par ildkampe eller tre.

Du spiller Cruz, (på nær i nogle få minutter i starten af spillet) en hævngerrig søn, der sammen med sin bror prøver at finde ud af hvad der egentlig skete med din far. Det påstås, at din far, en DEA-agent, havde næsen lidt for langt nede i sit arbejde og derfor døde af en overdosis i 1989, men nye beviser tyder på, at han blev offer for en sammensværgelse - måske endda en sammensværgelse, der strækker sig langt ind i DEA´s egne rækker. For at finde frem til sandheden og uddele en spandfuld iskold 9mm hævn må du til Mexico for at infiltrere den lokale mafia og få nogle svar omkring din fars sidste timer (og skulle der dø en mexicaner eller fem undervejs er det jo blot guds vilje, ikke?).

I bedste Grand Theft Auto stil bliver det din opgave at gennemføre missioner for forbrydere i Mexico for til sidst at afsløre hvem, der nakkede farmand. Det lyder måske som et banalt plot og grundlæggende set er der da heller ikke det store at komme efter på den konto - det der er det imponerende ved Total Overdose, er spillets utroligt stilrene action - vi snakker The-Matrix-inspireret-Desperado-agtig-voldsforherligende-totalt-overdrevet-gunplay... i mangel på en bedre beskrivelse.

Action to the max

Ildkampe og fantastiske moves er hvad Total Overdose i virkeligheden handler om, så glem alt om plottet, for det bliver henvist til bagsædet, når du først går i gang med at rydde op i Mexico. Det der gør ildkampene i Total Overdose så fantastiske, er en kombination af to ting: Loco Moves og en række smidige slowmotion bevægelser, som Cruz kan udføre hvis han ellers har adrenalin nok. Ser vi på de almindelige bevægelser først, kan du ved at anvende venstre analoge pind og L1 knappen få Cruz til at foretage slowmotion spring til siden eller frem / bagud, hvilket du kan gøre imens du skyder (med R1 knappen hvis det kan interessere nogen). Står han op af en væg, mens du gør det, kan han lave et The Matrix inspireret væg-spring. Dette kan kombineres med andre af Cruz´s færdigheder, såsom at lave et headshot eller måske endda, med en maskinpistol i hver hånd, skyde på to fjender på en gang. Disse manøvrer bliver brugt meget - rigtig meget - i spillets actionsekvenser og de er forbløffende nok fantastisk lette at udføre. Der er bare noget gennemført råt og sexet ved at træde ind i et snusket mexicansk værtshus, bliver overfaldet af 20 gangstere og så tage dem ud ved at hoppe rundt i slowmotion og flippe rundt på væggene, mens man blæser løs med et oversavet jagtgevær i hver hånd. Der er stort set ikke andre spil, der kan leve op til den stilrene action man finder i Total Overdose og det er hele charmen og det fængslende ved spillet.

Udover disse "basale" slowmotion moves, får du adgang til en række såkaldte Loco Moves. Loco Moves kan tjenes på missioner og spares op og så senere bruges når det passer dig. Disse giver dig gerne en kæmpe fordel i meget kort tid - for eksempel er der det meget Desperado-prægede Loco Move ved navn "Mariachi", der i nogle få sekunder giver Cruz to tunge guitartasker med et maskingevær i hver. Der er også moves som Tornado, hvor Cruz går amok med to maskinpistoler og automatisk rammer alle fjender omkring ham eller Golden Gun, der giver Cruz muligheden for at dræbe fjender med ét skud. I starten præsenteres man for fire af disse Loco Moves, men man kan finde flere undervejs gennem spillet. Kombiner disse med de førnævnte slowmotion moves og Cruz er parat til at uddele øretæver til hele den mexicanske underverden.

Men vent - det stopper slet ikke der. Sidst men ikke mindst har Cruz muligheden for at spole tiden nogle få sekunder tilbage. Igen er det en egenskab man kan blive belønnet med på missioner og på samme måde som Loco Moves forsvinder egenskaben når man har brugt den (dog kan man have mere end en af dem ad gangen). Andre cool moves inkluderer muligheden for at kaste en granat og så hurtigt gribe et våben og skyde granaten, mens den stadig hænger i luften hvorefter den eksploderer... ja det er totalt lir at lave den slags og den praktisk anvendelse er minimal, men det er blæret at man kan!

Det er naturligvis også muligt bare at skyde fjenderne på normal vis, uden at man nødvendigvis behøver at flyve baglæns gennem lokalet i slowmotion og skyde to mand i hovedet samtidigt... men der er faktisk en pointe med at lave vilde moves, udover at det ser fantastisk cool ud. På missionerne tjener du point for at lave comboer - det vil sige, at dræbe mange fjender i træk og jo vildere kills du laver, jo flere point giver det. Så kan du lave et flip op af væggen og vende dig 180 grader i luften og skyde to fjender inden du lander, så giver det naturligvis flere point end hvis du bare havde skudt dem normalt med begge fødder solidt plantet på gulvet. Efter hver mission gøres dine point op og du belønnes med Loco Moves eller andre godter, hvis du har fået point nok.

Våben spiller naturligvis en vigtig rolle i spillet og dem er der sandelig nok af - du kan anvende alt fra de bare næver over improviserede nærkampsvåben som spader og køller til pistoler, revolvere, haglgeværer, rifler, maskinpistoler, granater, dynamit, molotovcocktails, granatkastere og maskingeværer. Der er bunkevis af forskellige våben og efterhånden som Cruz tjener point, lærer han at bruge dem i begge hænder, hvilket blot fordobler fornøjelsen ved at lave vilde kills.

Grand Theft Overdose?

Selve måden spillet er bygget op på kunne minde lidt om Grand Theft Auto. Cruz bevæger sig rundt i et mexicansk bymiljø, blandt fodgængere og biler, som han kan snuppe for at komme hurtigere rundt. Bilkontrollen er ret basal og selvom der er flere forskellige køretøjer at snuppe og køre (blandt andet en gaffeltruck og en traktor), så er selve køre-delen af Total Overdose suverænt spillets svageste. Her er Grand Theft Auto stadig kongen også selvom man kan lave enkelte moves med sine køretøjer - såsom at dræbe fodgængere ved at smadre bildøren op i dem mens man kører. Der er skjulte bonusdimser at finde (der kan give dig mere liv eller evnen til at bære mere ammo) rundt omkring i byen og der er godt med flyvehop til bilerne. Dog er disse miljøer ikke så detaljerede eller levende som dem man opleve i f.eks. Grand Theft Auto San Andreas, men det havde måske også været for meget at forlange.

For at få missioner, skal Cruz bevæge sig hen til de personer, der er markeret på hans radar. De vil så starte en mission for ham. Der er to slags missioner: De plotdrevne, der bringer spillets handling videre og de små challenges, der stort set kun eksisterer for at Cruz kan tjene point. Nogle challenges skal gennemføres, før man låser op for næste plot-drevne mission, så der er bare med at komme i gang. De plot-drevne missioner er klart de største og fedeste. De er længere og mere komplekse end challenges, der ofte "blot" involverer, at du skal udrydde X fjender på tid, ødelæggen en ting / bil, beskytte en person eller at du skal køre et væddeløb. Men da spillets action er så vild og stilren, bliver man sjovt nok ikke så hurtig træt af disse challenges, som man ellers kunne forvente. Delvist fordi man gerne vil tjene point så man kan forbedre Cruz og delvist fordi det simpelthen bare er sjovt, at skyde fjender i Total Overdose.

Gider man ikke løse missioner, kan man altid kigge sig lidt omkring i det byområde man er i. Som sagt er denne del af Total Overdose slet ikke så dyb som Grand Theft Auto, men der er mange ligheder. Som nævnt er der mange gemte bonusser, der er værd at arbejde lidt for at få fat i og så er der Total Overdoses svar på Grand Theft Autos Rampage: nemlig Day of the Dead. Finder du et rødt kranium kan du aktivere Day of the Dead, hvor du skal dræbe så mange fjender klædt ud som skeletter, som overhovedet muligt før tiden løber ud - du belønnes med point og ikke mindst med et par ekstra Loco Moves hvis du klarer dig godt. Du har også mulighed for at starte andre små finurlige minispil - f.eks. Mad Wrestler, hvor du klædt du som en wrestler skal banke så mange andre wrestlere, som du overhovedet kan på tid - igen i stil med Grand Theft Autos Rampage, men stadig et sjovt indfald. Af andre små finurligheder kan nævnes spillets taxaer - nej du kan ikke lege taxachauffør, som du kan i Grand Theft Auto, men du kan sætte dig ind i en taxa og blive kørt til en af byens andre zoner, så du slipper for at gå. Da der ikke er nogle politistjerner at bekymre sig om, kan du også bare gå amok på de stakkels fodgængere, hvilket dog ikke rigtig har samme underholdningsværdi som det har i Grand Theft Auto.

Du kan ikke få noget kort over byen eller den bydel du er i frem - men der er næppe nogen chance for at du bliver væk: du kan nemlig altid kalde missionerne frem i spillets menu og vælge dem direkte derfra, hvis du ikke gider alt fodarbejdet med gå- eller køreturene imellem dine kontaktpersoner. Det er ikke nogen god idé at hoppe direkte til missionerne, da du så går glip af en masse bonusser og point, som du ellers ville finde ved at bevæge dig rundt i byen.

Stilfuld grafik

Den yderst velfungerende grafik er en vigtig del af Total Overdose. Omgivelserne svinger godt nok meget i kvalitet, således, at nogle af bymiljøerne virker tomme, triste og kedelige at se på mens andre, f.eks. land miljøer er yderst veldesignede og oser langt væk af støvet mexicansk landevej. Men det er animationerne og karaktergrafikken, der er stjernen i grafikken. Slowmotion effekterne, de vilde spring og moves, som Cruz kan og ikke mindst fjenderne, der smides smidt rundt når kugler møder kød, skal simpelthen opleves. Det er her spillets vilde action skabes og til alt held holder det visuelt 100 %. Grafikken bliver krydret med en række ekstra effekter, såsom den lavt hængende sol over Mexico, flotte ild-effekter og de slidte neonskilte i byens centrum. Teknisk set er grafikken i Total Overdose større end summen af de enkelte dele - simpelthen fordi alting i spillet er udført med et glimt af humor i øjet og med en forståelse for hvordan den stilrene action skal udføres og ikke mindst vises, så den vedbliver med at være frisk og underholdende. På lydsiden finder vi rigtig god og ikke mindst mexicansk-inspireret musik. Stemmeskuespillet er nogenlunde, uden at have helt samme skarphed som stemmerne i f.eks. Grand Theft Auto, men det er stadig over middel og på ingen måde irriterende. Hele lydsporet, lydeffekter, musik og stemmeskuespil, oser af Hollywood og kikset B-film og det er helt sikkert meningen - det bidrager til den meget filmiske stemning, der i forvejen er fremherskende i spillet.

Gennemført og gennemtænkt

Det er sjældent, at man oplever spil, der er så stilrene, som Total Overdose. Det er meget tydeligt at se hvilket feel udviklerne ønsker at formidle og de rammer det klokkerent. Den overdrevne filmiske action og de veleksekverede moves og slowmotion sekvenser gør Total Overdose til et friskt pust i en ellers meget fastlåst action-genre. Selv hvis man ikke er til actionspil, bør man stadig købe og prøve Total Overdose, simpelthen fordi det repræsenterer noget af det ypperste spilbranchen endnu har frembragt med hensyn til overdrevet og filmisk action. Så du kan roligt finde pungen frem og købe Total Overdose - og så er det endda dansk, så nogle af pengene går til et godt formål (altså andre danskere).