Madagascar

Madagascar er den nyeste animationsfilm fra Dreamworks Animation og i den forbindelse, er der naturligvis også et spil klar. Madagascar fra Activision er henvendt til de yngre spillere, men lider det under den sædvanlige film-til-spil kvalitet?

Filmen Madagascar fra folkene bag Shrek og Shark Tale, er i de danske biografer fra 2. september og i den forbindelse, er der naturligvis også et spil i butikkerne. Madagascar fra Activision tager direkte udgangspunkt i filmen med de fire venner, løven Alex, zebraen Marty, hypokonder-giraffen Melman og flodhesten Gloria. De fire venner bor i New Yorks Central Park Zoo, hvor livet går sin sædvanlige stille gang, med de samme måltider på de samme tidspunkter dag ud og dag ind.

Zebraen Marty keder sig og en nat, med hjælp fra nogle militærliderlige pingviner, slipper han ud for at se på verden udenfor zoologisk have. Men hans tre venner finder ud af at han er forsvundet og deres eneste udvej er at bryde ud af zoologisk have, for at få Marty tilbage inden nogen opdager at de er væk. De tre venner finder Marty foran Grand Central Station, men inden de kan nå at komme på toget tilbage til Zoo, bliver de omringet af politiet, som er blevet alarmeret, for en flodhest, en giraf og en løve i New Yorks gader, tiltrækker alligevel en del opmærksomhed. De fire venner bliver puttet i kasser og bliver sendt til Afrika af nogle venlige mennesker, der synes at de skal have den frihed som de søger - men skibet som de sejler med, bliver undervejs kapret af en flok krigeriske pingviner, som tvinger skibet mod Antarktis. Ved et uheld, eller held om man vil, falder de fire venners kasser overbord og de driver i land på den tropiske ø Madagascar.

Når det kommer til spil baseret på film, er der kun to firmaer, som gør sig alvorligt bemærket, nemlig Electronic Arts og Activision. Normalt er spil baseret på film ikke nogen stor oplevelse, men på det sidste er der ved at ske en smule på den front. Specielt Activision har leveret nogle helt acceptable film-til-spil konverteringer, f.eks. Spider-man spillene - spil som var tro mod filmene og som gav en rimelig portion underholdning. Madagascar er tydeligvis et spil henvendt til de yngre spillere. Sværhedsgraden er meget meget lav, man bliver guidet igennem spillet og det er altid nemt at finde ud af, hvad man skal gøre. For en erfaren spiller, vil det tage omkring 3-4 timer at gennemføre spillet.

Madagascar er et tredje-persons action-adventure hvor man hovedsagligt tager kontrol over de fire venner fra Central Park Zoo. Hver af de fire karakterer har specielle egenskaber, løven Alex kan brøle så fjenderne skræmmes og holdes på afstand, flodhesten Gloria kan løbe hurtigt og smadre alt bare hun får en rød peberfrugt, zebraen Marty kan sparke og giraffen Melman kan hoppe og bruge sine lange ben som propel på en helikopter. I løbet af spillet samler man nogle power-cards op, som giver karaktererne nye egenskaber, som skal bruges for at komme videre i spillet. Der skal ligeledes samles mønter op, som kan bruges i spillets Zoovenir Shop, hvor man bl.a. kan købe minigames som minigolf og et Dance Dance Revolution inspireret dansespil.

Gameplayet er helt tydeligt for de mindre. Der er ikke en dråbe blod i spillet og når man slår fjenderne ud, falder de i søvn - de dør ikke. Er man ældre og ser man sig om efter et hyggeligt action-adventure, vil man dog nok blive skuffet over Madagascar. Det er alt for let og det tager som sagt ikke mere end en eftermiddag at gennemføre - dog vil de minigames man åbner op for, kunne byde på lidt ekstra underholdning, endda for op til fire spillere. Det gode ved gameplayet er, at det er temmelig varieret. Man laver ikke de samme ting ret længe ad gangen og de forskellige levels er fyldt med minigame-sekvenser, hvor man f.eks. skal styre en kran ombord på et skib, deltage i væddeløb mod en flok strudse i Zoo og nogle Metal Gear Solid inspireret stealth sekvenser. Spillets målgruppe vil nok få en god del underholdning ud af det, da man f.eks. kan spille de enkelte levels så mange gange man vil, hvis man synes det er sjovt. Desværre fås spillet ikke med dansk tale og det ødelægger nok lidt af oplevelsen for de yngre. Man kan ikke konfigurere kontrolleren så den passer til ens spillestil, så man er tvunget til at bruge den opsætning som spillet dikterer - den virker heldigvis forholdsvis fornuftig, men det er noget tyndt, at man her i 2005 ikke kan indstille styringen som man vil.

Grafikken i Madagascar er en noget tyndt omgang. Udviklerne har prøvet at fange stilen fra filmen og det er lykkedes helt fint med karaktererne, som ser nydelige ud og er godt animeret. Omgivelserne er dog noget flade og til tider direkte grimme at se på specielt i mellemsekvenserne som bruger spillets grafik. Det skal dog også siges, at grafikken fungerer og der er ingen direkte problemer med den - den er blot yderst simpel. I filmen lægger Chris Rock (Dogma, The Longest Yard) stemme til zebraen Marty, Ben Stiller (Meet the Parents, Starsky & Hutch) til løven Alex, David Schwimmer (Ross fra TV-serien Venner) til giraffen Melman og Jada Pinket Smith (Niobe fra Matrix filmene) til flodhesten Gloria. Desværre har Activision ikke fået lov til at bruge de fire skuespillere til spillet, så der bliver brugt stemmer fra stemmeskuespillere, som efterligner de rigtige stemmer - det er dog svært at genkende stemmerne, kun fyren som efterligner Chris Rocks specielle stemme gør det rimeligt.

Madagascar er et underholdende spil til målgruppen; børn under 10-11 år. For ældre og mere erfarne spillere, er spillet alt for nemt og alt for hurtigt overstået, selv med de ekstra minigames som kan åbnes. Madagascar er slet ikke dårligt, da det fungerer som det skal og er pænt varieret, men der er alt for lidt af det og mit gæt er, at efter en uges tid, vil selv de yngste have gennemført det eller begynde at kede sig i selskab med det. Lej det i Blockbuster en regnfuld weekend og hele familien kan sidde sammen og blive underholdt indtil hverdagen igen truer.

Om Palle Jensen