Catan

Der er sikkert ikke mange (læs: ingen) der aner hvad Catan er - men hvis jeg nu fortæller, at det er en Nokia N-Gage version af det "populære" tyske brætspil "Settlers of Catan", så er der sikkert en eller to danskere, der pludselig ved hvad jeg snakker om. Aner du stadig ikke hvad Catan er, så læs videre her!

Tyske brætspil?!?

Catan er som nævnt et brætspil, der er blevet til et computer strategi- / puzzlespil. Om de to spil er helt ens aner jeg ikke, for jeg har aldrig spillet brætspillet - så det spørgsmål må forblive ubesvaret. Men i det mindste kan vi forsikre dig om at Catan til N-Gage er et glimrende spil, i hvert fald set i forhold til hvad der ellers dukker op til konsollen.

Kort fortalt skal du bosætte øen Catan - sammen med tre andre spillere (computerstyrede eller andre mennesker, der spiller via konsollens trådløse netværk). Catan består af en række heksagoner, der hver især giver en bestemt type ressource, for eksempel mursten, træ, uld og så videre. Hver heksagon har desuden et nummer fra to til tolv. I starten af spillet får man lov til at placere to kolonier og nogle veje - finten ved kolonier er, at de kan indsamle ressourcer fra de heksagoner, som de støder op til, hvilket foregår på en speciel måde.

Hvert træk slår spilleren et sæt terninger (det samme gør de andre spillere, når det bliver deres tur). De felter, der har samme antal, som man slår på terningerne afgiver ressourcer til de kolonier, der grænser op til feltet. Det er et basalt system, men det betyder, at man skal overveje kraftigt hvor man vil placere sine kolonier for at have en chance for at få alle typer af spillets ressourcer samtidig med at man skal overveje chancerne for at få ressourcer fra de enkelte felter, da et felt med et ottetal klart afgiver flere ressourcer end et felt med et ellevetal. Der er den lille finte at slår man syv på de to terninger (altså syv tilsammen og det er der en relativ stor chance for, at man gør nogle gange i løbet af spillet), så giver ingen felter ressourcer, men man får til gengæld lov til at flytte en bandit, fra et felt til et andet. Banditten blokerer det felt han står på, så man kan forhindre sine modspillere i at sikre sig ressourcer.

Ressourcer bruges til at bygge flere kolonier eller udvikle kolonier til byer (hvilket giver dobbelt antal ressourcer fra felterne byen støder op til). Man kan desuden også bygge veje for at opnå en bonus ved at have den længste vej, eller for at forhindre at andre spillere bygger kolonier, der hvor du har placeret en vej. Man kan også smide ressourcer efter nogle chancekort, der kan give point, flere ressourcer, eller retten til at flytte rundt med den førnævnte bandit.

For at vinde i Catan skal man samle ti point - hvilket gøres ved at bygge kolonier og udvide dem til byer samt at opfylde små delmål, såsom at have flest soldaterkort (dem der kan flytte banditten) eller ved at have bygget den længste vej. Men for overhovedet at have en vinderchance, er man nød til at sikre sig en stabil forsyning af ressourcer og man er nød til at sikre sig adgang til alle slags ressourcer i spillet - hvilket kan være svært, især i starten. Derfor kan man, hvis man har fire ressourcer af en type bytte dem om til en ressource af en anden slags (dette forhold ændrer sig til tre ressourcer for en enkelt, hvis man har en koloni bygget på et havnefelt) eller man kan forsøge at handle med de andre spillere og derved bytte sig frem til de ressourcer man behøver.

Teknisk set er Catan et glimrende spil - flotte figurer, smukke farverige spilfelter og generelt et gennemtænkt og relativt let tilgængeligt interface. Selvom spillet egentlig er et puzzle-spil, så er den grafiske side af Catan faktisk ganske imponerende, hvilket i sig selv gør spillet til lidt af en seværdighed. Skal man klage over noget (og det har jeg en vane med at gøre) så må det være musikken, der i længden kan anvendes som torturmiddel - det er utroligt irriterende og ensformig musik, men det tager ikke lang tid før man har gennemskuet hvordan den kan fjernes.

Catan er et fornøjeligt spil - man kan overstå et spil på en lille times tid og med en smule træning er det let at gennemskue hvilke grundlæggende strategier, der fungerer godt i spillet. Måske bliver spillet en smule for let i længden, hvis man ikke finder nogle menneskelige modstandere, men der er heldigvis sværere og sværere computermodstandere at dyste imod, selvom det ikke er helt det samme. Eneste problem ved spillet er levetiden, der ser lidt sløj ud, når man har vundet et par kampe og har en strategi, der stort set vinder hver gang, men det bør ikke afskrække dig fra at købe Catan, der, når alt kommer til alt, er et rigtig solidt puzzlespil.