God of War

Score: 10

PEGI 18+PEGI Violence

Som anmelder spiller man mange spil og der skal efterhånden meget til, før man for alvor bliver imponeret. Men God of War har fejet benene væk under mig og det har efterladt mig hjælpeløs på jorden mens jeg prøver på at finde ud af, hvad det var der ramte mig. Velkommen til God of War, det bedste action adventure til PlayStation 2 nogensinde.

I God of War tager man rollen som krigeren Kratos, der i starten af spillet i fortvivlelse kaster sig i døden fra det højeste bjerg i det antikke Grækenland. Tiden skrues tre uger tilbage og her følger man så historien om Kratos, en kriger med næsten gudelige kræfter, der i utallige krige har myrdet og lemlæstet tusindvis af mennesker - og da han i en kamp møder sin overmand, hidkalder han krigens Gud Ares, og lover ham evig troskab hvis Ares dræber hans fjende. En beslutning der vil præge resten af Kratos' liv og som nu er ved at drive ham til vanvid. De andre guder er vrede på Kratos men de vil tilgive ham hans grufulde fortid hvis han påtager sig opgaven at slå Ares ihjel - Ares er gået for vidt og har angrebet Athen. For at kunne dræbe en gud, skal Kratos finde Pandoras Box, som er et våben så kraftigt, at selv guderne frygter det. Vi vil ikke afsløre mere her, for historien er ligeså storslået som resten af spillet og den bliver fortalt så overbevisende, at den skal opleves i selskab med God of War.

Hæsblæsende action

God of War er et 3. persons action adventure som udspiller sig i det gamle Grækenland blandt oldgammel mytologi, mærkværdige skabninger og sublim arkitektur. Efter den i særklasse fremragende tutorial begiver man sig igennem spillet mens man kæmper mod horder af fjender (som alle er taget fra den græske mytologi), krydret med lidt gåder og bosser ind i mellem. Der er stor fokus på action i God of War og så snart man starter spillet, bliver man hvirvlet ind i nogle af de mest hæsblæsende og stilfulde actionscener set siden det første Devil May Cry.

Intuitiv styring

Styringen under kampene er fremragende og ikke siden Prince of Persia: Warrior Within har en styring været så præcis. Den er på samme tid let at sætte sig ind i, så alle spillere vil kunne lave nogle totalt blærede moves efter 5 minutter men også særdeles dyb, med et utal af moves og combos for dem der vil lære dem. Midt under kampene har man adgang til nogle quicktimer event, som er nogle tryk-på-de-rigtige-knapper-på-de-rigtige-tidspunkter sekvenser. Vælger man at bruge dem, kan man aflive fjenderne på nogle ganske grufulde måder, f.eks. kan man presse sit sværd ned i gabet på en såret Minotaur eller knække nakken bagover på en Siren. Disse sekvenser er alle fremragende, yderst blodige og tilføjer nogle over-the-top actionsekvenser som giver spillet en ganske særlig stemning.

Blades of Chaos

Kratos' hovedvåben er Blades of Chaos, som er nogle gigantiske sabler der kan kastes rundt i omgivelserne som et par flammende piske vha. af nogle kæder som sidder på Kratos' arme. Det er et særdeles kraftfuldt våben. Senere får man adgang til en række magier leveret af de andre guder og ikke mindst Rage of the Gods, som gør Kratos immun overfor fjendernes angreb mens han udfører nogle særdeles dødelige angreb på dem som tør stille sig i vejen for ham. Både våben og magier opgraderes vha. af røde orbs som fjenderne efterlader når de nedlægges. Nogle ville nok ønske der var flere våben, men det føles ikke som en mangel for spillet, da man så bliver tvunget til at mestre Blades of Chaos (og senere Blade of Artemis), hvilket er en stor tilfredsstillelse når det lykkedes.

Vold og sex

Bliver man forarget over vold og sex skal man ikke spille God of War. Spillet er særdeles voldeligt - litervis af blod sprøjter til alle sider, hoveder bliver revet af med de bare næver og kroppe bliver flækket på både kryds og tværs. Hele tonen og stilen er meget brutal og da Kratos er typen der vil gøre hvad som helst, og vi mener hvad som helst, for at nå sit mål, skal man udføre nogle mere eller mindre ubehagelige ting - ting som ikke alle vil synes er lige sjove. Man bliver også i løbet af spillet præsenteret for et større antal nøgne bryster og diverse seksuelle undertoner som f.eks. et valgfrit minigame, hvor Kratos har sex med to kvinder. Det er ikke for sjov, at PEGI har sat en 18+ rating på coveret af spillet og denne bør, specielt i dette tilfælde, overholdes, da indholdet bestemt ikke er for børn (ikke pga. af sexscenen, der er cencureret men mere pga. af den megen vold og blod).

Teknisk fremragende

Teknisk er God of War ganske fremragende. Animationerne er noget af det bedste vi har set og grafikken er virkelig flot, dog uden at sætte nye standarder på PlayStation 2. De forskellige levels er meget lineære, men de er enorme og æstetisk vidunderligt designet med masser af græsk arkitektur og fantastiske lokationer. Frameraten er for det meste stabil, men kan nogle få gange gå ret meget ned, men det betyder ikke noget for gameplayet. Et af de tilbagevendende problemer i denne type spil, er et drilsk kamera. Det har Sony løst ved at lave at fast kamera, som spilleren ikke har kontrol over - præcis som i Onimusha. Det lyder måske ikke som den optimale løsning, men når kameraet er så fremragende som det er i God of War, så fungerer den løsning rigtigt godt. Det zoomer ud og ind på de helt rigtige tidspunkter og drejer rundt om Kratos når der er brug for at se omgivelserne fra en anden vinkel. Man kan dog af og til godt savne, at kunne se sig omkring fra f.eks. et first-person-view, for at kunne nyde de flotte omgivelser. Lydsiden er ligeledes god, med et meget atmosfærisk soundtrack, gode stemmer fra karaktererne og nogle virkeligt tunge lydeffekter. Styringen er, som nævnt tidligere, fremragende i kampsekvenserne, mens den er noget løs og kan være en smule frustrerende når man bevæger sig rundt f.eks. på smalle platforme og lignende. Det er i øvrigt ganske imponerende at spillet stort set ingen loade sekvenser har. De forskellige dele af spillet kører helt flydende og usynligt over i hinanden - virkelig lækkert.

Ekstra goodies

Gennemfører man spillet åbnes der op for en lang række lækkert ekstramateriale. Der åbnes f.eks. op for God Mode, en meget svær sværhedsgrad og Challenge of the God, et minispil på 10 levels. Der er ligeledes den obligatoriske trailer, en Making of feature, historien om Kratos og en gennemgang af slettede levels, altså levels som ikke nåede med i spillet.

Et must for alle

Det er meget sjældent det sker - at der kommer et spil, som alle bare bør prøve, uanset hvilke genrer man hælder mest til. God of War er et af disse spil. Det er uden tvivl det bedste action adventurespil til PlayStation 2 og et af de absolut bedste spil til Sonys maskine. God of War er en sjælden perle og virker gennemarbejdet helt ned til den mindste detalje. Selv om God of War ikke byder på ret meget nyt, gør spillet tingene helt rigtigt og på trods af nogle minimale problemer (lidt slowdown og løs styring i platform delene) holder det hele vejen og leverer en sjælden og yderst kraftfuld spiloplevelse, som stort set ikke fås bedre på PlayStation 2.

Om Palle Jensen