Der er sikkert ikke mange (udover gamle GameSector.dk læsere naturligvis), der kan huske Conker´s Bad Fur Day til Nintendo 64. Vi anmeldte det for nogle år siden her på sitet, da vi stadig havde en Nintendo 64 sektion, og nu er der så sket det underlige, at der er kommet en ny og udvidet version af Conker´s Bad Fur Day til Xbox.

Hvis du ikke kender til Conker, og det taler al sandsynlighed for at du ikke gør, så er en kort præsentation vist i orden: Conker er et lille egern - men ikke den slags egern, der sidder og ser søde ud ude i haven, nej Conker er et grisk lille fordrukkent svin, der grundlækkende kun kan tænke på sig selv, penge og ja... fisse (hvis du skal spille Conker, kan du lige så godt vænne dig til det latrinære sprog). I Conker´s Bad Fur Day, som er inkluderet i en ny og poleret form i Conker Live & Reloaded, er Conker på vej hjem fra en rigtig fugtig tur på det lokale værtshus med vennerne. Han er med andre ord fuld som en svensker, da han vakler hjemad, og som det så ofte sker i den tilstand, så ender ham besvimet af druk på en mark... naturligvis efter at han, igen ligesom en svensker, har brækket sig foran værtshuset. Da han vågner op har han seriøse tømmermænd og hans eneste ønske er egentlig bare, at komme hjem til kæresten og i seng (den følelse, kan de fleste vel relatere sig til). Men da den onde Panter Konges bord, som han placerer sit mælke-glas på, er gået i stykker, ser han pludselig en anden anvendelse for Conker. Ja handlingen er mildest talt mærkelig, men Conker Live & Reloaded er også et spil, der bedst kan beskrives som "syret".

Spillet består af to dele - den nye version af Conkers Bad Fur Day, hvis handling jeg lige ridsede op ovenfor, og en række multiplayer modes. Der var egentlig også masser af multiplayer modes i det originale Bad Fur Day, men nu er de udvidet, så de understøtter flere spillere, har nye modes og naturligvis kan spilles via Xbox Live. Om det er multiplayer eller singleplayer delen man falder for afhænger vist af hvilken type man er, men det er i hvert fald sikkert, at der er til både gården og gaden i Live & Reloaded.

@%#* Off!

Hvis vi ser nærmere på den opdaterede version af Bad Fur Day, så er den spillets mest humoristiske del. Bad Fur Day er egentlig en klassisk 3D platformer, hvor man som Conker skal udforske en række baner, løse puzzles og besejre fjender. Spillet er forholdsvist svært og mange af banerne kræver udforskning helt ud i krogene, før man kan gennemføre de opgaver man skal løse på banen. Disse opgaver er til tider temmelig underlige - såsom at hjælpe en falleret bikonge med at score en storbarmet blomst, som han gerne vil "bestøve" eller hvad med at tvinge en ko til at drikke sveskejuice, så den ... ja skider... og derefter eksploderer? Det er den slags tossede påfund, der holder den forskruede humor i højeste gear hele vejen igennem Bad Fur Day. Conker selv er naturligvis centrum for humoren. Med rappe replikker interagerer han med alle de mystiske væsner han møder og der bliver ikke holdt igen med bandeordene, og selvom de værste, i modsætning til Nintendo 64 versionen, er censureret, så er det stadig ikke for sarte ører.

Conker får tidligt fat på et våben, som han kan hakke fjender ned med. Ellers er han begrænset til at kunne hoppe, kravle, knæle og lave et dobbelt hop - og derefter svæve ved at bruge sin hale som propel. Det får man rig mulighed for at bruge, for selvom spillet er anderledes og humoristisk, så er banerne stadig klassisk 3D platforming, med alt hvad det indebærer af hoppen rundt imellem platforme. I modsætning til de fleste andre platformere, er Conker ikke på jagt efter alt muligt skinnende tingeltangel på banerne - her er ingen mønter, hjerter, krystaller eller små filmruller at indsamle i tusindvis. Der er ekstra liv, i form af chokolade, at samle på banerne, men ellers er de fleste ting, som man støder ind i relateret til en af de quests, som Conker skal gennemføre - quests, der gerne resulterer i at Conker får en eller anden form for belønning, der kan hjælpe ham videre i spillet. Et godt eksempel på hvordan selv små opgaver i spillet, kan hjælpe Conker videre, er de to kasser han støder på tidligt i spillet - den store kasse er hoppet ovenpå den lille kasse, fordi den er bange for en mus, der render rundt foran kasserne. Hent ost nok til musen, så den foræder sig og sprænger i luften, hvorefter den store kasse frivilligt hopper ned. Nu kan Conker så komme op på den lille kasse og videre over på den store kasse og derfra op på taget af det hus, kasserne står ved... en simpel lille opgave, der alligevel viser sig at have afgørende effekt for Conkers overordnede mission. Det er smart implementeret og giver et rigtig godt flow i spillet.

Som i alle andre 3D platformere er der naturligvis også blevet plads til en række meget specielle bosskampe. Bosskampene er lige så mærkelige som resten af spillet og boss-fjenderne selv er da også virkeligt syrede. Der er for eksempel en stor levende høstak, som Conker skal besejre, mens han hopper rundt på en høtyv, der fungerer som en kængurustylte, eller hvad med et syngende bjerg af lort, der skal besejres ved at smide med ruller af toiletpapir. Men er det ikke plat? Jo da - naturligvis er det plat, men det er samtidig også så godt gennemført, at man ikke kan lade være med at grine af de absurde situationer. Conker´s Bad Fur Day er bare så mærkelig og morsom en oplevelse, at man simpelthen ikke må snyde sig selv for den, især ikke, hvis man ikke har spillet Nintendo 64 versionen. Og har man det kan man jo glæde sig over den nye grafik, samt enkelte små ændringer i spillets dialog (der åbenlyst forklarer hvilke dele af spillet Rare har ændret siden Nintendo 64 versionen). Dertil kommer, at der er kommet enkelte nye mellemsekvenser med, der ikke var at finde i den originale udgave.

Multiplayer kaos

Til trods for at der er tale om et multiplayer action spil, der handler om heroiske egerns kamp imod de onde teddybjørne, generelt bare kaldet "Tediz", så er multiplayerdelen i Live & Reloaded faktiske virkelig velfungerende. Live byder på online action for op til 16 spillere i en række forskellige (mere eller mindre klassiske) spilmodes, på en række ret veldesignede baner - sågar et regulært ripoff af landgangen i Normandiet, der denne gang blot er blevet kampplads for et slag mellem egern og teddybjørne. Som i flere militære online skydespil kan man vælge imellem forskellige klasser af soldater, der hver især har deres egne specielle egenskaber - der er seks klasser i alt - almindelige fodtudser, en nærkampsspecialist kaldet en "sneeker", en bazookaskytte, en snigskytte, en soldat med en flammekaster og en pilot. Hver klasse kan anvende specielt udstyr og de er desuden udstyret med våben, der er unikke for deres klasse. Ved specielle terminaler på slagmarken er det desuden muligt at rekvirere specielle Mobile Units - køretøjer og lignende, til at sprede yderligere død og ødelæggelse med. De forskellige klasser og de meget forskellige, men stadigt veldesignede, baner, giver masser af taktiske muligheder og er man til mindre seriøse holdbaserede skydespil, så er Live & Reloaded bestemt et nærmere bekendtskab værd. Alt i alt er Conker i multiplayer hæsblæsende med masser af eksplosioner, action og tempo.

Teknisk genenmført

Okay, så Bad Fur Day er ikke det bedste 3D platformspil nogensinde lavet, men det er et af de sjoveste og mest anderledes spil nogensinde lavet i den genre. Spillet er pakket med situationer, der er perverse, mystiske, hylende morsomme eller direkte ulækre. Ting man normalt ikke ser i en genre de fleste forbinder med pusse-nussede små italienske blikkenslagere. Bad Fur Day og multiplayer banerne er pakket med filmreferencer - Saving Private Ryan og The Matrix for bare at nævne nogle få, mens dialogen i spillet er både humoristisk og frisk, selvom den nogle gange bliver leveret en smule langsomt og uden nogen form for dynamik imellem de to personer, der fører samtalen. Alle stemmerne passer dog perfekt - lige fra den dybe knurrende stemme, som din ærkefjende Panter Kongen har, over den plattyske accent den skøre videnskabsmand har, til den høje pibende stemme, som sydstats-høtyven snakker med. Ja, man skal altså spille Bad Fur Day for at forstå hvordan disse karakterer passer ind i handlingen, men det må I selv opleve.

Grafisk er Live & Reloaded lidt af en perle. Omgivelserne er utroligt farverige og meget detaljerede. Effekter som mudder, vand, eksplosioner og ikke mindst blod (der driver ned over skærmen, når man har nakket en fjende) er helt i top og Conker selv er fantastisk flot lavet. Hans pels ser nydelig ud og hans mimik understøtter spillets skøre og humoristiske situationer rigtig godt. Fjenderne er desværre ikke helt af samme kaliber, da de er helt ens og ikke med samme mængde detaljer, som Conker selv. Skal man hive noget frem i manegen, som man kan klage over, så må det være kameraet, der til tider driller lidt, når Conker står for tæt på vægge samt musikken, der simpelthen er alt for kedelig og intetsigende i forhold til resten af spillet... men det er i sandhed i småtingsafdelingen.

En klassiker

Conker Live & Reloaded har efter min mening alt hvad der skal til for at blive en klassiker - en solid, anderledes og humoristisk singleplayer del og masser af kræs for multiplayer folket. Der er timer og atter timer af underholdning i dette spil, selv hvis man kun vil spille den ene af de to dele. Har man bare den mindste interesse i sort humor og platformspil, så må man simpelthen ikke snyde sig selv for at opleve Conker på slap line. Spil af denne type og spil med en så velfungerende humor, kommer der så få af, at det i sig selv næsten er nok begrundelse for at købe spillet. Her på GameSector giver vi spillet vores varmeste anbefalinger og vi kan da kun glæde os over at Rare nu er på toppen igen.