PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Grand Theft Auto: San Andreas udkom til PlayStation 2 for lidt over ½ år siden og nu er det endelig kommet til Xbox i en svagt forbedret version. Spillet har allerede høstet masser af roser og megen hæder - få svaret på, om Xbox versionen kan leve op til den fremragende PS2 version, i vores omfattende anmeldelse her.

Med spil som Grand Theft Auto III og Grand Theft Auto: Vice City var der næsten uhyggelige forventninger til Grand Theft Auto: San Andreas - og helt imponerende levede spillet op til forventningerne hos de fleste. Nu er spillet kommet til Xbox og med maskinens kraftigere hardware, kunne man håbe på en forbedret version i forhold til den allerede fremragende, men noget teknisk pressede, PS2 version. Men der skal en kender til at se forskel på de to versioner.

CJ

San Andreas udspiller sig i 1992, hvor Carl Johnson også kaldet CJ er på vej hjem til sit barndomskvarter. Han er vokset op i bandemiljøet i Los Santos, som han heldigvis er kommet ud af, da han flyttede til Liberty City. Men efter et brutalt mord på hans mor, vender han efter 5 år tilbage til Grove Street i Los Santos og bandemiljøet. CJ's tilbagekomst fremkalder i første gang ikke just varme følelser hos de resterende medlemmer af han gamle bande, der er gået i forfald i de år han har været væk. San Andreas præsenterer en slidt verden inspireret af klassiske film som Colors og Boyz´N The Hood, hvor sorte gadebander fører nådesløs krig om retten til at dominere de grafittidækkede betonområder, i skyggen af de store motorvejsramper. Vi snakker gang-bangere af værste skuffe, der hænger foran deres ramponerede huse hele dagen, klædt i bandefarver, imens de taler trash, hører rap og rider på en crackrus.

Tre enorme byer

Byen Los Santos, hvor spillet starter, er løst baseret på Los Angeles. San Andreas byder derudover på to andre byer, nemlig San Fierro der løst baseret på San Francisco og Las Venturas, der naturligvis er baseret på Las Vegas. Handlingen i San Andreas er, som de andre spil i serien, temmelig lineært og man kan ikke forlade den første by, før man har gennemført et antal missioner, der så låser op for nye områder - i den rækkefølge spillet vil have dig til at opleve dem i. Som noget nyt kan du bevæge dig i det ubeboede terræn imellem byerne. Der er ørkenlandskaber, marker, landsbyer og der er endda et helt bjerg som du kan bestige (og base jumpe ud fra med en faldskærm).

Tungt i starten

Som i de første to spil, skal man ud på en række missioner. Det er sådan man driver spillets handling frem og i modsætning til de to første spil, er San Andreas lidt gumpetungt i starten. Det tager mange timer før historien eskalerer og hele plottet virker tåget, umotiverende og uigennemskueligt i starten - men det bliver lige pludseligt meget bedre, meget hurtigt. Missionerne er for det meste gamle kendinge, hvis du har spillet de tidligere spil. Der skal køres en hel del i bil eller på motorcykel - på det område er der ikke den store udvikling siden de forrige spil. Man skal f.eks. lege chauffør for forskellige personer, foretage drive-by shootings og nakke et par gangsterbosser. Historien har nogle solide twists og overraskelser og traditionen tro er den fyldt med mystiske eksistenser, nådesløse kriminelle, korrupte strømere og kriminelle syndikater.

Masser at give sig til

Det kan godt være, at historien i lineær, men det er selve spillet ikke. Man snyder sig selv for store oplevelser, hvis man kun følger handlingen og ikke bruger tid på at undersøge den særdeles omfattende verden som spillet udspiller sig i. Her er en kæmpe legeplads, fyldt med mennesker, biler, skjulte ting og ikke mindst skydevåben som du kan boltre dig i så meget du har lyst til - dertil kommer sekundære missioner i massevis. Det er missioner, der ikke vil avancere spillets plot, men blot sikre CJ penge og respekt. Der er ligeledes masser af minigames, f.eks. arkademaskiner man kan spille på og et basketball minigame. Man kan også lege "pimp" og køre prostituerede piger rundt til deres kunder, eller du kan snuppe en sort varevogn og køre ud for at lave et bræk - det vil sige bryde ind i et hus om natten, hvor du kommer til at spille et lille stealth spil, hvor CJ skal snige sig ind i huse og stjæle værdigenstande, uden at vække beboerne. Derudover kan du dykke efter muslinger, der er skjult i vandet omkring San Andreas eller gå på travbanen og forøge din formue ved at spille på heste eller gå på bar og vinde penge i et spil pool.

Respekt

San Andreas indfører et nyt begreb til serien, nemlig "skills". CJ har en lang række skills og stats man skal holde øje med og påvirke direkte. Der er f.eks. bike skill og drive skill, der forbedres, når man henholdsvis cykler eller kører bil, men der er også vitale stats som muscle, der påvirker hvor effektiv CJ er med nærkampsvåben. Vil du have mere muscle, så må du gå i fitnesscenter og pumpe jern i form af et lille minispil. Når du alligevel er i det lokale gym, kan du jo træne din stamina, som afgør hvor udholdende CJ er. Andre markante stats er respekt. Respekt definerer hvordan andre gangstere ser dig og har du meget respekt, kan du samle din egen lille bande og tage dem med på missioner. Selvom de AI-styrede gangstere du kan samle til din bande ikke er overdrevet effektive giver det i det mindst lidt støtte på missioner, at have hele bilen proppet op med skydegale crackskæve bandemedlemmer, der har inderlommerne fyldt med maskinpistoler. Dertil kommer muligheden for at style CJ som man har lyst - tøj, tatoveringer, skæg og hår kan modificeres i butikker. Tatoveringer og lignende kan desuden give dig mere respekt, hvorfor det nok er en god idé at gøre noget ved CJ´s udseende.

Begrænset multiplayer

Grand Theft Auto: San Andreas byder også på multiplayer - dog en ret begrænset multiplayer. Støder man på et "multiplayer icon" kan man aktivere den anden spiller med en anden kontroller, så man kan spille lidt sammen. Da de to personer hele tiden skal opholde sig på skærmen (der er ikke split screen), er det multiplayer med begrænsninger. Men ikke desto mindre er der mange timers multiplayer-sjov gemt i denne smarte feature. Styringen er rimelig god, men den kan stadig godt virke en smule klodset når man bevæger sig rundt til fods - specielt hvis man havner midt i en bandekrig hvor der er fjender fra alle sider.

Lidt groft her og der

En så stor og så interaktiv verden var ikke gratis i PlayStation 2 versionen, som var plaget af framerate problemer, pop-up og en noget grovkornet grafik. På trods af den kraftigere Xbox hardware, er problemerne der stadig, dog ikke i helt samme omfang som på PlayStation 2. Hele den enorme verden er fremragende designet og detaljerne er mange, mens karaktererne er noget kantede og grove at se på. Pop-up er der stadig, hvor objekter i baggrunden pludselig fader ind og kommer til syne ud af den blå luft og desuden er dele af omgivelserne af og til underligt hakkede. Men det er åbenbart prisen for et så stort spil - også på Xbox. Dog er grafikken generelt lidt skarpere og framerate problemerne er minimeret men ikke elimineret. Lyden har altid været en stor del af Grand Theft Auto spillene. Denne gang er lydkulissen et 1992-gangster miljø, hvilket betyder at ord som "nigger", "fuck" og "bitch" er at finde i stort set alle samtaler. Dialogen nærmer sig noget af det bedste vi har hørt - alle stemmeskuespillerne er perfekt castet og leverer en overbevisende indsats. Stemmen til CJ leveres af den nærmest ukendte rapper Young Maylay, mens Samuel L. Jackson giver den som den korrupte strømer Officer Tenpenny. James Woods spiller Mike Toreno og Peter Fonda giver den som hippien kaldet "The Truth". Som sædvanligt er der masser af radiostationer at lytte til. Disse kommer ikke i nærheden af radiostationerne fra Vice City, og er man utilfreds med musikken, kan man bruge sin egen musik fra Xboxens harddisk, som bliver blandet med de underholdende reklamer fra radioen.

Fremragende

Grand Theft Auto: San Andreas er i bund og grund ikke så forskelligt fra de to forrige spil, men alligevel er der masser af nye ting at give sig til. Verdenen som San Andreas udspiller sig i er enorm og man vil mange timer inde i spillet, stadig støde på nye ting man ikke havde set tidligere. Spillet formår at gengive en levende og enorm verden bedre end noget andet spil nogensinde. På den tekniske side lader det til, at Rockstars engine er ved at være presset til det yderste, da spillet ikke nærmer sig den grafiske standard vi med rette kan forvente af et Xbox spil i 2005 - det er ikke direkte grimt og godt nok er det kæmpe stort, men derfor behøver CJ's hænder jo ikke ligne et par ovnhandsker. Men spillets få tekniske problemer er til at leve med, da de opvejes mange gange af et solidt gameplay, tusinder af muligheder og en spændende verden, der vil tage dig uger at udforske. Der er ikke mange andre spil, der kan give dig variation, frihed og underholdning som Grand Theft Auto: San Andreas kan.

Sparegrisen bør frygte for sit liv

Har du spillet PlayStation 2 versionen, er der absolut ingen grund til at købe Xbox versionen, for forbedringerne er ikke store. Xbox versionen er kun marginalt bedre end PS2 versionen takket være en lidt mere flydende teknisk side, der gør spillet en endnu større fornøjelse at spille. Har du endnu ikke spillet Grand Theft Auto: San Andreas, så er det ud af start hullerne - dette er et spil du ikke vil gå glip af!

Om Palle Jensen