Forza Motorsport er et af de få spil, der er udviklet internt hos Microsoft og det er deres første skridt ind på bilsimulator markedet på Xbox - og hvilket første skridt. Forza Motorsport er en racer af den helt rigtige slags, med en massiv karriere del og en omfattende og velintegreret online del. Forza lægger for alvor pres på Gran Turismo.

Det er ikke bilspil Xbox mangler, men mere realistiske racere skal man se langt efter. Forza Motorsport er den første bilsimulator til Xbox. Spillet er ofte blevet sammenlignet med Gran Turismo spillene, hvilket er uundgåeligt og faktisk supplerer de to spil hinanden meget godt, da de ikke har så meget til fælles som man skulle tro. Forza Motorsport er en simulator og tror man, at man skal ud og rive nogle biler igennem et 180 graders sving uden at røre bremsen, så tager man fejl.

Arcade

Forza indeholder tre overordnede afdelinger, Arcade Mode, Career Mode og Multiplayer. Arcade Mode er som Arcade Modes er flest. Her har man adgang til en række biler og en række løb og placerer man sig i top 3 i disse løb, åbner man op for en ny række løb samt nye biler og på den måde arbejder man sig igennem arkade delen. Der er over 180 løb i Arcade Mode, hvis man vil deltage med en bil fra alle klasserne, så der er nok at gå i gang med. Selv om man spiller i Arcade Mode, skal man ikke forvente en styring som i Burnout 3, da den stadig er simulator-præget.

Career Mode

Det er i Career Mode det meste af spillet ligger. Her får man $22.000 til at købe sin første bil for. Inden man starter, skal man vælge én af tre regioner; Europa, Asien og USA. Vælger man Europa, vil man have adgang til flere europæiske biler og disse vil være billigere end de er i f.eks. USA men deres "sjældenhedsfaktor" vil så ikke være så høj som i USA og Asien. Det samme gælder naturligvis den anden vej rundt hvis man vælger USA eller Asien. Der er over 230 biler fra mere end 60 fabrikanter at vælge imellem, lige fra almindelige gadebiler som Honda Civic og Peugeot 206 til superbiler fra Porsche, Ferrari, Bentley, Cadillac og Mercedes. Se den komplette liste over biler her. Man kan justere, opgradere og gejle sin bil ned til mindste detalje. Man kan vælge at justere på de enkelte komponenter eller opgradere dem med nye og bedre dele. Når man har justeret sin bil, kan man benchmarke den, hvor alt fra acceleration, G-påvirkninger til tophastighed og bremseevnen bliver målt. Det er derfor også muligt at gejle bilen med masser af udstyr, lige fra fælge, spoilere, nye lygter til tonede ruder og over 80 forskellige lakeringer. Man kan lave sine egne (eller bruge de mere end 200 færdiglavede) stafferinger og klistermærker, som kan sættes hvor på bilen præcis hvor man ønsker det, i den størrelse og vinkel man ønsker. Når man endelig har fået lavet sin bil, så skal den rives rundt. Karriere delen byder på fem forskellige afdelinger; Point-to-Point, Amateur, Professional, Championship og Endurance. Disse afdelinger indeholder en lang række løb, alene Amateur, indeholder over 80 løb. Hvilke afdelinger der er åbne bestemmes af ens level, som bliver opgraderet alt efter hvor meget man tjener og løbene i de enkelte afdelinger, åbnes alt efter hvilke biler man har. Nogle løb kræver f.eks. en bestemt bil, andre udelukkende japanske biler eller amerikanske biler fra før 1975 osv.

Multiplayer

Xbox Live er fremragende integreret i spillet. Når man starter spillet, kan man logge på Xbox Live og i løbet af spillet, bliver alle ens tider uploadet løbende til spillets mere end 1.400 online scoreboards sammen med ens ghosts hvis man er god nok. Udover de normale multiplayer muligheder som Quick Match, Create-A-Match og OptiMatch, introducerer Microsoft en række spændende ting. Man kan f.eks. lave, eller blive medlem af, en Car Club. En Car Club kan bestå af op til 100 spillere, som kan deltage i Car Club Challenge Mode, hvor man kører mod andre klubber. De enkelte klubmedlemmers statistik bliver lagt sammen til klubbens samlede statistik, der så kan sammenlignes med andre klubber. En anden ret genial ting er, at man kan købe og sælge biler fra andre spillere online. Mangler man en bestemt bil, kan man købe bilen fra andre spillere, hvis der altså er nogen der vil sælge og har man problemer med at få en bestemt bil til at performe 100%, kan man downloade andre spilleres opsætning af lige præcis den bil.

Realisme

Forza Motorsport er en realistisk racer - og det betyder en høj sværhedsgrad. Styringen er heldigvis helt perfekt, den reagerer hurtigt og bilerne føles dejligt tunge og realistiske at styre. Man kan justere hvor svært spillet skal være, ved at vælge bl.a. hvor dygtige modkørerne skal være, hvor kraftigt bilens skader skal på påvirke køreegenskaberne, om man vil bruge ABS, TCS (Traction Control System), STM (Stability Management System), en dynamisk racelinje og om dækkene skal blive slidt i løbet af et løb. Jo højere sværhedsgrad man vælger, jo flere penge tjener man - men så får man bestemt også lov til at knokle for pengene, for uden f.eks. ABS og TCS, bliver sværhedsgraden væsentligt forhøjet. De forskellige hjælpemidler er ganske enkelt nødvendige, specielt når man kører i de kraftigere biler. Spillet tracker et utal af data under løbene og efter et løb, kan man se telemetrien sammen med replayet. Man kan se alt fra friktion og G-påvirkning til de enkelte hjuls hastighed og støddæmpernes belastning.

Drivatar? En hvad for noget?

AI'en i Forza Motorsport kan være ret svingende. For det meste duellere AI bilerne flot mod hinanden og de laver uprovokerede kørefejl, men pludselig kan man blive torpederet bagfra, som om modkørerne ikke ænser at man er på banen. Når vi nu taler om AI, så kan man oplære en såkaldt Drivatar, som er en kunstig intelligens, som du lære at køre ligesom dig. Man træner den ved at køre nogle løb, hvor tonsvis af data bliver optaget og lagt ind i ens Drivatar og på den måde, lærer den ens kørestil at kende. Hvis man så ønsker ikke at køre et bestemt løb, kan man sætte sin Drivatar til at køre løbet og den kører så, ud fra hvad den har lært om ens kørestil, dvs. næsten som man selv ville have gjort. Det kan dog virke lidt som en gimmick - det er meget sjovt at oplære den, men det er nu sjovere selv at køre løbene end at lade en AI gøre det for én.

God grafik og lyd

Grafikken i Forza Motorsport er rigtig flot. Bilerne ser yderst realistiske ud, med flotte refleksioner af omgivelserne, sollyset spiller i lakken og lyseffekterne om natten (både fra omgivelserne og fra bilens forlygter) er flotte. Bilerne tager skade når man kører tosset og som nævnt tidligere, er det ikke kun visuelt, men også bilens egenskaber, som påvirkes af skaderne. Også omgivelserne påvirkes når man kører galt, man kan f.eks. se sin lakering på autoværn og lignende, hvis man har været lidt for tæt på. Banerne er både rigtige baner (som f.eks. Laguna Seca) og fiktive baner i f.eks. New York eller Tokyo og er enten lukkede baner eller "fra punkt A til punkt B baner". De rigtige baner er gengivet ned til mindste detalje mens opfindsomheden på de fiktive baner er lidt større - fælles for dem alle er, at man ofte kan se langt ud i horisonten og de ser alle ganske fremragende ud. Forza Motorsport er et af de flotteste bilspil på Xbox og når grafikken også kører helt flydende, er det guf for øjet. Lydsiden er som man kunne forvente det, med realistiske motorlyde - hver bil har sine egne, som varierer alt efter hvordan man har tunet bilen. Man hører fuglene synge, fartvinden buldre og motorlyden fra de andre biler - det hele bliver serveret i 5.1 Dolby Surround. Soundtracket er rædselsfuldt men man kan heldigvis bruge sin egen musik fra Xboxens harddisk.

Noget af det bedste

Forza Motorsport er den første rigtigt realistiske racer til Xbox. Det er tydeligt, at der er lagt enormt meget arbejde i spillets mange detaljer og det har givet resultat. Vi lagde ud med at sige, at Forza Motorsport og Gran Turismo 4 ikke har så meget tilfælles som man skulle tro - og det har de heller ikke. De er begge gode seriøse bilspil, men Forza Motorsport er som spil bedre, med masser af opgraderingsmuligheder, en omfattende online del, en bedre AI, realistiske skader på bilerne og der er mere realisme over måden at styre bilerne på. Gran Turismo 4, der f.eks. har flere og ofte flottere biler, er mere legetøj for store drenge bl.a. med sin Photo Mode og det er stadig den ultimative elektroniske hyldest til bilen. Forza Motorsport er et must til alle seriøse bilfans, alle som vil bruge tid på at justere sin bil til perfektionisme og til alle, som synes at Burnout 3 er noget arkade-pop. Med en lang række løb i Arcade Mode, en lang karriere del, en Xbox Live del som byder på masser af spil-timer og en omfattende opgraderingsdel, er der mange timers spil til bilfans. Forza Motorsport tilbyder ikke meget nyt og der er plads til forbedringer nogle enkelte steder (f.eks. tilføjelsen af kørsel i regnvejr), men alligevel er det et af de absolut bedste spil i genren til nogen platform.

Om Palle Jensen