FIFA Street

Fodboldfans kan med FIFA Street få stillet deres tørst efter at lege driblekonger og boldjonglører, uden at det nødvendigvis er i Parken eller på Camp Nou med flere tusind tilskuere, en svagtseende dommer og råbende trænere fra sidelinjen. Desværre kan licensen, som vækker de kendte stjerner til live på gadeplan, ikke rette op på at det er en noget blandet fornøjelse, der langt fra lever op til storebroderen NBA Streets høje kvalitet.

Mens nogen måske ikke vil indse det, er fodbold stadigvæk den mest populære sportsgren i verden. Det er derfor ikke overraskende at EA Sports besluttede at videreføre den succesfulde formel fra NBA og NFL Street. For når det kommer til stykket behøver man jo ikke mere end en bold og to mållinjer for at man kan kalde det for fodbold. I 2001 blev det en realitet at den øgede interesse for basketball udmundede i en gadepræget udgave af sportsgrenen. Det blev en ret stor succes, og det fik altså EA til at udvide med både amerikansk fodbold og nu også den velkendte fodbold som vi kender det.

Indendørsfodbold på udendørsbane

Kort fortalt er FIFA Street fire mod fire-kampe med tre spillere i marken og en målmand på hvert hold. De fleste kampe har ikke tidsbegrænsning, men vinderen er den første som når at score et vist antal mål. Allerede fra starten kan man nikke genkendende til den velkendte undergrundsattitude som også kendetegner de andre spil i Street-serien. Man kan sædvanen tro straks blive kastet direkte ind i en kamp mellem for eksempel Brasilien og Danmark, hvis man har lyst til det, men man har også mulighed for at afspille en forhastet og gnidret træningsvideo, som utilfredsstilende kort opsummerer taster og funktioner af samme. Designet af selve spillet minder en smule om indendørsfodbold (hvem husker ikke den sjældne indendørsfeature i FIFA 98?) med knap så mange spillere på banen ad gangen, og de omkringstående mure holder bolden konstant i spil.

Rule the street

Det primære gameplay findes i denne spiltype, hvor man skal feje al modstand af bybanerne i takt med at du rejser verden rundt for at lede efter værdige modstandere. Man starter med at udforme sin helt egen spiller fra bunden; i bedste The Sims-stil trækker man i alt lige fra øjne til mund og tatoverer og påklæder efter smag og behag, så den vordende stjerne bliver helt unik i sammenligning med de 250 andre virkelige spillere som er repræsenteret i FIFA Street. Umiddelbart lyder det ikke af meget i forhold til FIFA 2005, men det er da et tilfredsstillende antal og på højde med de andre Street-spil. Ved at opnå gaderespekt med sin nye spiller optjener man erfaring og omdømme, der forbedrer i dette tilfælde angriber Haslevs færdigheder, giver nyt kluns at tage på og adgang til direkte dueller med de helt store stjernespillere. Ved at vinde sidstnævnte får man yderligere forstærket sit hold.

Men selvom det da er sjovt at slå sin personlige rekord i antal tricks i samme 'combo' og løbende at stige i graderne, begynder det at blive ensformigt, ikke mindst fordi det overraskende i gameplayet ophører og man har lært sig alle træk fra computeren udenad. Især computerens intelligens - som beklageligvis ligeledes påvirker ens egne medspillere - er et spillets største kritikpunkter.

Nemt at gå til

FIFA Street er dog nemt at gå i gang med. Styringen vænner man sig til efter få minutters leg med Ronaldinho, Ronaldo og alle de andre licenserede verdensstjerner, når man som deres digitale alter egoer tonser hen over et svagt dansk landshold; Danmark er overraskende dårlige til at spille i baggårde, gader og stræder rent statistikmæssigt i FIFA Street, selvom det er Gravesen, Sørensen og andre ellers så teknisk gode spillere som er repræsenteret i de rød-hvide farver. Ved at trykke på trekanten på ens kontroller kan Danmark dog, selv på en højere sværhedsgrad, blive nogle små eksperter i boldbehandling. Knappen får nemlig spilleren til at udføre en tilfældig finte, der, hvis det bliver benyttet rigtigt, kan snyde selv den snedigste modspiller. Hvis man derimod hiver frem og tilbage i den højre analoge styrepind og kombinerer med sprint- og opdækningsknappen, får man adgang til et tætpakket lager af tricks og finter, og der er faktisk rigeligt med flotte vip, tunneller og bevægelser af enhver art at give sig i kast med - i hvert fald de første timers tid.

Når man udfører finter, opfyldes ens såkaldte Gamebreaker Meter som kan give adgang til superhårde og præcise skud mod mål - der enten vil sætte ild til målets netmasker eller fælde enhver, der er så dum at stille sig i vejen - når den er fyldt op. Desværre er variationen af skud slet ikke stor nok, og efterhånden som man mestrer tricks og udfører dem til perfektion, bliver man træt af hele tiden at kigge på Gamebreakers i slowmotion. For spillets største problem er, som også nævnt tidligere, at man bliver træt af FIFA Street efter et par nætters intenst spil. Levetiden bliver godt nok udvidet betydeligt, hvis man udfordrer en kammerat, men der er ingen turneringsformer at benytte til en omgang multiplayer og det slår hårdt ned. Men alt andet end computerens intelligensniveau er dog stadigvæk at foretrække!

En blandet teknisk præstation

Den grafiske side af FIFA Street er af vanlig høj EA Sports-standard og giver stemningen på banen et hak i vejret. De omkringværende animationer i form af forbipasserende køretøjer, fodgængere og lignende er også lækre små finesser, ligesom lydeffekterne er få men realistiske og stemningsfyldte. Kommentatoren er faktisk irriterende efter en halv time, men kan heldigvis slås fra i menuen. Musikken, som er af en bred vifte af genrer fra hele verden, passer rigtig godt til den eksotiske stemning, selvom man normalt ikke ville lytte til det. Derimod må man konstatere at man nok har forhastet produktionen af spillet en smule. Bevægelserne af spillerne og animationen af bolden kunne være meget bedre, idet man flere gange er ved at smadre kontrolleren ned i gulvet af raseri over boldens vanvittige fysik - selvfølgelig primært når det er computeren som scorer på de mest forrykte måder. Desuden ser det akavet ud når man med omvendt placering til målet efter en finte alligevel kan dreje 180 grader rundt og lave saksespark i luften. Noget kunne tyde på at man er gået flere år tilbage i tiden og har nuppet den klistrende boldfysik fra FIFA 2002?

Nye tider for FIFA

Trods de mange problemer - og mangler om man vil - er FIFA Street et ganske hæderligt og samtidig det eneste ordentlige gadefodboldspil på markedet lige nu. Desværre er problemerne, specielt boldfysikken og computerens intelligens, med til at trække gevaldigt ned. Det er som et EA Sports-spil at være skuffende, men som første udspil i en forhåbentlig ny Street-serie er det en indskrænket og forfriskende perle for fans af FIFA-serien. Som et sådan er det jo sjovt så længe det varer.

Om Lars Haslev