Super Mario 64 DS

Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

Et af de mest interessante spil ved lanceringen af Nintendo DS konsollen er uden tvivl Super Mario 64 DS, der som titlen antyder, hænger kraftigt sammen med super-sælgeren Super Mario 64, der udkom i 1996 og var med til at sikre Nintendo 64 konsollens lancering.

Bare rolig!

Nu kunne man jo frygte, at der er tale om en direkte konvertering af det geniale platformspil fra Nintendo 64 til Nintendo DS - men det er der heldigvis ikke, Nintendo laver ikke samme fejl som Nokia gjorde med deres N-Gage ved at udgive en meter lang liste af middelmådige konverteringer. Nintendo er kommet kritikerne i forkøbet og har givet Super Mario 64 en kærlig overhaling. Den første store forskel på de to spil er, at man slet ikke skal spille Mario - i hvert fald ikke fra starten af. Plottet i spillet er nemlig lavet kraftigt om siden Super Mario 64. Mario, Luigi og Wario er blevet fanget af... trommesolo... Bowser (det havde du nok ikke forventet hva?). Det er i starten af spillet op til Yoshi at befri dem.

Efterhånden som Yoshi befrier de tre, kan man skifte imellem dem og naturligvis anvende de færdigheder hver enkelt karakter her. Wario er stærk, Mario hurtig og god til at hoppe på mure og så videre. Det er der i princippet ikke noget revolutionerende ved. Samlet er der vel omkring 20 baner i spillet som firkløveret skal navigere igennem i klassisk 3D platform stil og i lige så klassisk stil skal de besejre fjender og samle forskellige godter gemt på banen. Nogle af disse godter er blomster, der i en kort periode lader den person du spiller anvende en speciel super power. For eksempel kan Yoshi skyde med ild, når han har fået en super-blomst, mens andre kan gå igennem vægge eller puste sig op og svæve.

Målet på de enkelte baner er at samle stjerner og mønter. Stort set som det var i det originale Super Mario 64. Mønter er lette nok at samle, for de er spredt over hele banen og samler man nok på hver bane belønnes man med en stjerne. Andre stjerner skal man udføre opgaver for at få - det kan være alt fra at slå en modstander i et forhindrings eller væddeløb til af finde specielle ting på banen og bringe dem de rigtige steder hen. Der er de samme stjerner at samle, som der var i det originale Super Mario 64 plus en bunke helt nye, hvilket sikkert vil henrykke fans.

Som en hel ny bonus er der kommet en stor bunke minispil med i Super Mario 64 DS. Hver karakter har en række minispil, som man kan befri igennem spillet indtil man har låst op for alle 36. Hver karakters minispil har et tema - nogle handler om at være hurtig, mens andre handler om at huske ting. Minispillenes kvalitet er forbløffende høj. De anvender konsollens touchscreen meget og de fungerer stort set alle sammen rigtig godt. Nogle af dem er endda temmelig vanedannende og næsten mere underholdende end selve platformspillet. Det sikrer levetiden i Super Mario 64 DS og minispillene er i sig selv næsten investeringen værd.

Det er værd lige at snakke lidt om kontrollen, for der er naturligvis betydelig forskel på den kontrol der er på Nintendo DS konsollen og den analoge stick, som man bugte i Nintendo 64 versionen. Der er flere forskellige opsætninger af kontrollen i Super Mario 64 DS. Det er muligt at styre med retningstasterne og så bruge spillets touch screen til at kontrollere kameraet (du ved, kameravinkel og den slags fine ord), men man kan også styre sin karakter ved hjælp af konsollens touch screen, som faktisk virker forbløffende godt. Med få timers træning har man god kontrol over spillet, så man slet ikke savner den analoge stick.

På den tekniske side skal Super Mario 64 DS også have ros. Spillet er kort sagt flot. Lyden er gennemarbejdet med nye stemmer til karaktererne og musikken er vanedannende og lystig (som musik i Nintendo spil har en tendens med at være). Grafikken er, som man måske kunne forvente det i et Mario spil, skarp, varieret og meget farverig. Især minispillene imponerer, for i modsætning til dem der er i WarioWare Touched, så er der virkelig kælet for detaljerne og grafikken i stort set alle aspekter af Super Mario 64 DS. Grafikken er godt nok "typisk Nintendo", med mange klare og skarpe farver og meget nuttede omgivelser, men er man til den slags, må man indrømme, at det er flot præsenteret i Super Mario 64 DS.

Har du allerede gennemført Super Mario 64 i de gode gamle Nintendo 64 dage skal du ikke være nervøs for at du køber katten i sækken. Der er meget nyt indhold i Super Mario 64 DS og der er kommet 30 nye stjerner til, så det er ikke kun minispillene, der er nye. Der er nye udfordringer i platformspillet, der snildt kan tage over 25 timer at gennemføre, selvom du allerede har spillet Super Mario 64 igennem. Levetiden sikres af minispil og mulighed for at dyste i enkelte multiplayer minispil. Det burde holde de fleste beskæftiget rigtig rigtig længe. Super Mario 64 DS er måske ikke så god en reklame for Nintendo DS konsollens mange gimmicks og finesser, men spillet gør da intelligent brug af de to skærmen og konsollens touchscreen.

Skal man have et spil med hjem sammen med sin nyindkøbte Nintendo DS (og det skal man jo nok, for den demo af Metroid Prime, der følger med konsollen, har mildest talt ikke den store levetid), så er Super Mario 64 DS nok det bedste valg. Det er en glimrende lanceringstitel, der med sikkerhed nok skal blive solgt i rå mængder sammen med konsollen og det er med god grund, for spillet har mange kvaliteter. Det havde det originale Super Mario 64 naturligvis også, så det kan ikke komme som den store overraskelse for Nintendo fans.

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).