Wow, så sker der endelig noget for Nokia - de har helt ærligt ikke fået fat om hele det her "spil skal være sjove" koncept, men nu lader det til at den endelig er ved at sive ind. Det har ikke været overvældende med de specielle spil til N-Gage, men Segas Pocket Kingdom retter nu op på den sag.

Pocket Kingdom starter ud som et lille offline strategispil, der senere bliver til et... lille online strategispil. Du skal rekruttere tropper og samle dem i enheder, hvilket er til at overskue i starten hvor du kun har to typer af soldater til rådighed. Disse enheder kan så spejde omkring din egen borg, hvilket gerne afslører tilstedeværelsen af andre borge, som du kan (skal) angribe og indtage, komplet med efterfølgende plyndring af penge og specielle ressourcer. Når du har banket borge nok kommer du til et nyt område, får flere ting og soldater til rådighed og så kører møllen videre.

Langvarig krig

Undervejs igennem spillet tjener dine soldater erfaring og bliver derved bedre til at slås. Desuden kan du selv påvirke dem med nogle af de tusinder af ting man kan finde i spillet - du kan give dem våben og rustning eller forskellige power-ups. Mulighederne er mange og du får brug for hver eneste fordel du kan skaffe dig selv for allerede efter nogle timer spil begynder fjenden at angribe din borg, som du så skal forsvare samtidig med at du angriber og leder efter fjendens fæstninger - hektisk og intenst på kort sigt, men det er helt ærligt ikke overdrevet sjovt i længden. I hvert fald ikke i single-player kampagnen, der efter sigende (og ham sigende tror vi naturligvis på) skulle tage op imod 40 (ja fyrre!) timer at gennemføre. Derfor er det jo godt at Pocket Kingdom kan spilles online.

Now it's personal

Online delen af Pocket Kingdom er egentlig blot det samme som offline delen, men via N-Gage Arena kan du forsøge at angribe og plyndre andre spilleres borge. Så er der pludselig hæder og ære på spil, komplet med officiel rangliste og det hele så det bliver pludselig betydeligt sjovere at spille. Det er stadig hektisk og hele strategien i spillet er stadig at sammensætte nogle slagkraftige grupper og udstyre dem med gode våben, men det kan være svært, når man samtidig er under belejring og ikke har de fornødne penge eller ressourcer til at lave de bedste våben.

Skuffende kampe

Hvad enten man er offline eller online, så er kampene i Pocket Kingdom nok spillets svageste del og det er en skam taget i betragtning, at man stort set ikke laver andet end at slås i spillet. En af dine enheder kan enten forsvare din egen borg eller angribe fjendens borg, der ligeledes er forsvaret af en fjendtlig enhed. Du kan forinden kampen som nævnt have udstyret dine folk med ekstra udstyr eller du kan have lagt en taktik for kampen, der går på, at dine tropper skal være defensive eller offensive eller direkte forsigtige. Selve kampen kan man desværre ikke selv deltage i, men blot se den udspillet på skærmen - det er en skuffelse af rang. Og sådan bliver det ved og ved - køb tropper, lav smart udstyr, find borge og angrib dem. Om og om igen. Mens det bliver lidt ensformigt efter længere tids spil (man kan jo bare spille i små perioder af gangen, så forbliver spillet "friskt"), så går det aldrig af mode at banke andre spillere online og det er faktisk hele styrken i Pocket Kingdom.

My L33t troopz ownd you

Visuelt er Pocket Kingdom virkelig imponerende. Masser af farver, flotte landkort (som desværre ikke er interaktive på nogen måde) og relativt enkle menuer, som er hurtige at navigere og meget overskuelige. Kampene foregår i sidescrollende 2D, hvilket faktisk fungerer temmelig godt - selvom det kan være svært at bevare overblikket. Af andre tekniske ting er jeg nød til at nævne sproget og musikken i spillet - musikken er stille og meget god, men det er sproget ikke. Ja det er et online spil, men derfor behøves teksten i spillet da ikke at være den værste gang internet-slang, som man kan skrabe frem fra de mørkeste hjørner af de mest nørdede hjemmesider. Der snakkes virkelig "L33t" i Pocket Kingdom og det er helt ærligt forfærdeligt - barnligt, idiotisk, malplaceret og en række andre negative tillægsord. Bedst som jeg troede, at spiludviklere var over 12 år gamle lader det til at tekstforfatteren på Pocket Kingdom endnu ikke er kommet ud af børnehaven.

Det bedste online spil til N-Gage

Pocket Kingdom lever måske ikke helt op til den hype det fik før det udkom - men det er stadig et underholdende spil, der forsøger noget nyt og det er et af de første spil, der virkelig udnytter N-Gage konsollens trådløse multiplayer muligheder. At spillet så mangler variation er naturligvis beklageligt, men det er ikke altødelæggende, for det er ikke et spil, der er designet til at man skal spille det i timevis af gangen - men derimod et spil, der er designet til at man fra tid til anden lige kan hoppe ind og udradere en anden spillers kongerige. Hvis man er til den slags strategispil, så er Pocket Kingdom vejen frem - for der er ikke andre spil af denne type til nogle af de håndholdte konsoller, så det giver ligesom sig selv hvilket spil man skal købe.

Om Maiken Schou