GoldenEye: Rogue Agent er et spil som foregår i James Bond universet - det nye er, at man denne gang ikke tager kontrol over den sofistikeret engelske agent. Man er nemlig på fjendens side denne gang, som en fyret og bitter MI6 agent, som slår sig sammen med Goldfinger - og så har vi naturligvis balladen.

Man spiller altså ikke James Bond denne gang men i stedet en MI6 agent, som efter brug af metoder som ikke kan accepteres af MI6, bliver smidt på porten. Imens ligger Dr. No og Auric Goldfinger i krig med hinanden og da man skal have til dagen og vejen, slår man sig sammen med Goldfinger. Det er så kun den halve sandhed, for man vil meget gerne se Dr. No gå ned med flaget, da han er skyld i man mistede sit ene øje, som nu er blevet erstattet af et "goldeneye" - et specielt øje, med forskellige egenskaber. Kan i høre det? Det er Ian Flemming der roterer i sin grav.

GoldenEye egenskaber

Mange, lidt ældre gamere, vil huske Rares fabelagtige GoldenEye 007 til Nintendo 64. GoldenEye: Rogue Agent er ikke en efterfølger til Nintendo 64 hittet og det eneste de to spil har tilfælles er, at de begge bærer GoldenEye navnet og at de begge er first-person-shooters i James Bond universet - al anden sammenligning stopper her. GoldenEye: Rogue Agent er en helt almindelig first-person-shooter, som ikke tager nogen chancer. Meget af det spillet tilbyder, er set før og ofte udført en del bedre. Der hvor Rogue Agent adskiller sig mest fra andre spil i genren, er med de egenskaber man får i løbet af spillet i kraft af sit goldeneye. Man får fire specielle egenskaber, f.eks. MRI Vision, som gør det muligt at se gennem vægge, EM Hack gør det muligt at hacke computere og jamme fjendernes våben og med The Magnetic Induction Field kan man smide rundt med fjender vha. magnetfelter. Hver af disse egenskaber bruger en del energi, så de skal bruges med omtanke.

Våben og magnetsko

Campaign delen består af 8 missioner, som igen består af flere mindre missioner. Der er masser af action lige fra start, men der er ikke den store variation. Fjendernes AI varierer lige fra smart til dum som tagpap - de gemmer sig klogt bag ting i omgivelserne, men pludselig løber de rundt i den samme rute indtil man får dem skudt. Man har knap 15 våben til rådighed, lige fra automatiske pistoler, maskingeværer til rocket launchere til den specielle Mag-Rail, som kan skyde igennem solide forhindringer. Styringen er rimelig god, det kan dog af og til være lidt tricky at sigte præcist - hvis man bliver træt af at kæmpe med sigtekornet, kan man vælge Auto Lock, som gør det hele en smule nemmere men også endnu mere trivielt. Ligesom med Killzone til PlayStation 2, er det os en stor gåde, hvorfor ens karakter ikke kan hoppe og det resulterer igen i en meget lineær oplevelse, hvor man er tvunget til at følge den rute som spildesignerne har bestemt - der er stort set ingen frihed.

Klassiske lokationer og karakterer

GoldenEye: Rogue Agent kan foruden Campaign delen spilles online, via systemlink eller i splitscreen - op til otte spillere kan spille online eller i systemlink mens fire kan spille i splitscreen. Der er forskellige gamemodes (Tug-o-War, Showdown, Team Showdown, Domination o.a.) som kan spilles enten alene eller som teams og vi oplevede ikke lag eller andre problemer. Der er over 20 forskellige maps, flere af dem baseret på klassiske lokationer fra 007-filmene, bla. Golden Gate broen fra A View to a Kill. Det er ikke kun de klassiske lokationer i multiplayer delen der vil få 007-fans til at juble, også persongalleriet er for kendere, da man støder ind i både Pussy Galore, Oddjob, Xenia Onatopp og naturligvis Dr. No og Goldfinger.

Stærk lydside

Teknisk er GoldenEye: Rogue Agent en typisk multiplatform release. Spillet sætter ikke Xboxens hardware på prøve på noget tidspunkt og generelt er grafikken noget flad, uden de store øjeblikke men den fungerer og kører flydende langt det meste af tiden. Hvad der virker tåbeligt er at fjenderne forsvinder ud i den blå luft efter man har skudt dem - og det er allerede inden de har ramt jorden. Hvad skal det lige være godt for? Lydsiden er spillets stærkeste side, med gode lyde fra ens våben, eksplosionerne lyder realistiske og soundtracket leveres af verdens bedste DJ, Paul Oakenfold, som tidligere har leveret musik til film som Swordfish, The Matrix Reloaded, Get Carter og The Bourne Identity. Det er ganske imponerende, at han har lavet et originalt soundtrack i sin egen stil, som alligevel oser af 007 - well done Paul! Judi Dench lægger stemme til M og Christopher Lee til Scaramanga.

Med livrem og seler

Hvis folk sammenligner GoldenEye: Rogue Agent med Nintendo 64 klassikeren GoldenEye 007 og rynker på næsen, er det EA's egen skyld - det er farligt, at genbruge et så anerkendt navn, især hvis man ikke kan leve op til originalen. GoldenEye: Rogue Agent er en middelmådigt, men i perioder også ganske underholdende, first-person-shooter. Electronic Arts' forfattere har virkelig formået at lave den mest grinagtige historie baseret på James Bond universet. Gameplayet fungerer men adskiller sig ikke væsentligt fra andre spil i genren på trods af sine "goldeneye egenskaber". Grafikken er middelmådig men fungerer fint, lydsiden bliver trukket op af et godt og solidt soundtrack fra Paul Oakenfold og multiplayer delen byder på en del underholdning. Nogle vil mene, at GoldenEye: Rogue Agent er en hån mod den gamle Nintendo 64 klassiker fra Rare, men Rogue Agent skal ikke ses i lyset af det spil, men som et selvstændigt produkt. Er man 007-fan, vil man enten hade spillet for den tåbelige historie eller elske det for de velkendte karakterer og lokationer. Er man ikke 007-fan, bør man undgå Rogue Agent og i stedet købe et af de mange andre, og bedre, first-person-shooters til Xbox. Halo 2 anyone?

Om Palle Jensen