Hvem var det geni, der fik den stupide ide, at online rollespillet Star Wars Galaxies skulle udgives uden mulighed for at spillerne kunne komme ud i rummet? Jeg håber hans børn er blevet kørt over på vej til skole og at hans kæledyr taber al deres pels... for det var da en tåbelig beslutning, der først nu bliver rettet.

Der er to dele af Jump to Lightspeed. Den ene er en ret klassisk "online rollespils udvidelse"-del, der indeholder bunkevis af ekstra skrammel, der skal tilfredsstille de gamle spillere, der efterhånden føler, at de er kørt fast i de endeløse rutiner spillet er degenereret til efter et års spil. Sådan er langt de fleste udvidelser til online rollespil skruet sammen, men Jump to Lightspeed har også en anden del, der er yderst utraditionel, for den tilføjer nemlig et helt nyt actionaspekt til gameplayet.

Den traditionelle del

Helt konkret så tilføjer Jump to Lightspeed noget så enkelt som "rummet" til Star Wars Galaxies universet... rummet, du ved, det store sorte ingenting imellem planeterne, har indtil nu manglet. Det gør udvidelsen i form af en række "space sectors", man kan flyve rundt i, i nogle af de nye rumskibe, der sjovt nok også kommer i udvidelsen. Med tilføjelsen af rumskibe kommer også fire nye professioner for spillerne: shipwright, freelance pilot, Alliance starfighter pilot og Imperial Navy pilot. I den forbindelse er det værd at nævne, at pilot professionerne ikke koster dig point, på samme måder som andre professioner (det vil sige, at de ikke tæller imod det maksimale antal professioner du kan mestre). Det gør shipwright derimod, men den er også en mere traditionel profession. For at blive uddannet pilot skal du først vælge hvilken pilotklasse og tilhørende underklasse, du ønsker at være. Derefter skal du gennemføre nogle simple missioner i et af udvidelsens cirka 20 forskellige rumskibe, der spænder over store fragtskibe og små jagerfly. Har du spillet Star Wars Galaxies i mere end seks måneder, belønnes du automatisk med et rumskib af Sorosuub luxury yacht-klassen, der kan anvendes af alle fraktioner. Alle andre rumskibe tilhører enten de neutrale, rebellerne eller imperiet, så du kommer kun til at flyve rumskibe, der tilhører din egen fraktion.

Ud i rummet

Når du er hoppet om i dit rumskib, oplever du Jump to Lightspeed´s utraditionelle del. Du kan (skal) nemlig styre dit eget rumskib i bedste X-Wing vs. TIE-Fighter stil på missioner ud i verdensrummet. Vi snakker basalt actionspil her folkens, så alt det rollespilspjat, der foregår nede på planeterne kan du godt glemme. Ude i rummet er det laserkanoner og protontorpedoer der taler i et basalt rumskydespil. Missionerne, som man kan tage i rummet, er ret basale og ender sjovt nok altid med at en fandens masse AI styrede fjendtlige rumskibe skal skydes ned. Efterhånden som du bliver bedre pilot og får adgang til bedre rumskibe kan du begynde at kræse for dit eget rumskib med bedre komponenter og våben, så du kan sprede endnu mere død og ødelæggelse.

Spiller man missionerne alene og tilbringer man tiden med at skyde AI styrede fjender ned, ja så vil jeg gerne skrive under på, at man begynder at kede sig relativt hurtigt. Skydespillet er meget simpelt og uden de store facetter og det passer sjovt nok slet ikke ind i resten af spillet. Det er utroligt dyrt at købe nye rumskibe og nye dele til dit eget skib, så nye spillere kan ikke rigtig være med og selvom de kunne ville de sikkert også finde både tempoet og underholdningsværdien relativ lav.

Der er naturligvis en hel del mere at komme efter, hvis man kan finde nogen at tage på rumtur med. Andre spillere pepper selve rumkampene en hel del op. Især hvis man er flere spillere om at flyve et enkelt rumskib, som f.eks. en Y-Wing, der har både en pilot og en skytte eller et større fragtskib, hvor passagerer kan sidde og følge begivenhederne gennem vinduerne i rumskibet, imens der spilles rollespil på livet løs ombord på skibet - det fungerer faktisk forbløffende godt og mere end noget andet i Star Wars Galaxies giver det den helt rigtige Star Wars stemning. Det er godt nok temmelig svært at koordinere bevægelser med mange spillere i rummet på en gang og det kan også godt påvirke spillets hastighed (der kan være frygtelig lag på nogle servere, når der er store slag i rummet). Men skal man have fuld valuta for skillingen skal man altså ud i rummet sammen med andre spillere, da det er betydeligt sjovere end at flyve missioner alene.

Kamp i rummet kommer også til at inkludere kamp mod andre spillere. Det lyder jo meget spændende taget spillets X-Wing vs. TIE-Fighter stil i betragtning, men desværre er kampene lidt for simple i forhold til det originale X-Wing vs. TIE-Fighter. De er også en kende langsommere end spillene i X-Wing serien, hvilket måske vil skuffe fans, der troede, at de nu skulle give den fuld gas ud over stepperne. Men ikke desto mindre så er det Star Wars - det har det rigtige feel og det er alt andet lige rigtig fedt. Star Wars stemningen skabes umiddelbart af flotte visuelle effekter, et virkelig tilfredsstillende lydspor og helt utroligt smukke omgivelser - Star Wars Galaxies er stadig et af de flotteste online rollespil på markedet og med de nye flotte space sectors, bliver denne position slået fast med syvtommersøm.

For veteraner

De to nye racer, der er med i udvidelsen, kunne indikere at udvidelsen også har noget for nye spillere, men der skal man ikke lade sig narre. Jump to Lightspeed er primært for de gamle Star Wars Galaxies spillere, der har penge på lommen og generelt keder sig over de missioner de bliver tilbudt på landjorden. Nu kan man så underholde sig selv i en måned eller to ved at flyve himmelrummet tyndt, men helt ærligt, så er Jump to Lightspeed ikke så stor en omvæltning, som vi havde regnet med. Kampene i rummet er ikke spændende nok til at holde spillerne fanget i ugevis, så det mest positive ved udvidelsen er de store fragt eller yacht rumskibe, der kan bære mange spillere og samtidig kan fungere som fragtskibe og passagerskibe. De giver nemlig den helt rigtige Star Wars stemning og mulighed for noget rollespil. Det betyder samtidig, at du sagtens kan blive ved med at spille Star Wars Galaxies uden at investere i Jump to Lightspeed - for helt ærligt så går du altså ikke glip af noget vildt fantastisk og der er ingen grund til at tro, at byerne i spillet nu bliver affolket fordi alle spillerne suser rundt ude i rummet og har det sjovt. Sådan vil det i hvert fald ikke være på langt sigt.