WRC 4

År efter år kommer de. Bilspil, fodboldspil, hockeyspil - you name it. Det er i denne tid op til jul, at de sniger sig ind på spilhylderne, på pladsen, hvor deres forgænger plejede at stå. Det kan være svært at blive ved med at finde entusiasme for den årlige opdatering af disse spilserier, men ikke desto mindre må skidtet jo sælge, for spilfirmaerne bliver ved og ved år efter år og vi spilanmeldere følger trofast trop.

WRC 4 (hvilket er betydeligt lettere at skrive end den fulde titel "The Official Game of the FIA World Rally Championship 4") er, som den lange titel antyder, det officielle spil for FIA verdensmesterskabet i rally. Det betyder, at spillet er proppet til randen, og jeg mener helt til randen, med features, funktionalitet og kræs for virkelige rally-kendere. En regulær flodbølge af spilmodes, silvarianter, sværhedsgrader, online spil og virkelige baner, biler og navne pryder WRC 4, der faktisk er et forbløffende godt rallyspil, hvis du ellers giver det de timer det tager at blive rigtig god til det.

Modes i massevis

WRC 4 har en imponerende liste af features: op til 16 spillere online, alle kørere, hold og biler fra 2004 sæsonen (hvilket er fordelen ved at være et officielt spil), 16 WRC baner, fordelt over hele verden og lidt over 100 virkelige stages. Dertil kommer et sandt overflødighedshorn af spilmodes, der svinger lige fra almindelige Time Trials og Quick Races over Challenges og Events til det betydeligt saftigere og noget længerevarende Championship. Der er noget for enhver smag og de fleste modes kan endda spilles i multiplayer - vil man have den helt store multiplayer oplevelse kan man, som tidligere nævnt, desuden gå online.

Det er alt sammen meget fint, men det kan faktisk virke meget overvældende, hvis man ikke er vant til rallyspil eller ikke lige er hardcore fan af sporten. WRC spillene er svære og det lader til at det er sådan uviklerne vil have dem, for til trods for en kritik af tidligere års sværhedsgrad, har man ikke ændret ved den del af spillet i WRC 4. Spillet er svært - lige fra første sekund kommer du på en hård prøve. Det er ikke nok at køre godt - du skal køre perfekt og fejlfrit, hvis du vil have bare det mindste håb om at klare dig til en top ti placering. Det vil måske knække nybegyndere, der ikke har spillet rally-spil som dette før, men veteraner og fans af sporten vil med sikkerhed elske den solide udfordring det er at køre imod de fantastisk gode modstandere, der er i WRC 4. Under alle omstændigheder kan du godt afsætte de første par aftner foran din Playstation 2 på at lære at komme optimalt rundt i sving og på at beherske de forskellige typer af underlag og når du alligevel er i træning, kan du lige så godt øve dig på at tabe også, for tabe, det kommer du til, rigtig mange gange.

Det er ikke kun de meget realistiske forhold du skal vænne dig til. Du skal også mestre et temmelig fintfølende og sikkert relativt realistisk kontrol system. Spillet smider utrolig præcis og meget kraftig force feedback i din retning, mens du spiller og er du ikke forsigtig, kommer du let til at overstyre og ende med bagenden lige i vejret i en grøft et sted i Sverige. Hvis banerne må betegnes som svære at køre, så må kontrollen betegnes som nådesløs.

Kontrollen over din bil i WRC 4 er radikalt anderledes end den kontrol man normalt ellers oplever i andre spil af denne type, så det kommer til at tage lidt tilvænning, især fordi man relativt let kan komme til at overstyre. Har du spillet de tidligere spil i WRC serien, burde det dog ikke være noget problem at lære kontrollen at kende, for den har ikke undergået de store ændringer siden sidste spil, men den er dog blevet strammet en smule op, så den om muligt er endnu mere nådesløs end den har været tidligere. Derfor er det en rar feature, at du kan reparere din bil imellem etaperne - jo mere skade den har fået og alt efter hvilken del af dytten du har splittet ad, tager hvert område af bilen tid at reparere og tid er sjovt nok altid en mangelvare under et rallyløb - så kør pænt, men aggressivt, hvis du vil gøre dig forhåbninger om en medalje.

Kræs for kendere

WRC 4 er en rigtig god rally-oplevelse. Den falder ikke så fjernt fra spil som Colin McRae eller Richard Burns som udviklerne gerne vil bilde os ind, men i det mindste har WRC 4 den fordel at indeholde alle holdene og kørerne fra 2004 sæsonen. Men det er samtidig et spil for de professionelle - dem der virkelig ved hvad rally handler om og hvordan det skal køres. Det er ikke et spil for søndagsbilister, der vil føles sig agtersejlet af sværhedsgraden i løbene og en kontrol der kræver en utrolig mængde træning og tilvænning.

Nydeligt og en klar forbedring

Visuelt er WRC 4 en rigtig positiv oplevelse. Omgivelserne, der naturligvis svinger meget kraftigt alt efter hvor i verden man befinder sig, er troværdigt lavet, selvom træer og nogle fritstående dele af staffagen er grimme flade 2D objekter, når man kommer tæt på dem (det vil sige, når man kører ind i dem). Når alt spiller og man fræser af sted på banen, ser spillet virkelig hamrende godt ud og det kan absolut blande sig i toppen blandt de smukkeste bilspil nogensinde lavet... i hvert fald mellem de smukkeste rally spil. Dertil kommer en virkelig god replay funktion, der giver troværdige replays af din kørsel. Det ligner ikke helt tv-transmissioner, men vi er tæt på og næsten. Kameraet er virkelig god placeret i forhold til begivenhederne og spillet formår at pumpe af sted med en stabil høj framerate uden at der opstår draw in problemer i terrænet. Det fortjener WRC 4 virkelig ros for.

Lyden fortjener også ros. Troværdig og meget realistisk motorstøj dominerer naturligvis lydbilledet, men der er plads til et rigtig godt og varierende sound track, der virkelig giver dig lys stil at køre stærkt.

Glimrende

World Rally Championship 4 er et virkelig gennemarbejdet spil. Det har bevæget sig fremad siden WRC 3, men det forbliver stadig tro mod sine rødder. Spillet indeholder muligheder, features og realistiske detaljer nok til at holde rally fans fanget i månedsvis, mens en advarsel nok er på sin plads, hvis man ikke har spillet rally-spil før. WRC 4 er svært, men når man først mestrer det, så er belønningen tilsvarende stor. WRC 4 er ikke et af den slags spil, der giver dig øjeblikkelig tilfredsstillelse - det er et spil, hvor investering i tid og træning belønnes, men når det sker, så bliver WRC 4 også din nye bedste ven, som du kan tilbringe rigtig mange timer med.