Star Wars har efterhånden lagt navn til spil i virkeligt mange, ofte action-prægede, genrer. Med Star Wars: Battlefront tilføjes endnu et action-præget Star Wars-spil til listen, men denne gang er genren ikke blevet prøvet før. Battlefront er et kooperativt first person shooter, meget lig Battlefield 1942, og så er det en af de få online-titler på Playstation 2.

Online-delen i Star Wars: Battlefront er da også, hvor man fra starten, bør ligge sit fokus, da man ellers let vil blive skuffet. Spiller man alene, er der nemlig ikke underholdning til mere end et par eftermiddage, og de tilgængelige gamemodes adskiller sig stort set kun negativt fra online-delen. Fælles for alle gamemodes er dog reglerne for kampene. Spillet ligner besynderligt meget Battlefield 1942 - Anden Verdenskrig er blot udskiftet med Star Wars-universet. To sider kæmper om kontrollen af meget store kamppladser ved at indtage checkpoints. Den side, der først har kontrollen med alle kamppladsens checkpoints har vundet. Det er umiddelbart simpelt, men sammen med andre spillere også meget underholdende.

Bliv på jorden

Spilleren kan se sin karakter fra enten første- eller tredjepersonsperspektiv - om man foretrækker det ene eller det andet er en smagssag, for de fungerer vældigt godt begge to. Styringen af karakteren kan desuden indstilles frit som man ønsker, inklusiv følsomheden af den analoge kontrol og y-aksen kan selvfølgelig inverteres. Det fungerer alt sammen godt, og styringen bliver ikke et problem, før karakteren forlader overfladen i et af de fly, eksempelvis den klassiske X-wing, der er placeret rundt omkring på kamppladsen. Flyene er nemlig alle svære at styre, og udbyttet af en flyvetur er derfor sjældent ret stort. Den høje hastighed de flyver med er det største problem, men sænker man den, er der næsten garanti for at blive skudt ned. Det er muligt det bliver lettere med tiden, men efter omkring ti timers spil synes denne anmelder stadig det er for svært. Problemet er dog til at overse, og flyene er da heller ikke de eneste fartøjer, man kan angribe fjenden fra. Også enorme AT-AT´ere med plads til flere spillere, hurtige landspeeders og Kaadu ridedyr kan bruges som transport eller angrebsmiddel. Kombineret med de forskellige roller, som ens karakter kan have, eksempelvis spejder, pilot eller snigskytte, så byder spillet grundlæggende på stor variation i sit gameplay.

Gode og dårlige baner

Inden spillets online-del skal udforskes, kan spillet byde på en omgang Instant Action. Her kan frit vælges side - eksempelvis Droids versus Clone Troopers eller Rebels versus The Empire, ligesom der frit kan vælges mellem spillets ti meget forskellige, og for fans velkendte, planeter. Kamino der er totalt dækket af hav, Kashyyyk, der er næsten ligeså dækket af skov og Naboo, der har et langt mere varieret landskab end førnævnte planeter er tre eksempler. Alle landskaber ligner ret godt sådan som de ser ud i de fem Star Wars-film, og man rammes let af visuelle deja-vu fornemmelser under de første kampe. På de fleste planeter kan der vælges mellem to kamppladser, og spillet har hermed i alt lidt under 20 baner. Banernes design, og dermed de taktiske muligheder de byder på, varierer desværre ikke helt så meget som deres visuelle stil. Der er groft sagt to banetyper - de meget åbne baner og de meget lukkede baner. På de åbne baner kommer man let til at føle sig lidt alene, da modstanden ofte vælger en anden vej til et checkpoint, end man selv gør. De lukkede baner resulterer i det stik modsatte - her står fjenderne tæt ned ad de smalle gange, der fører til et checkpoint. Det giver et mindre strategisk spil end på de åbne baner, men til gengæld er der en del mere action. Der er flest af de lukkede baner, hvilket er lidt ærgerligt, da de flere strategiske muligheder i de åbne baner selvfølgelig giver nogle langt mere varierede kampe. Er der nok spillere på banen er fornemmelsen af en enorm krigsskueplads også helt perfekt, mens fornemmelsen på de lukkede baner er mere i retning af borgerkrig eller Counterstrike.

Uintelligent AI

Instant Action er selvfølgelig ikke det eneste spilleren uden internetforbindelse kan forlyste sig med. Battlefront byder også på to forskellige historiske kampagner - The Clone Wars som vi kender fra de nyeste Star Wars-film og Galactic Civil War som vi kender fra de gamle film. Det er små kampagner på omkring otte baner, der spilles i en "historisk" korrekt rækkefølge, kun afbrudt af små klip fra filmene. Den tredje kontekst kampene kan spilles gennem hedder Galactic Conquest. Her er målet at besætte alle galaksens vitale planeter, så i stedet for at spille banerne i en historisk korrekt rækkefølge vælger man nu selv hvilken planet man vil besætte næste gang. Et simpelt bonussystem giver efter hver vunden kamp nogle opgraderinger - eksempelvis kan man få en AI-kontrolleret, og næsten udødelig, jedi på sin side. Tabes en kamp er det computermodstanderen der får en bonus, og retten til at vælge næste bane. Med alt dette burde underholdningen være sikret en eftermiddag eller to, men der er desværre også skår i glæden. Spillets AI er nemlig ikke videre intelligent. Fjenden rammer ganske vist ret godt, men deres løbemønstre er ekstremt ensformige. De udnytter slet ikke de åbne baner, og løber altid i samme spor mellem de forskellige checkpoints. Det ødelægger hele ideen i de åbne baner, og får dem til at minde om de lukkede baner hvor kampene også altid koncentreres bestemte steder.

Gode online-oplevelser

For at spille varierede kampe med langt bedre strateger må man gå online. Det er nøjagtigt samme spil, men i stedet for AI-kontrollerede modstandere, eller som supplement til dem, så spilles med og mod rigtige mennesker hvilket selvfølgelig gør en enorm forskel. Nu er der pludselig plads til mere avancerede strategier, og de åbne baner kommer virkeligt til deres ret. På de lukkede baner er det dog svært at mærke forskellen fra de AI-kontrollerede modstandere, da folk stadig bare strømmer ned ad de samme veje i store grupper. Men spilles der kun på åbne baner, venter der nogle virkeligt gode online-oplevelser. Teknisk forløb oplevelsen desværre ikke helt perfekt, da det var svært at finde en nærliggende server, hvor spillet kunne forløbe uden "lag". Det er muligt selv at sætte en dedikeret server op på sin pc, og det var da også andre folks dedikerede pc-servere denne anmelder havde de eneste lag-frie spil på. Der er også mulighed for at spille splitscreen med to spillere på samme maskine, men desværre kan man ikke gå online på denne måde.

Anbefalet

Eneste tekniske problem, der er værd at bemærke, er indlæsningshastigheden af spillets baner. Hvad enten man spiller alene eller online så tager det forholdsvis lang tid at komme i gang. Grafisk er der ingen problemer og spillet er generelt flot, velfungerende og meget tro mod Star Wars-universet. Der er intet som ligefrem imponerer, men landskaberne er meget vellykkede og de forskellige laserskud og lyssværd ser ud som de bør gøre i et Star Wars-spil. Ligeså passende er musikken, der selvfølgelig består af en lang række velkendte melodier. Som resten af spillet er det ikke originalitet der er i fokus, men det fungerer trods alt rigtigt godt. Star Wars: Battlefront er en anbefaling værd, især hvis man kan lide Star Wars og online-spil.

Om Jimmy Marcus Larsen