Star Wars Battlefront

Taget Battlefield 1942´s popularitet i betragtning kan det næppe overraske, at man nu forsøger at lave kloner af spillet. En af disse kloner (eller efterligninger om man vil... kloner er bare et sejere ord) er Star Wars Battlefront, udviklet af Pandemic, der tidligere har givet os så bemærkelsesværdige spil som Full Spectrum Warrior.

Lad os bare sige det som det er - Star Wars Battlefront er Battlefield 1942, flyttet til Star Wars universet. Så burde de fleste have en ide om hvad pokker spillet går ud på. Battlefront kan spilles i singleplayer og i multiplayer. Det er naturligvis de store multiplayer slag, der er spillets centrale del, men vil man hellere øve sig lidt offline kan dette lade sig gøre imod en masse computerstyrede fjender - hvilket omtrent er lige så spændende, som at vågne op med piskesmæld ved siden af Tove Fergo. Sagt med andre ord, så fungerer Battlefront´s singleplayer del ikke rigtig, så den hopper vi let og elegant hen over og går direkte til multiplayer delen, for det er alligevel den alle spillerne kommer til at tilbringe 99 % af deres tid med.

Fire fraktioner

Pc versionen understøtter op til 50 spillere i multiplayer, der kan kæmpe igennem en række mere eller mindre kendte slag fra Star Wars universet. Der er kampe på Hoth og på Bespin, der er slag i Naboos gader og der er træfninger i de tætte skove på Endor, for blot at nævne nogle få af slagmarkerne. I det hele taget, er der rigtig mange slag at vælge imellem og alle banerne er forbløffende veldesignet, selvom de er ret små. Variationen imellem banerne er temmelig stor og enhver Star Wars fan bør føle sig hjemme med det samme. Det er trods alt lidt specielt, at få lov til at være med i kampen om Hoth. Der er fire fraktioner at spille - rebellerne og imperiet giver naturligvis sig selv, men så er der også CIS (Droids) og The Republic (Clones), der anvendes i de slag, der er inspireret af de nye Star Wars film. Skal jeg være helt ærlig, så er det nu engang rebellerne og imperiet, der er spillets charme, i hvert fald for en gammel nisse som undertegnede, der til stadighed mener at de nye Star Wars film er instrueret af Satan selv i et forsøg på at ødelægge charmen ved de tre gamle film.

Specialister

Når man som spiller skal til at hoppe ind på et kort og deltage i kampen, skal man først vælge en klasse. Det er temmelig traditionelt, især hvis man har spillet Battlefield 1942 først. Der er en almindelig soldat (f.eks. en StormTrooper), der er en soldat med et tungt våben, der er en pilot, en snigskytte og en "unik soldat" for hver enkelt fraktion. På nær den unikke soldat, er de fire andre klasser gennemgående for de fire fraktioner. De kommer med hvert deres eget specielle våben (Blasterrifles og den slags Star Wars våben) og færdigheder - for eksempel har alle snigskytter en recon droid, mens piloter af en uforklarlig årsag fungerer som en sammenblanding af Battlefield 1942 klasserne ingeniør og feltlæge, idet han kan reparere ting og helbrede andre spillere... piloter i Star Wars universet er forbløffende veluddannelse, hva? Den unikke karakter er henholdsvis en Wookie Smuggler, en Dark Trooper med en jetpack og en Destroyer Droid . The Republics unikke troppetype er en Jet Trooper, der ligesom Imperiets Dark Trooper også har en jetpack, så helt unik er den altså ikke.

Ren Battlefield

På slagmarkerne er det ren Battlefield 1942 - man angriber fjendens baser for at indtage disse - dør man koster det en "ticket", at komme med i spillet igen og løber en side tør for tickets har de tabt. Når man tager en base kan man bruge den til at komme ind i spillet igen - præcis som det er i Battlefield serien. Som i Battlefield er der naturligvis også masser af køretøjer, kanoner og ikke mindst fly, som spillerne kan og skal benytte sig af i Battlefront. Der er masser af køretøjer kendt fra filmene og en række mindre kendte, men stadig ganske effektive kampmaskiner. Der er de store AT-AT´ere, der også fungerer som mobile spawn points, men samtidig kan sprede død og ødelæggelse. Der er AT-ST´ere, Speederbikes og Landspeedere og mange flere, som jeg slet ikke er Star Wars nørd nok til at kende. Af fly er der naturligvis alle de kendte TIE jager- og bombefly og X-Wings og Y-Wings. Der er også mindre kendte fly som en Bespin Cloud Car, som stort set kun optræder på banen, der foregår på Bespin. Som i Battlefield 1942 kan alle spillere hoppe ind og ud af køretøjer, så meget som de lyster og flere af dem kan endda rumme mere end en spiller. Nogle fungerer som transportere, mens andre har så mange våbensystemer, at det kræver to spillere, der arbejder sammen, at operere dem alle.

Den rigtige stemning

Kampene i Star Wars Battlefront er meget koncentrerede, hvilket primært skyldes, at spillet har meget små kort i forhold til f.eks. Battlefield 1942. Men der er en temmelig stor ubalance i styrkeforholdet imellem de enkelte klasser af spillere og har den ene side først fået naller i et par AT-ST´ere, så er det eneste man kan gøre, at dø skrigende i horder foran de to kampmaskiner - for de er stort usårlige. Det kræver utrolig meget teamwork at stoppe et køretøj, hvad enten det er en AT-ST eller en Landspeeder, der for resten begge kan slå en spiller ihjel med en enkelt træffer. De fleste spillere skal ramme fjenden en del gange med deres almindelige våben før de dør, så det kan være temmelig frustrerende og give en meget skæv score, at en AT-ST kan pløje igennem horder af spillere, før den bliver bragt ned. Dette problem skyldes muligvis, at det er meget let at styre kampmaskinerne og køretøjerne med musen, så det er svært ikke at høste mange kills, i modsætning til Star Wars Battlefront på Playstation 2 og Xbox. På nogle baner er det ret charmerende at kampmaskinerne er så svære at stoppe, for eksempel på Hoth, hvor rebellerne skal stoppe AT-AT´ere, hvilket kun kan gøres ved at spillere arbejder sammen og flyver Snowspeeders med de famøse slæbekabler rundt om benene på AT-AT´erne. Det er nok teoretisk muligt at stoppe en AT-AT ved at skyde på den længe nok, men det tager evigheder på den måde. Men det vigtigste af alt er at kampene føles som noget, der er taget fra en Star Wars film - og på mirakuløs vis, så er det faktisk lige præcis sådan slagene er! De gode lydeffekter, de let genkendelige omgivelser og de rå mængder af rebeller og stormtropper, der på et meget lille områder skyder løs til højre og venstre med farvede laserstråler giver spillet den helt rigtig Star Wars stemning...

MEN...

... det kan man bare ikke blive ved med at fornøje sig over i længden. Banerne er for små til at blive ved med at være interessante og det er derfor tvivlsomt at Star Wars Battlefront får samme levetid som f.eks. Battlefield 1942, der med større baner har mange flere taktiske muligheder end Star Wars Battlefront. Enkelte af Star Wars Battlefront banerne er så begrænsede, at der stort set kun er de samme to veje at angribe af og det bliver hurtigt til en meget rodet og forvirrende omgang, hvor holdspil og taktik går tabt. Dertil kommer, at der ligesom ikke er online spilmodes nok - der er de beskrevne holdkampe og det er ligesom alt hvad spillet har at byde på, udover en meget tynd singleplayer version, hvor andre spillere er erstattet af ret tåbelige AI-styrede Bots. For rigtig store fans af Star Wars vil det måske ikke være så vigtigt, at Star Wars Battlefront ikke er så velfungerende et spil som Battleifeld 1942, men har man prøvet dem begge, ender det nok med at man efter nogle uger vender tilbage til Battlefield.

Som sædvanligt

Visuelt holder Battlefront stilen - omgivelserne er flotte med masser staffage og karaktererne er let genkendelige fra filmen. Især laserstrålerne, der farer rundt til højre og venstre giver kampene den helt rigtige stemning. Animationerne er godt nok lidt stive i det, men til gengæld kan man så glæde sig over at AT-AT´ere og AT-ST´ere går stort set præcist som de gør i filmen. Lydeffekterne er naturligvis et kapitel for sig - ligesom resten af lydsporet. Star Wars spil har altid en utrolig effektfuld lydside, hvilket roligt kan siges om Battlefront. Star Wars temaerne ruller ud af højtalerne, imens de hylende laservåben overdøver eksplosionerne på slagmarken. Det giver den helt rigtige Star Wars stemning, hvilket faktisk er spillets absolutte styrke.

Som afveksling

Er du Battlefield eller Star Wars fan er Battlefront et ganske fornøjeligt lille afbræk fra dagligdagen, men det er desværre ikke et spil, der har de værdier, der skal til, for at forblive underholdende. Battlefront er ganske underholdende i den periode, man når at spillet det, før man bliver træt af de lidt for små baner og de kaotiske, men alligevel ensformige kampe. Giv spillet en chance, for det er bestemt ikke dårligt, men det kan slet ikke måle sig med Battlefield 1942.