Når Mario er med i et spil, ved man som regel, hvad man får. Han har også været med i spil om stort set alt indtil videre - med mulig undtagelse af curling. Nintendo er kendt som spilverdenens svar på Disney, og så er det egentlig ligegyldigt om man køber Mario Tennis, Mario Kart. eller måske endda Mario Golf?

Mario Golf - Advance Tour er efterfølger til et spil til GameBoy Color, der havde den lignende titel Mario Golf. Det første spil i serien modtog megen ros fra kritikere såvel som spillere, blandt andet fordi det kunne forbindes til Nintendos stationære konsol, som på det tidspunkt hed Nintendo 64. I dag hedder den bærbare maskine GameBoy Advance, og den stationære hedder GameCube, så det har været meget nærliggende at producere to helt nye udgaver af firmaets eget Golf-spil.

Anden omgang

Udvikleren hedder - ligesom i første omgang - Camelot. Hvis de virker bekendte, så er det fordi de tidligere har stået bag Hot Shots Golf i samme boldgade, og Golden Sun på samme maskine. Golden Sun er et meget populært rollespil, der ikke mindst imponerer ved at være rigtig flot. Ligesom den forrige udgave kan man i Mario Golf - Advance Tour vælge at overføre sin figur til Mario Golf på den stationære konsol. I dette tilfælde er det Mario Golf: Toadstool Tour på GameCube, men desværre har vi ikke haft muligheden for at teste denne feature.

Golfin' Sun?

Mario Golf - Advance Tour kalder sig selv for "Role Playing Golf". Det er ikke ret langt ved siden af - og så dog. Der er ikke tale om traditionelt rollespil i den forstand, at der er sværd og magi, men mere at ens spiller kan udvikle sig og blive stærkere som tiden går. Selvom spillet også tilbyder en mere arcade-agtig tilgang, er det spillets "story-mode", der kræver mest opmærksomhed. Her er det meget let at se, at spillet er designet af Camelot. Når man har valgt en hovedperson, skal man nemlig gribe fat i golfkøllerne og vade rundt i spillets verden, der har en utrolig lighed med det man så i Golden Sun. Det er nogenlunde de samme teknikker, der er brugt, og i denne mode kunne spillet sagtens gå for at være Golden Sun i en golfklub. Helt ned til den måde, der er brugt ansigter til at illustrere de forskellige valg på, er identisk med Golden Sun. Med andre ord ser Mario Golf rigtig godt ud, så længe man går rundt på selve klubben og snakker med sine medspillere. Heldigvis bliver spillet blot endnu pænere, når man kommer ud på selve golfbanen. Her ses spillet fra en række forskellige vinkler, også selvom GameBoy Advance har begrænsede muligheder for at vise 3D-grafik. Camelot har virkelig lavet noget meget overbevisende 2D, og der er endda mulighed for at zoome ind og ud, hvilket hjælper til at bevare overblikket over banen.

Ingen Tiger her

Kontrollen i spillet er naturligvis ikke helt så avanceret, som det er på de stationære konsoller, men hvor spil som Tiger Woods PGA Tour imponerer ved at bruge analog styring, er det i Mario Golf - Advance Tour imponerende, at man har opnået en meget fin kontrol med meget få, digitale knapper. Kontrollen er måske ikke så intuitiv, som i så mange andre Nintendo-spil, men efter et par minutter og de første par huller har man en god følelse af at man har styr på tingene i spillet. Spillet indeholder seks baner, i både almindelig version og en speciel "stjerne"-version. Det er i stjerne-banerne, det for alvor bliver et Mario-spil. Hvor de almindelige versioner egentlig er meget realistiske, er stjerne-banerne fyldt med velkendte ting som spørgsmåls-blokke og warp-rør. Det er jo et spørgsmål om smag om man helst vil spille med eller uden disse ekstra dikkedarer, men det skader bestemt ikke med lidt variation.

Trådløs Golf

Udover "storymode" kan man også vælge et hurtigt spil, hvor man kan vælge mellem forskellige Nintendo-figurer, hvis man skulle få lyst til det. Ligeledes kan man spille imod op til tre venner, og Nintendo lover at spillet bliver kompatibelt med trådløse adapter, der vil blive solgt sammen med de nyeste versioner af Pokémon. Alt i alt lyder det til at blive en skæg, såvel som praktisk, omgang, hvis man har venner der også spiller GameBoy Advance.

Let tilgængeligt

Kan vi anbefale Mario Golf - Advance Tour? Bestemt. Hvis man da er til golf på sin konsol vil Mario Golf - Advance Tour ikke skuffe. Mario er endda også en god kammerat at have, hvis man aldrig før har prøvet at spille golf på den elektroniske måde. Spillet er lige så let at spille et par timer, som det er at spille et par minutter, og en meget prisværdig kvalitet ved spillet er, at det har gjort op med alle de irriterende og kedelige menuer og valg, som andre golf-titler har, dog uden at ødelægge eller simplificere de valg og udfordringer som sporten tilbyder. Hvis man er tryg ved tanken om et golf-rollespil er det Mario Golf - Advance Tour man bør gå til.